Van brandhout naar kast(je)

tuoh

Oud hout
Een tijd geleden kreeg ik een stapel hout aangeboden (kers en inlands noten) De planken hadden veertig jaar onaangeroerd op een houtzolder gelegen met alle gevolgen van dien. Houtwormen hadden een waar vreetfestijn gehouden in het hout. Toch zaten er nog (min of meer) bruikbare stukken tussen, dus de hele zooi maar meegenomen voor noppes. Na het uitladen eerst eens kwistig met verdelgingsmiddel rondgespoten om alle ongenode gasten te verdelgen, helaas verdwenen daarmee enkel de beestjes, hun gaten en gangen moest ik maar voor lief nemen.

Heb ondertussen het grootste deel verwerkt, enkel de slechtste delen had ik nog liggen. Van deze zooi heb ik een kastje/piëdestal gemaakt waar ik tijdens het tv kijken zowel de afstandsbediening als een glas duvel in kwijt kan:p
Het ding is 750mm hoog geworden, 270mm breed en 230mm diep.

Van dit uitgangsmateriaal ....
IMG_0742.jpg

...Tot dit (voorlopig) eindresultaat zaten welgeteld drie uur "noeste" arbeid:p
IMG_0749.jpg

De rug bestaat uit een massief stuk hout van 13mm dik, dit zit in een sponning en is enkel gespijkerd om eventueel werken nog toe te laten. Echter veel werking verwacht ik niet meer, het hout is droog (9,5%)
De schade door de houthoorders is goed te zien hier. Maar het hoeft niet altijd perfect hout te zijn vind ik:p ER staan tevens al een paar staaltjes kleursel op om te zien wat het best gaat passen bij de rest.
IMG_0747.jpg

Nog eentje van de voorzijde.
IMG_0743.jpg

Het hele boeltje zit ineen met lamelle's, ook in de verstekken. Morgen kleuren en nadien in de tungolie en klaar, mijn duvelglas staat te wachten:D
 

kihyeon

Actieve deelnemer
13 aug 2014
28
3
Zemst, België
Onderaan nog een deurtje met ingebouwde frigo in verwerken? Kan je een halve bak Duvel in kwijt, zonder dat je je recht moet zetten :)
Mooi gemaakt!
Groetjes van een trotse Breendonkenaar :)
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
Ik vind het een mooie "nieuwe" verweerde kast, zet dit in een trendie winkel op de pc hoofdstraat in A'dam en mensen betalen er grof geld voor :)
 

tuoh

Oud hout
......
Duwel gaat er alleen maar meer lokken :D

Die krijgen de kans niet om er op af te komen, glas is te rap leeg:p

Nog een plaatje van het afgewerkte product, kleursel plus tungolie.
IMG_0750.jpg

En alls uitsmijter, nog een nieuw onderstel voor een olijfolievaatje gemaakt (Teak), wat er standaard bijzit is die naam niet waardig, dat plastiek ding plooit naar alle kanten.
IMG_0733.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.