Hoe draai ik een dergelijke poot?

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Heren experts,

Ik ben een enthousiaste hobby-er en ik wil dit keer voor mijn vrouw twee bijzet tafels maken volgens model van een bekende producent.

Ze bestaan uit een klassieke driepoot , een gedraaide poot en dan het blad. Nu mijn vraag, die poot heeft een dikte van circa 15 centimeter. Hoe kan ik die het beste draaien en waarom?

a) Uit 1 blok massief en vers gezaagd hout
b) Uit 1 blok droog hout (balk van 15 x 15)
c) Uit 2 op elkaar gelijmde balken waaruit deze maat gedraaid kan worden

De poot gaat geverfd worden, ik dacht zelf hem daarom uit simpel hout zoals grenen te kunnen draaien, zijn jullie experts het daarmee eens?

hieronder een foto van de poot... ik wil eea gaan draaien op mijn Scheppach DMV-200, dat moet kwa maten etcetera makelijk gaan. Model is ook niet superspannend dus mooi stukje draaiwerk voor mij denk ik.

Wie heeft er tips?
Scheppie

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Als het geverfd word kan je best opteren voor een samengesteld stuk, dat geeft het stabielste resultaat als het op de juiste manier is aaneengelijmd. ( hartkanten naar buiten)

Kan je gewoon opteren voor Vuren of Grenenhout, of opgelijmd MDF, dat draait ook aardig.


Mvg,

André
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Hoi Andre,

Wat zijn de hartkanten? De kern van de boom?

En hoeveel stukken zou ik dan best lijmen, 2 of 4?

Is reguliere (Pattex) houtlijm voldoende stevig om daarna te kunnen draaien, ik heb geen zin in een klos tegen mijn kop :mrgreen:

Scheppie
 

tuoh

Oud hout
De hartkant bij planken: wanneer je naar het kopshout kijkt zie je daar de jaarringen lopen, je ziet dan een cirkelvormig patroon, de hartkant van de plank is dan die zijde waar dit cirkelpatroon de kleinste straal heeft.
Hout dat droogt krimpt, en bij het krimpen komen dosse planken als gevolg van dit proces hol te staan. Voor elke houtsoort geld volgende regel: hout dat droogt krimpt weg van het hart.
Daarom ook dat wanneer je twee stukken op elkaar lijmt de hartkanten naar buiten moeten liggen, krimpt het hout nu nog dan gaan de lijmnaden letterlijk dichtgedrukt worden.
Verlijm je de stukken met de hartkanten naar binnen dan gaat bij het werken van het hout je lijmnaden gegarandeerd openstaan.
Dit is dan ook DE reden dat er voor brede panelen, raam en deurstijlen, massieve kasten, etc. zoveel mogelijk met kwartiers hout gewerkt word.
Als je bij kwartiers hout naar het kopshout kijkt zie je enkel rechte lijntjes, de planken gaan bij het drogen NIET schotelen, het hout vervormd wel wat, (een rechthoekig stuk word sterk overdreven een parallelogram) maar dit heeft geen invloed op de constructie.

Je ideale samenstelling voor die poot word dus, ofwel twee planken met de hartkant naar buiten, of drie planken, de middenste plank in kwartiers hout, en onder en boven een plank met de hartkant naar buiten. Op deze manier mag je er gerust op zijn dat je lijmnaden mooi dicht blijven.
Ik zou in dit geval opteren voor drie planken, dit heeft als voordeel dat bij het opspannen in de draaibank de centerpunten midden in de middelste plank vallen (bij twee planken vallen de centerpunten juist in de lijmnaad)
Voor het verlijmen is een degelijke pvac lijm( D2 of D3) ruimschoots voldoende, dat valt heus niet uit elkaar.

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje begrijpbaar is.


Mvg,

André
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Andre,

Helemaal, ik ga eens kijken of ik hout met duidelijke hartanten kan vinden. Ik ga dit ergens over paar weken doen, zal dan ook een fototje plaatsen van het verlijmde blok en van het resultaat.

bedankt voor je hulp, ook namens mijn lieftallige echtgenote :oops:
Scheppie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.