PDA

Bekijk Volledige Versie : DIY cycloon afzuiginstallatie

SamPonette
19-09-17, 14:12
https://youtu.be/QOfMXvn6A0Y

Nog wel interessant met die hold down klemmen...

TH0M
19-09-17, 15:22
Dat is inderdaad een slimme oplossing!

Vond die lampjes in eerste instantie maar overbodig, maar snap nu dat je daardoor veel beter zicht hebt op de hoeveelheid stof in de emmer!

Vrij
19-09-17, 15:48
PVC wordt toch zo statisch als de pest als je daar met hoge snelheid kleine deeltjes langs haalt? Is de kans op een stofexplosie dan niet behoorlijk aanwezig?

Iemand trouwens enig idee waar je dat cycloon opzetstuk kunt kopen?

Iemand trouwens enig idee waar je dat cycloon opzetstuk kunt kopen? Laat maar, Gereedschapspro.nl heeft ze.

rjmulder
19-09-17, 15:59
Vergelijkbaar systeem heb ik op dit moment ook nog onder de werkbank.
De emmer wordt met 2 wiggen tegen een plaat gedrukt waar de cycloon bovenop staat dat werkt erg handig.

Cycloon koop je goedkoop bij Ali of eBay.

liglinisterglenn
19-09-17, 16:00
Hmm ik vraag mij af hoe goed dat dat afsluit allemaal eigenlijk.

rjmulder
19-09-17, 16:41
Gaat gewoon goed, het moet wel op elkaar aansluiten met allemaal kieren gaat het niet werken.
Wat ik gebruikt heb is gewoon underlayment (wat ik nog had liggen van het dak) dit wat geschuurd dat het wat gladder werd en een laagje grondverf voor de rest niks mee gedaan en bij gebruik komt er geen stof in de stofzuiger.

fantic
19-09-17, 16:51
Het afsluiten is puur afhankelijk van de hoogte waarop je de plank onder de emmer zet en hoe strak je de isolatie op de emmer vastzet. Het mag natuurlijk best een beetje klemmen.
Die Cycloon en ook de opduwers zijn inderdaad ook via Ali te vinden, ik heb trouwens wel het advies om 45 graden bochten te gebruiken ipv 90. Ook heb ik een ander type cycloon gebruikt met een hogere afscheidings graad.

SamPonette
19-09-17, 17:13
@fantic: bedoel je dan die zgn derde generatie cyclonen?

fantic
19-09-17, 19:06
Ik bedoel dit type (http://www.ebay.com/itm/Cyclone-Dust-Collector-Filter-Turbocharged-Cyclone-With-Flange-Base-Separator-/292242296666?var=&hash=item440aff8f5a:m:mM4iJWP9p1D27eWNCLyMGMw) deze is zelfs met een flens er aan.:
68500
Ik had eerst deze, maar als je dan de pijp aan de bovenkant niet goed fixeert heb je op een bepaald moment de hele bovenkant in je handen want de lijm laat gewoon los:
68501

rjmulder
19-09-17, 19:46
Bovenste model zou ook beter werken door dat die een neerwaartse ronding heeft bovenaan en die andere een scherpe hoek. Als dit waar is weet ik niet heb alleen het bovenste model 2 stuks (1 voor de schuur en 1 voor de cnc).