Het 32 mm. systeem

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Dag allemaal,

Heb het al eens eerder gehad over het maken van een keuken.
Het is zo goed als zeker dat ik dit zelf ga doen.

Ik wil sowieso gaan werken volgens het 32 mm systeem, zodat
alle beslag (hettich) goed gaat passen.
Nu heb ik al een paar keer rondgekeken op het net naar het principe
van dit systeem, maar kom er toch nog niet helemaal uit.

Wie kan me hier enig doorzicht in geven.... (voor ik de gaatjes verkeerd boor :shock: )
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
even komen kijken naar mijn keuken heb ik ook zelf gemaakt :D koffie staat klaar.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
De 32 verwijst naar de hartafstand van de gaatjes in mm's. Dit is de gestandariseerde afstand van de bevestigingsschroeven in de kruisplaatjes van de zogenaamde potscharnieren (keukenkastscharnieren). De afstand van de gaten tot aan de rand van de deur is afhankelijk van het type scharnier. Bij normale opliggende deuren is dit 37mm, bij inliggende deuren 37mm plus de deurdikte. Bij speciale toepassingen kan dit afwijken.
Vaak wordt er een hele rij gaten geboord die dan dienst doen voor plankdragers. Het handigst is in ieder geval om eerst de gaten in de kast te boren en dan van hieruit de plaats voor het gat van het potscharnier op de deur over te nemen. Hiervoor zijn handige boormalletjes te koop:
Bijvoorbeeld HIER.


Als je meubelplaat gaat gebruiken gebruik dan een scherpe boor en een hoog toerental ivm met splinteren. Beter is het gebruik van een bovenfrees met deuvelboor.

Succes en laat de koffie in Westerhaar smaken

Ed

Attached files
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
HoH 32 mm. begreep ik, 37 mm van kant af ook.

-Waar moet je beginnen te boren, ik bedoel afstand vanaf onder/bovenkant.
Dit lijkt me toch wel belangrijk met het oog op te monteren ladebeslag e.d.

-37 mm. vanaf voorzijde is duidelijk, ook 37 mm. vanaf achterzijde??
Wordt hierbij uitgegaan van een standaard diepte kast?
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Als je het ladenbeslag in dezelfde rij gaten wil schroeven dan zou ik de plaats hiervan als uitgangspunt nemen voor de afstand van de gatenrij tot onder of bovenzijde. De plaats van de scharnieren in hoogte bepaal je dan aan de hand van de gatenrij zodanig dat de scharnieren op ongeveer 10cm van de boven en onderzijde van de deur komen, of een maat dicht in de buurt hiervan. Dit wordt door de gatenrij bepaald.
De afstand tot de achterzijde hoeft niet perse 37mm te zijn omdat hier alleen plankdragers in komen. Bij een binnenmaat van 60 cm (onderkast) wordt de afstand nooit te groot wat betreft doorzakken legplanken. Neem de afstand in ieder geval zodanig dat de plank niet van de drager af valt bij een kleine verschuiving naar voren.
Denk er wel aan dat je de achterste afstand meet vanaf de achterWAND. Deze staat bij een keuken een paar centimeter naar binnen ivm kastophangers en eventuele leidingen of kabels achter de kast.
Ikzelf gebruik de gatenrij alleen voor scharnieren en plankdragers. Ladebeslag schroef ik naderhand appart vast. De kans op fouten is dan minder. Bovendien hoeft de rij dan niet zo ver door te lopen.


Ed
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
Even snel 2 foto's, van dat ik met de keuken bezig was. Op moment verder gevorderd.
Ik heb zelf geen keukenkast scharnieren gebruikte omdat ik er een verschrikkelijke hekel aan heb en heb inboor paumelles gebruikt.

Attached files
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Jesse,

Dank voor je foto's , mooie keuken!
Ik ga zelf wel voor inboorscharnieren, hier heb ik nog enige stelmogelijkheid mee.

