Hammer B3 versus SCM minimax st 3c

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Ik twijfel sterk tussen biede machines, beide met freesas in graden verstelbaar, voorrits, de SCM heeft een 100mm bredere zaagtafel, ca 20cm kortere zaagslede en de motoren 1 kw meer, de Hammer is wel DADO voorbereid, ik heb nog meer opties maar die gelden voor beide apparaten,ben erg benieuwd naar jullie reactie.
 

threesixright

Actieve deelnemer
20 aug 2017
53
0
CZ
Ik twijfel sterk tussen biede machines, beide met freesas in graden verstelbaar, voorrits, de SCM heeft een 100mm bredere zaagtafel, ca 20cm kortere zaagslede en de motoren 1 kw meer, de Hammer is wel DADO voorbereid, ik heb nog meer opties maar die gelden voor beide apparaten,ben erg benieuwd naar jullie reactie.
Welke B3 heb je het over? Prijsverschil?
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Welke machine beter is weet ik niet.. Maar kan je wel mijn ervaringen vertellen met de B3.
Ik vind het een fijne machine en heb nog nooit gehad dat ik dacht een beetje meer vermogen zou fijn zijn. De groeffrees is ook een toevoeging. Ik gebruik hem meer dan de frees optie.
Waar ik minder over te spreken ben: Dat je alles met schroefdraad los en vast moet schroeven. Weet niet of dat bij andere machines beter geregeld is. Bij mijn opstelling is de stofafzuiging niet zo best. Ik ben er niet over uit waar dat nou door komt.

Een roltafel waar je hele plaat op kan leggen zou wel erg fijn zijn. En als ik hem weer zou kopen, denk ik niet, dat ik weer de frees optie erbij zou nemen.

Heb je ook al gekeken om een 2e hand felder uit duitsland te importeren. Daar zijn ze wat talrijker tekoop dan in Nederland en niet voor heel veel meer dan een niuewe hammer.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Specs please,
PK's, lengte roltafel, diameter zaagblad, breedte oplegtafel enz... zijn het stock modellen die je zo moet nemen of worden ze op maat gemaakt, en wat doet je zelf twijfelen?

De Dado optie op de Hammer is wel een grote plus, dat is voor mij eigenlijk al een reden genoeg om die te nemen. Ze mogen mij de duurste Martin/Altendorf gratis aanbieden, zonder frees op de as komen die hier niet binnen.
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Beide machines worden speciaal gemaakt is ca 8 weken levertijd, de twijfel zit hem in aan welke machine ik de voorkeur moet geven omdat ik met beide machine nooit gewerkt heb en dus moet afgaan gaan op info van derden, en ja de Dado is zeer interessant pas bezig geweest met buiten lamellen en dan wordt zo,n optie wel gemist! weet eigenlijk niet of die op de Minimax te leveren is.
 

tuoh

Oud hout
Bij beide merken heb je geen "dado dinges" nodig:p De cnc aangestuurde zijgeleiding en zaagunit verplaatsen zich automatisch. De geleiding per zaagsnede naargelang de gekozen groefbreedte, de zaaghoogte naargelang de ingestelde groefdiepte.. Voordelen alom dus, je zaagt groeven zonder werktuigwissel en zonder de plaat van de machine te nemen in één gang.

Werkvolgorde:

-eerste snede om een rechte kant te bekomen
- gewenste groefbreedte en diepte ingeven, tevens ook de afstand van de groef tot de rand ingeven. Eens de maten vastgelegd zijn deze gewoon repeteerbaar ( één druk op de knop volstaat om de instelling telkens opnieuw op te roepen.)
- unit verplaatst zich en staat klaar voor de eerste groefsnede
- de plaat aantal malen over de zaag sturen
- totale breedte van het paneel ingeven en de geleider en zaaghoogte worden aangepast
- plaat op maat zagen en klaar.

Alle instellingen gebeuren op het controlepaneel, de bediener moet zich geen stap verzetten:D Voor mij dus geen dado.

Ook quasi alle opdeelzagen hebben deze functie aan boord.
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Alle instellingen gebeuren op het controlepaneel, de bediener moet zich geen stap verzetten:D Voor mij dus geen dado.

Ok, duw jij dan maar op je knopjes terwijl je ieder onderdeel tientallen keren op en af schuift, als je halverwege zit dan steken mijn kasten al in elkaar :p

De Felder afstellen voor een paar groeven is omslachtig, maar ik doe het gewoonlijk bij serie werk 18mm brede groeven, tot 8 per onderdeel op tientallen onderdelen. Dat gaat dan weer relatief snel. Ik kan mij inbeelden dat dat op een Martin ed. gewoonweg niet haalbaar is want je hebt dan naargelang de breedte tot 8x meer bewerkingen en dus bewerkingstijd nodig.

Het beste zou natuurlijk zijn om de twee opties te hebben, de frees voor serie werk, de automatische zaagblad verstelling voor snel een klein aantal groeven te doen. Een Format4 eventueel, als die de frees ook hebben?

Maar ja, op de aangegeven machines stelt de vraag zich niet, het is Hammer met frees, of SCM zonder. Ik heb SCM gebuikt in de school waar ik avondles deed, dat waren dan wel weer de industriële versies. Op zich zwaar (eventueel te zwaar/lomp) gebouwde machines, Hammer spaart dan weer hier en daar op materiaal maar heeft wat meer finesse.
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Een aanvulling op mijn draadje.
motoren Hammer 3 kw SCM 4KW
zaagtafel 2050x290 1660x270
zaagblad 315 315
oplegtafel 800 900
dado voorbereid ja ? kreeg een reactie dat er wel een groeffrees op kan van 5,6 mm dik maar dat is mi geen dado!
frees 90-45 gr. 90 graden
dat zijn zo,n beetje de verschillen die op deze uitvoeringen zitten.

Groet Rinus
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
En prijzen voor beide machines? Ik ben dit weekend ook gaan kijken naar de Hammer (B3 en C3-31) en naar de Minimax Lab 300 plus. De Minimax lijkt mij prijs/kwaliteit een completere machine dan de Hammer.
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Heb gisteren op de Houtpro beurs de Hammer b3 winner comfort bekeken, gesnuffeld, uitvoerig overal aangezeten waarbij bv opviel dat de slede met tafel zeer stevig is uitgevoerd, deze machine was zonder fijn afstelling zaaggeleider verder heb ik er een heel goed gevoel bij dus de knop doorgehakt en de bestelling geplaatst, begin volgende week nog een kleine aanpassing in de opdracht en dan 4a6 weken produktie tijd en 1 week om de machine van Oostenrijk naar Nederland te laten komen dus misschien voor de Kerst, bedacht vandaag dat het tafel gedeelte links van de frees erg kort is maar dat ga ik oplossen met een rollenbaan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.