werkbank/blad lift

Maurice_M

Actieve deelnemer
27 sep 2017
45
0
Hallo forum leden

Ik ben nieuw op dit forum en zal me kort effevoorstellen
Ik ben al meer dan 25 jaar werkzaam in de electrotechniek en ben werkzaam als project support engineer van besturingskasten.
Ik merk dat ik het werken met gereedschap en materiaal mis en heb mijn oude "hobby" een beetje opgepakt.
Ik wil weer iets met hout gaan doen. Vroeger vaker met mijn vader.
Helaas heb ik sind 3 maanden afscheid genomen van mijn leermeester.
In de laatste weken voor zijn sterven heeft hij me herhaaldelijk gezegd dat ik zijn gereedschap mee moest nemen o.a een houtenkist met gereedschap van de ambouwschool. Inhoud vele sponningsschaven kruishout spookschaaf en nog veel antiek spul. Ik moest er toen mee lachen "we werken nu immers met een bovenfrees". Maar het heeft mee wel aan het denken gezet.

Ik ben nu een nieuwe werkplek aan het maken.
Nieuwe werkbank dit word een mix van een timmermanswerkbank universelewerkbank met een uitrolbaar gedeelte.
Dit uitrolbaar gedeelte is een werkbank met een zaagtafel ingebouwd.
Deze kan ik dus opbergen onder mijn basis werkbank.
(Kleine garage)
Uitgerold leg ik dit werkblad op gelijke hoogte met mijn basis blad zo heb ik dan een werk eiland van 1,5m bij 1,6 en dient mijn basiswerkbank als uitvoertafel.

Vraag
Heeft iemand een idee hoe ik deze zaagtafel kan liften zaagmachine is toch zwaar. Ik moet dit straks op latere leeftijd ook kunnen tillen
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Een mogelijkheid is om een lift te maken zoals dit:


Waarschijnlijk zul je wel een manier moeten bedenken om alle beweging eruit te halen als deze op de juiste hoogte staat. Je kunt ze ook kant en klaar kopen, bv bij HBM. Een andere optie zou werken met een hydraulische krik zijn, omdat je niet veel hoogte hoeft te overbruggen.

Heb je al een zaagtafel? Zo ja, welke?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Waarom niet één van de zijkanten van de werkbank open klapbaar maken, je zou die dan verticaal tegen de werkbank klappen, of horizontaal open zetten met een stel klapbare poten. Snel en relatief makkelijk om te tillen en altijd juist afgesteld.

Als je er een aparte tafel onder schuift dan dan gaat dat nagenoeg de volledige ruimte onder de werkbank innemen, een makkelijk bedienbaar DIY lift systeem is complex en heeft ook een zeker hoogte nodig. Ik denk niet dat er dan nog ruimte zal zijn voor lades of opslag. Dat is iets dat ik ooit nog wil doen als ik een nieuwe werkbank bouw, maar dan met een freestafel ipv zaagtafel.
 

Maurice_M

Actieve deelnemer
27 sep 2017
45
0
Hoi L.N

Bedankt voor jou meedenken. Ziet er leuk uit maar past niet helemaal bij mijn basistafel.
Maar zal het "Mechanic" eens nader bestuderen misschien kan ik zoiets wel onder mijn zaagtafel zetten.

Ik heb een Metabo bouwzaag, deze wil ik doormiddel van de tafel verbreden.
Ik heb een kleine garage grote platen kan ik niet op de tafel mijn max breedte is aan de rechterzijde van het zaagblad ongeveer 80 cm.
Ben ook nog opzoek naar een DIY oplossing voor een fench op YT staan sleuke voorbeelden.
Wil dit maken met een snelle stevig "klem mechanisme" met een fijn afstelling. Heb hier nog wat wilde ideen over.
De fijn afstelling hoeft maar 1,5 cm te werken naar links en rechts denk dat ik dit met 2 lade geleiders wel aankan aangezien deze niet ver hoeven uit te schuiven denk ik dat er geen speling zal zijn!?

thx voor jou meedenken
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Nog een optie is om een flip stand te maken. Meestal wordt dat op een losse kar gedaan, zoals hier. Daar staat aan beide kanten een machine, maar je kunt de afkortzaag weglaten en zorgen dat het dan gelijk loopt (even hoog) als jouw werkbank:


Maar dat kan ook in de werkbank verwerkt worden en dat is voor jou een betere optie:


Edit: Dit is precies wat je zoekt (vanaf 4.25) :

 
Laatst bewerkt:

Maurice_M

Actieve deelnemer
27 sep 2017
45
0
Hoi Benchworks,

De ruimte onder de werkbank daar heb ik overnagedacht en heb alles uitgetekend in Visio op de zaagtafel na.
Met de ruimte die ik overhou daar neem ik genoegen mee en dit is voor mij ruim voldoende.
Heb allen gaten en ruimtes goed benut.
Overigens is het niet mijn bedoeling om perminent tools op te bergen in of onder de werkbank heb alles op zolder liggen/staan in men walk in closet.
Na het hobbyen stal ik alles en wordt de garage weer een stalling voor onze fietsen. Opgeruimt staat netjes.
 

Maurice_M

Actieve deelnemer
27 sep 2017
45
0
Werkbank1.jpg

Dit wordt mijn werkbank dit is mijn basistafel.
In de werkblad rand komt een T-Track rail.
De donker bruine balken daar komen gaten in te zitten zodat ik hier "pucks" in kan plaatsen.
Bouw is gestart en dit wordt gemaakt van Berkenmix multiplex- niet zichtbare delen underlayent- donkere stukken dat wordt hardhout.
Balken/poten ben ik reeds aan het zagen van plankjes Berken multiplex 45g verstek gezaagd dit vormt dan een balk met een kopsmaat van 60x60.
 
Laatst bewerkt:

Maurice_M

Actieve deelnemer
27 sep 2017
45
0
werkbank2.jpg
Dit is het zij aanzicht de zaagtafel is niet uitgewerkt maar dan hebben jullie een idee wat ik bedoel.
Na het hobbyen rol ik de rechter tafel onder mijn basistafel
 

fleche

Actieve deelnemer
12 okt 2016
74
1
47
Haarlem
Ik ga dit even volgen, ik vermoed dat hier nog wel slimme ideeen gaan langskomen. Je ontwerp ziet er fraai en functionee uit, ben benieuwd naar het eindresultaat. Heb zelf een ruimte van 180x70 cm waar een werkblad tussen hangt. En ben aan het denken om daar een werkbank onder te rollen voor oa in te bouwen cirkelzaag en bovenfrees.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.