Hoe tafelblad samen te stellen...

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Op bijgaande foto een tafel te zien waarvan ik er 2 mag gaan maken voor mijn vrouw als bijzettafeltjes.... als voorbeeld dienen tafels van een bekend merk wat wel mooi maar nog veel duurder is.

Het blad is een soort samengesteld blad van eiken kasteelvloer. Die bovenant maken is op zicht niet zo heel spannend. Het lijkt mij echter wel lastig om dit blad voldoende stabiliteit te geven door het als blad te verlijmen. Ik zit er dus aan te denken om het blad op een dragen te gaan verlijmen. Met het grootste gemak stel ik het blad samen op een MDF dragen. Die kan ik dan als geheel in blokjes monteren op het frame wat weer op de poot zit.

Wie weet of dit een goede manier is en of ik risico loop op kromtrekken als ik het blad met dikte circa 2 centimeter massief verlijm op een MDF plaat?

Op de foto staat een 150 x 150 eetkamertafel, ik ga eerst 2 kleine bijzettafeltjes maken en dan pas de eetkamertafel.

Scheppie

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Scheppie zei:
Wie weet of dit een goede manier is en of ik risico loop op kromtrekken als ik het blad met dikte circa 2 centimeter massief verlijm op een MDF plaat?

Ja dat trekt krom dus.... lijkt bijna vragen naar de bekende weg, als je een recent topic hierover in herinnering roept ;) Kan me ook wel een beetje voorstellen, de wens...... van de vraag :)

Fons
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
En de oplossing...? Ook zelfde hout aan de onderkant verlijmen?

Of zijn er betere oplossingen?

Scheppie
 

tuoh

Oud hout
Hallo Scheppie,

éénzijdig verlijmen op een grondplaat gaat sowieso fout lopen, je zal dus onder- en bovenkant van de plaat identiek moeten oplijmen.
20mm houtdikte voor het beleggen van de MDFplaat is veel te dik, max 6à8mm is al ruim voldoende.
Dan krijg je 2 x 8mm + 1 x 18mm = 34mm totale bladdikte, en dat is een mooie maat.
Moet het tafelblad dikker zijn verzwaar dan de kernplaat, niet het beleg.

Mvg,

André
 

pjerdulac

Actieve deelnemer
12 jul 2010
81
0
alo,

Ik heb deze vraag eerder gesteld, ik wilde eiken verlijmen op multiplex, eenzijdig. Kreeg toen ook de tips om beide zijdes te beplakken. Dit is gelukt. Blad trekt niet krom. Maar zoals vele meubels zie je wel dat er hier en daar wat krimpscheurtjes ontstaan. Maar dit komt zeer waarschijnlijk door de lage luchtvochtigheid. Ik heb foto's van de tafel op mijn website geplaatst.

http://www.dulacdesign.nl/projecten/eiken-tafel/
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Wil je het blad op de zelfde manier gaan maken als op de foto?
Dan zou ik persoonlijk niet zo bang zijn voor krom trekken. Door de manier waarop het opgebouwd is lopen de nerf richtingen sowieso al alle kanten op.
 

tuoh

Oud hout
jpandriesse zei:
Wil je het blad op de zelfde manier gaan maken als op de foto?
Dan zou ik persoonlijk niet zo bang zijn voor krom trekken. Door de manier waarop het opgebouwd is lopen de nerf richtingen sowieso al alle kanten op.

Dat is dus één grote misvatting, nerfrichting, aard van het materiaal, etc.. heeft er niks mee te maken.
De reden van het kromtrekken ligt in de onevenwichtige plaatopbouw. Dus nogmaals, de nerfrichting heeft geen invloed op het kromtrekken.
Dit onevenwicht kan je reeds bereiken door de plaat maar langs één zijde te schilderen, de dag nadien heb je een holle plaat.
Een andere reden dat een opgelijmd paneel kromtrekt is een verschillende toplaag ( ander materiaal, andere densiteit, verschil in dikte)
Een praktijkvoorbeeld: lijm een paneel op met HPL plaat, langs één zijde een HPL van 0,8mm dik, op de andere zijde een HPL 1mm dik, wat gebeurt er ? de plaat komt van onder de pers en een half uur later kan je soep eten uit dat deurtje, het trekt krom terwijl je erbij staat.

Als je dus iemand adviseert om een plaat eenzijdig op te lijmen, bedenk dan wel dat die persoon enkele dagen later met een mooi stukje brandhout staat.

