PDA

Bekijk Volledige Versie : Zaagmachine voor smalle garage, lastige keuze (Mafell - Hammer)

D00
17-09-17, 20:47
Hallo allemaal.

Ik ben gestart met de voorbereiding om mijn garage 3,20 meter uit te bouwen in de lengte, tot een totaal van 10 meter. De breedte is 3 meter. Dit geheel is in principe naar keuze in te delen, maar mijn voorkeur gaat uit om aan 1 helft de houtspulletjes op te gaan stellen. Omdat ruimte (zoals bij de meesten) beperkt is en dan vooral de breedte, ben ik in gedachten al een tijdje aan het schuiven.

Ik heb de plannen van Timothy van BenchWorks gekocht om een variant te bouwen van zijn System Workshop (prachtig). Dan wil ik ook nog een mobiele montagetafel maken, wat vast de MFTC zal worden, hiervoor heb ik de tekeningen ook gekocht. Naast een Festool afkort- en invalzaag, wil ik dan ook mijn eerste tafelzaag kopen.

Ik zal deze vooral gaan gebruiken om ons huis opnieuw te meubileren, met eiken edelplaat en massief eiken werkstukken bijvoorbeeld. Op het gemak, meubel voor meubel. Denk hierbij aan een kledingkast, nachtkastjes, badkamerkast, tafels, etc. De gedachte dat ik voor het geld dat ik uitspaar met de meubels zelf te maken, machines kan kopen rechtvaardig ik deze enorme uitgaven een beetje voor mijzelf ;).

De vereisten zijn een zo nauwkeuring mogelijke zaag, compact of verplaatsbaar en zo goed mogelijke stofafzuiging. Ik heb geen 3-fasen aansluiting. Nu heb ik een Mafell Erika 85 of een Hammer K3 op het oog. Voor de Mafell heb ik een lade in gedachte waarmee ik deze onder de te bouwen werkbank kan schuiven als hij niet in gebruik is. Om lekker de ruimte te houden. Het nadeel lijkt mij dat deze zaag per definitie niet gebouwd is voor mijn doen, maar een mobiele 'job site' zaag is. Ik vraag me ook af hoe nauwkeurig deze zaag is bij meerdere gelijke werkstukken en grotere delen. In dezelde prijscatagorie bestaat ook de Hammer K3 (basic of winner), een totaal andere machine. Zwaar, massief en mooi maar ik ben bang dat deze altijd in de weg staat. Ik kan ook nergens de afmetingen van deze machine vinden. Het lijkt me wel machtig om zo'n machine te gebruiken, maat instellen en roetsj! De wielset voor eronder heb ik ook gezien.

Een bijkomend puntje is, dat bij het uitbouwen van de garage de garagedeuren waarschijnlijk komen te vervallen en de enige toegang een standard achterdeur is aan de achterkant van de garage. Hoe krijg ik dan in hemelsnaam een Hammer binnen? Ook in de planning voor het massieve hout, is een vlak-vandikte, hier denk ik aan een Hammer A3-31. Ook hiervan geen afmetingen te vinden, maar goed dat komt wel.

Ik zit nog in de bouwtekeningen en vergunning fase voor de aanbouw, maar het grote fantaseren is begonnen. Momenteel ben ik altijd een tijdelijke werkplek aan het bouwen, afhankelijk van het weer voor groot zaagwerk, vast heel herkenbaar. Een vast plekje zou erg fijn zijn. En een machine waar ik meteen tevreden over ben en blijf zou ook een verademing zijn. Hopelijk zijn er mensen met ervaring met beide machines, ik zou het graag horen.

brt
17-09-17, 21:41
Zijn zoals je aangeeft 2 totaal verschillende machines. Erika is een verplaatsbare zaag die je overal in je woning kan meenemen. Hammer is een stationaire machine die veel stabieler is. De machines van Hammer en Felder zijn in principe zo ontworpen dat ze door een standaard deurgat kunnen. In de cataloogjes die je kan aanvragen staat (of stond een paar jaar geleden terug) een tekening met de afmetingen van de machine en ik denk zelfs met aanbevolen ruimte rond de machines. Als hij op wielen staat moet dit volgens mij lukken in je werkplaats. Optie kan zijn als je de deuren nog moet plannen dat je hem tot voor de opening kan trekken om in en uitvoer te verhogen zo nodig. Afhankelijk van je plannen en budget kan het eventueel een optie zijn om voor een combi topie-zaag te gaan: 2 machines op zelfde oppervlakte.

In de weg staan is relatief: Neem de aanslagen eraf en leg er een plaat op en je hebt een assemblagetafel... Bij mij staan meestal de andere dingen in de weg van de stationaire machines... Slim plannen kan hier wat uitkomst bieden: indien niet echt nodig de andere werkbladen niet hoger maken dan de hoogte van de machinetafel van de Hammer. Kasten in de buurt van de machine ook niet hoger dan de machinetafel, en eventueel aanvullen met hangende kasten zodat de uitvoerhoogte altijd vrij blijft...