Wat betreft deurtjes ben ik er nog niet uit of ze in- of opliggend moeten worden.
Inliggend, met +/- 40 mm. stijlen tussen de kastjes vind ik ook erg mooi...
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
ericbijsma zei:
Jesse,

Dank voor je foto's , mooie keuken!
Ik ga zelf wel voor inboorscharnieren, hier heb ik nog enige stelmogelijkheid mee.

Wat betreft deurtjes ben ik er nog niet uit of ze in- of opliggend moeten worden.
Inliggend, met +/- 40 mm. stijlen tussen de kastjes vind ik ook erg mooi...

Bedankt voor het compliment, betreft je de stel mogelijkheden, met de inboor paumelles heb je net zoveel stel mogelijkheden mee als de inboor scharnieren. De reden dat ik die scharnieren niet wou is dat je met de tijd ze toch gaan hangen. bij de oude keuken hebben we ze laten vervangen en een paar maand later gingen ze weer hangen. Als ik bij mensen kom hebben de meeste 8 van de 10 dit probleem bij de keukenkastjes.
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Jesse,

Daar kun je best gelijk in hebben, maar zo te zien zijn jou deuren van redelijk gewicht?

Ik wil ook niet op beslag bezuinigen, alleen het beste is goed genoeg.. :D

Ik maak tenslotte zelf een keuken, deels om kosten te besparen, deels om hem geheel
naar eigen wens te kunnen maken.
Dan mogen sommige dingen best wat kosten..
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
heb je gelijk in, mijn deuren qua gewicht vallen nog wel mee.
Mijn vrouw heeft het beslag uitgezocht en daar is ook niet in bezuinigd haha. :D
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
ericbijsma zei:
HoH 32 mm. begreep ik, 37 mm van kant af ook.

-Waar moet je beginnen te boren, ik bedoel afstand vanaf onder/bovenkant.
Dit lijkt me toch wel belangrijk met het oog op te monteren ladebeslag e.d.

-37 mm. vanaf voorzijde is duidelijk, ook 37 mm. vanaf achterzijde??
Wordt hierbij uitgegaan van een standaard diepte kast?

Lastig uit te leggen zonder een voorbeeld erbij maar ik zal mijn best doen. Dit is hoe ik het doe bij opliggende deuren:

Beginnen met boren is het midden van de kast te pakken. Dan naar onder en boven steeds 32mm erbij tellen. Tot je zo een 15 cm van dek en bodem verwijdert bent dan stoppen. Scharnieren worden eerst op de deur gemonteerd (100mm van onder en bovenkant) Eventueel in het midden nog 1 of 2 extra, afhankelijk van de grote van de deuren. Bevestigingsplaatje voor de kast erin klikken en de deur op de goede hoogte afstand etc. houden en vast schroeven. Dit kan je op de goede hoogte houden door onder een plankje met lijmklem te plaatsen waar je de deur op zet. En boven en onder tegen de zijde een 2mm plaatje met schilderstape te zetten. Dan weet je ook zeker dat de plaatjes op de goede hoogte zitten.

De schapdragers hebben een andere afstand van voorzijde dan de scharnieren zelf. Meestel liggen de schappen 10mm terug vanaf de voorkant van de kast (het oog wil ook wat en gelijk is ongelijk). Van de voorkant van de kast neem ik meestal 60 aan. Van de achterkant van de kast 50, dan is, als je onder het schapje kijkt de afstand van voor en achter het plankje tot de schapdrager beide 50. 37 mm is erg weinig, mocht het schapje een keer iets naar voren schuiven is de kans groter dat hij er meteen afvalt.

@Jesse, hier ben ik het eigenlijk niet mee eens. Ik heb ze eigenlijk nog nooit zien doorhangen. Alleen een keer. Maar toen hadden ze op één tussen zijde twee deuren gehangen met beide de zelde scharnier hoogte. Gevolg is dat de schroeven elkaar in de wegzitten en elkaar 'verdrukken' Dit hebben we opgelost door de zijde door en door te boren en er koppelboutjes in te doen. En toen zat hij perect.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Hmmm, ik zou bij een ambachtelijk handgemaakte keuken alleen gaten voorzien waar ze nodig zijn, en niet een hele rij boren die niet gebruikt worden.
Die rij ongebruikte gaten zijn nou ook niet echt mooi en van toegevoegde waarde.