Mvg,

André
 

harmenhardeman

Nieuw lid
21 sep 2010
19
0
hardemanmeubelenambacht.nl.
hoi scheppie,

als je de bijzettafels op een maatvoering van ca 50x50 cm maakt, kun je best het risico nemen om eenzijdig plaatmateriaal te beplakken met 6-8 mm beleg. De onderkant kun je dan ondersteunen door er klampen onder te lijmen. Maar gebruik sowieso geen mdf, als er erg veel spanning in het beleg zit, zal dit ook het mdf kapot trekken. Beter is om berken CP plaat te gebruiken. CP plaat is geschikt om te beplakken en is minder duur als de berken B/BB.

Mooi voorbeeld van de tafel trouwens. Mocht je gaan proberen om later ook de eetafel te gaan maken, probeer dan deze op te bouwen dmv 50x50 cm segmenten die je aan elkaar koppelt. Het lijkt erop dat de voorbeeldtafel ook zo gemaakt is.

succes
Harmen
 
A

Athanor

Guest
Ik ben zeer geïnteresseerd in dit potentiële experiment! Mijn taxatie is dat zelfs de klampen krom trekken, maar ik nodig jullie uit om het eens feitelijk te maken, ben benieuwd naar foto's van de resultaten.

Groet van Fons
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Hier ben ik ook heel benieuwd naar.

Volgens mij is de MDF plaat stabieler als berken multiplex.

Bij het eenzijdig bekleden van plaatmateriaal, kun je er garantie op geven dat deze krom trekt.
De regel is de onder en de bovenzijde van het blad met gelijk materiaal en dikte te bekleden.
dan heft het de spanning op.

Op een andere manier het blad recht proberen te houden heeft toch altijd het resultaat dat het scheurt enz.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Athanor zei:
Ik ben zeer geïnteresseerd in dit potentiële experiment! Mijn taxatie is dat zelfs de klampen krom trekken, maar ik nodig jullie uit om het eens feitelijk te maken, ben benieuwd naar foto's van de resultaten.
Dammit ... geen tijd dit weekend :cry:
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Zal het eens een heel sterk maar waar gebeurd verhaal vertellen..

Wij maken duizenden binnendeuren per jaar voor de zorg
Nou kregen we van 1 klant een klacht dat er 8 deuren waren krom getrokken. Dit komt eigenlijk nooit voor, het abachi hout wat we gebruiken voor de deurframes is superstabiel.
Gisteren ging een collega kijken wat er aan de hand was, misschien dat er aan 1 kant veel harder gestookt werd dan aan de andere kant bijvoorbeeld?

Nee, er waren aan 1 kant dikke stickers (een halve cirkel ter hoogte van de deur) op geplakt.
zo weinig was er dus nodig ;)
Wij zien inderdaad ook serieuze kromtrekking als er op een paneel per ongeluk aan 1 kant 0,9mm laminaat en aan 1 kant 1mm laminaat wordt geplakt.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Het voordeel is wel, op onze tafels komen geen stickers :D .... alhoewel, ipv de onderkant beplakken met duur hout kan ik er natuurlijk ook een sticker opplakken....

Ik denk dat ik maar ga voor hout / hout... eens kijken of ik beetje dunne plankes kasteeleiken op de vloer kan tikken wat beetje geleefd is..

Scheppie
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
je kunt ook eiken vloerplanken van bijvoorbeeld 20 mm met je lintzaag door midden schulpen.
een keer door de vandikte bank, (als deze de minimum maat niet aan kan,) gewoon een plaat op het doorvoerblad met een klos eronder zodat hij niet mee genomen word.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi John,

Ik heb wel een goede lintzaag maar mijn ervaringen met dit soort planken schulpen zijn nog niet enthousiasmerend. Eigenlijk te gek want ik heb een IXES Basa 5 uit de professionele scheppach lijn die dat makkelijk zou moeten kunnen, misschien toch nog een keer wat tijd besteden aan goed afstellen en dan nog een keer proberen.

De vlakbank moet makkelijk die dikte (Dunte) kunnen schaven, dat mag het probleem niet zijn en anders idd een plank eronder.

Als ik zon vloer met geleefd hout op de kop kan tikken van die dikte zou ik de geleefde kant boven kunnen plakken en de onderkant onder de tafel.

Scheppie
 

tuoh

Oud hout
Scheppie zei:
Als ik zo 'n vloer met geleefd hout op de kop kan tikken van die dikte zou ik de geleefde kant boven kunnen plakken en de onderkant onder de tafel.

Scheppie

Voila, inventief zijn, daar komt het op aan.
Je hoeft aan de onderkant het patroon van de bovenkant niet te herhalen, hier mogen de plankjes gewoon naast elkaar gelijmd worden, het belangrijkste is dezelfde dikte.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.