Verse lijsterbes bewaren.

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hoi,

ik kan in januari 2018 hout van een lijsterbes gaan ophalen.
stamdiameter is +\- 35-40cm over een lengte van 2 meter.
daarna splitst de stam in tweeën.

ik dacht zelf om stuk van 1,5m en een stuk van 1,5m met vertakking te zagen.
dan de kopse kanten 2 á3 maal met verdunde houtlijm in te smeren en onder een zeil te bewaren niet langer dan 3 maanden omdat ik gedurende die tijd het hout wel verwerkt heb (houtdraaien).
of is het toch beter om detammen over de langte door te zagen ?

Heeft iemand ervaring ? Ivm scheuren .

peter.
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Lijsterbeshout wat ik heb scheurde amper. Is ongeveer 15cm dikke stam. Heb de kopse kante gewoon 1 keer met houtlijm ingesmeerd, verdunnen van lijm snap ik niet zo goed. Nu werken sommige houtsoorten heel erg zoals buxus of seringhout maar erg belangrijk is de tijd waarin de boom gekapt is. Einde van de herfst is een goede tijd, weinig sappen in het hout en niet al te warme eerste maanden om te drogen wat heel belangrijk is. In het begin zit er zoveel vocht in dat je niet in de zomermaanden wil gaan drogen. Je kunt ook over de lengte doorzagen om het droogproces te versnellen maar zou hier mee wachten tot het meeste vocht eruit is. Wat ik heb gemerkt is wanneer je dan de zaagsnede gladschuurt met bandschuurmachine, waardoor het oppervlak gladder wordt, je de spanningen en droogproces in het hout bevordert en de kans op scheuren verkleint. Heb testjes gedaan met taxushout en was hier behoorlijk over de indruk van. Glad geschuurde hout wat niet droog genoeg was werkte veel minder.
 
Laatst bewerkt:

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Taxus heb ik hier op stam liggen die scheurt helemaal niet droogt erg makkelijk
hier heb ik 2 foto's de eerste foto is de voorste paddestoel van lijsterbes geschuurd tot korrel 350 dan afgewerkt
met verbeterde deense olie
tweede foto is zelfde paddestoel de 3 is de lijsterbes IMG_4619.jpg IMG_4620.jpg
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
SUPER.... bedankt allemaal voor de reacties en het goede nieuws :cool:

Als de eerste werkstukken klaar zijn zal ik uiteraard foto's plaatsen.

Peter.

Tom.... Die is super mooi, als ik ook kernhout krijg verheug ik me nu al om aan de slag te gaan.

Hightree.... bedankt voor alle tips. De houtlijm verdunnen doe ik meestal bij hout waar niet al te veel vocht in zit.
Als er wel veel vocht in zit wordt de houtlijm vanzelf verdund.
Dus het verdunnen, zodat de lijm iets dieper intrekt en nog beter sealt....... misschien is mijn theorie niet juist maar tot nu toe heb ik me er goed mee kunnen redden.
 
Laatst bewerkt:

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Tom, gebruik jij de verbeterde deense olie van cokerije? Heb je dat direct aangebracht of eerst impregneerolie gebruikt? Ben erg te spreken over de impregneerolie maar heb de grootste moeite met uitpoetsen van de verbeterde deense olie van cokerije. Het is zo stroef en lastig, waarschijnlijk ook door de voorbehandeling van impregneerolie. Het is wel een mooie glanzende olie door het hoge gehalte aan colofonium maar oplosmiddelarm is niet altijd zo super, het droogt ook traag en de olie is erg dik. Heb Terpetijnolie gekocht om de olie te verdunnen. Wat wel een groot voordeel is dat je weinig lagen nog hebt, maar ik vindt verwerkbaarheid belangrijker dan tijdwinst en goedkoper uitzijn.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Ja das dezelfde als ik gebruik
wel verdun ik meestal 1/10 met terpetijnolie de eerste laag
en gebruik ik erg weinig
en na een tip van Roestige spijker veeg ik bijna inmiddelijk na aanbrengen de overtollige olie weg
dit geeft bijna altijd een goed resultaat
al moet ik nog kijken hoe ze het drogen uithouden ik maak alles uit vers hout namelijk
 

hightree

Actieve deelnemer
29 sep 2017
62
22
Dordrecht
Dat is een goede tip Tom! Zat zelf aan 5% te denken maar dat is misschien nog te weinig dus misschien beter met 10% terpetijnolie verdunnen. Ik dacht eerst ligt het aan mij? Het is een erg dikke olie net als een teakolie die ik van cokerije heb gebruikt. Wat ik doe is het dan maar heel dun aanbrengen (eigenlijk vergelijkbaar met wat roestige spijker zegt). Zowel de teak als verbeterde deense olie krijg je na een 20 - 30 minuten niet uitgepoetst. Heb de eigenaar van Cokerije erover gemaild maar krijg er geen duidelijk antwoord op. Nu is hij een fel tegenstander van de rustins deense olie die volgens zijn zeggen barstensvol zit met oplosmiddel en dat hij daarom de verbeterde versie heeft bedacht. Een hele goede olie maar het vereist verdunning en ervaring. Rustins is trouwens erg dun t.o.v. de verbeterde deense olie. Eigenlijk kun je de 2 niet vergelijken en misschien afvragen of de benaming verbeterde deense olie wel correct is, omdat er ook andere stoffen in zitten. Ik denk dat iedereen wel zijn eigen goede ervaring met zijn product heeft, welke dat ook is.

denk dat nu op een ander topic uitkom die al eerder is behandeld, kwam daar net achter (ben nieuw lid hier)...excuses
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.