En dit 32mm systeem is ook bedoelt om alles snel te kunnen monteren bij industrieel
geproduceerde meubelen / keukens.

Het niet hebben van deze gaten is voor mij een meerwaarde van ambachtelijk gemaakte keukens / meubels
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
De reden van gebruik van dit systeem is vooral het eenvoudig kunnen monteren
van alle Hettich beslag.
Veel van dit beslag gaat uit van dit syteem.

Die 37 mm. voor de schapdragers gemeten vanaf de voorkant en vanaff de achterwand lijkt
mij voldoende.
Ik zal er nog eens goed over nadenken.
 

WR1944

Oud hout
Snuffel eens rond op het Internet. Daar is veel te vinden over de achtergrond van het systeem. Dan kan je ook uitvinden welke gaten je waar kan weglaten terwijl je toch gebruik kan maken van de op het 32 mm systeem gebaseerde hardware.
In Amerika is relatief veel materiaal te vinden voor het 32 mm systeem, genaamd "Euro-style" hardware. Zelfs boorkoppen om in één run scharnieren in te boren. Eén van m'n projecten is dan ook nieuwe keukenkastjes volgens het Ikea-principe. In Amerika spreken ze zelfs in de commercials van "aaikieaa". En ze blijven er in volharden ondanks mijn protest. :mrgreen:
 

Mattias

Nieuw lid
17 apr 2009
17
0
Volgens mij is het grootste deel van meubelbeslag gebasseerd op het 32mm systeem.
Toen ik nog in m'n studententijd zat hadden wij oefeningen om een ganse kast (hoogte/diepte)
uit te rekenen volgens het 32mm systeem.
Zelfs het excentrisch verbindingsbeslag werd gebruikt in de gaten van het 32mm systeem, dan
moest je een dikte van je corpus bijrekenen, enz... De diepte van de corpus werd ook berekend
volgens 32mm en de toepasselijke 37mm vanaf voorkant en achterkant van corpus.
Als je gaat kijken naar de gaten van ladegeleiders zitten die ook op een bepaalde afstand
van elkaar volgens het 32mm systeem.

@Renault: Ik doe het net omgekeerd. Ik boor eerst alle gaten in m'n zijkant volgens het
32mm systeem, zo dicht mogelijk eindigen tegen de boven en onderkant van de zijde.
Volgens die gaten bevestig ik dan de montageplaten (met euroschroeven) en dan boor ik
de gaten in de deur voor de potscharnieren.

Natuurlijk doet iedereen het op zijn manier en daar is niets verkeerds aan.
 

boes machines

Nieuw lid
26 apr 2010
10
0
ik heb wel een voorbeeld liggen van een 32 mm systeem kun je even testen.
ik woon in garmerwolde en heb ook goede koffie
groet ronald
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Een oud collega van mij had bij een smit een hoekstrip laten maken en vervolgen om de 32mm gaten laten boren.
De afstand van voor was 37mm,
Vervolgens schroefde hij een houten klosje vast in zijn strip door een van de gaatjes.
Zo kon hij snel en goedkoop op de goede afstand al zijn gaatjes boren.
Je zou dan ook met papiertape sommige gaatjes kunnen afplakken of merken.
Het meest handige is inderdaad om eerst je rijboring (zoals ze dat noemen) te boren, en wanneer je kasten helemaal klaar zijn je deuren aftekenen en die pas boren.
Weet je al wat voor blad je wilt?
Als je kiest voor een zwaar blad dan wil ik ook adviseren om de bodems onder de zijdens door te laten lopen.
Vaak zie je dat de bodems tussen de zijdens zitten, dit verminderd de stevigheid.
Als je nog meer vragen hebt dan zie ik het wel, misschien kan ik ze beantwoorden.
Maak straks wat foto's ben erg benieuwd. (heb je al een tekening?)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.