Is persoonlijke keuze... Maar ik zou niet twijfelen en voor de Hammer gaan.... Betere machine, minder mobiel, maar zolang je er vrede mee kan nemen dat je hem enkel in je werkplaats kan gebruiken, geen probleem.

brt
17-09-17, 21:47
Weet niet of je deze ooit gezien hebt:

http://www.holzwerken.net/HolzWerkenTV/Tipps/14-Quadratmeter-Werkstatt-sind-genug

De kasten van Benchworks zijn véél mooier, maar is wel een leuke illustratie dat het op een kleine oppervlakte kan....

Als je 1 keuken zelf maakt is de aankoop van alle bovenvermelde machines terugverdiend...

evs
18-09-17, 06:56
Ik heb een Hammer B3 in een (veel) te kleine ruimte. De zaagmachine is opzich een fijne machine. Alleen als je gaat zagen heb je echt wel ruimte nodig. Denk wel, zeker 2 meter voor, achter en er voor. Nu haal ik hem iedere keer, na gebruik weer uit elkaar. Maar het schroefdraad is daar eigenlijk niet voor gemaakt.
Met de wielenset kan je hem verplaatsen,maar je moet er niet te veel van verwachten.
Ik droom van een grotere werkplaats. Maar ik baal er zo van dat ik inderdaad overweeg om hem te verkopen en een Mafell te kopen.

Spaander
18-09-17, 08:17
Een paar opmerkingen,
Waarom een standaard deur en niet een bredere deur op maat?
Als je de garage voor de helft gaat gebruiken voor houtbewerking bedenk dan dat het houtstof ook in de andere helft terecht komt.
Succes met je plannen en plaats maar veel afbeeldingen van de voortgang.
Mvg, :).

brt
18-09-17, 08:26
heb je 3 x 10 om je werkplaats te bouwen, of maar de helft?

D00
18-09-17, 08:37
Hallo allemaal. In principe wil ik de helft vast toewijzen aan het hout gebeuren, de andere helft kan ik natuurlijk gebruiken voor montagewerk enzo. In gedachten stel ik hier dan de MFTC oid op, zodat de andere kant vrij blijft. Hier staan ook wat andere zaken zoals een koelkast en vriezer en er komt een opbergkast voor jassen, schoenen, tuinset kussens etc.. Gelukkig heb ik ook nog een schuurtje van 4x2 die vol staat met tuinspullen, fietsen en wat hout (en een opklapbare MFT aan de muur :D).

Het houtstof is inderdaad een zeer belangrijk punt, want, ik ben vergeten te vertellen, de garage heeft een directe deur onze woonkamer in en daar wil ik geen stof. Een klein model luchtfilter heb ik al voorzien. De stofafzuiging, hiervoor had ik aanvankelijk de Oneida Dust Cobra in gedachten, een soort Uber stofzuiger. Maar dat zal voor een Hammer lastig worden, hier zal ik wellicht tzt een ander topic voor aanmaken.

brt
18-09-17, 08:53
Kun je in het ontwerp geen rekening houden met een stofafzuiging die buiten de werkruimte staat? Dan kom je er met een goedkope spaanderafzuiger. (Je zuigt langs de deur of een andere opening buitenlucht binnen, terwijl de vuile lucht van de stofafzuiger op een ander plaats naar buiten wordt geblazen.

Ik ben en blijf fan van de stabiele machines... Moet met een goed overdachte planning wel lukken. Als bredere deuren kunnen is dit uiteraard een surplus (niet zozeer voor het naar binnen brengen van een Hammer of een combi... Wel voor het werken in het algemeen...

Grote stukken in een kleine ruimte zijn sowieso moeilijk... Of je dat nu op een licht zaagtafeltje doet of op een zware machine...

Ik heb geen ervaring met de erica, wel met de precisio's van festool en met combinatiemachines genre robland, rojek, casadei. Die festool spullen komen in de verste verte niet in de buurt. Zijn wel goed om mee te nemen op verplaatsing bij afwerkschrijnwerk, interieurbouw, parket leggen....

Als het gaat over massiefbewerking, moet dit lukken in bovenvermelde ruimte. Alles zal vallen of staan met je planning.

D00
18-09-17, 12:55
Omdat het een soort van inpandige garage is, is het niet zo gewenst om verwarmde lucht naar buiten te blazen in de winter, anders had het wel een optie geweest.

Voor de beeldvorming twee plaatjes van Floorplanner (wat een vreselijke website is dat, blijft vastlopen, dit is het enige bruikbare). In het grijs de aanbouw die nog moet komen, het beige is de bestaande situatie. Waar nu het beige overgaat in het grijs is de garagedeur. De deur aan de lange muur is de deur die de woonkamer in gaat. De deur aan de korte muur is de deur de achtertuin in en straks wellicht de enige toegang (78 cm binnenmaat).

L.N.
18-09-17, 14:18
Mijn werkplaats is in onze garage (12m lang), waarvan ik een stuk van 5,5 m x 2,75 m gebruik voor mijn werkplaats. Hoewel ik besef dat er genoeg woodworkers zijn die een kleinere werkplaats hebben, heb ik toch altijd te weinig plaats. Ik ga daarom zo veel mogelijk op wielen zetten (dus zaagtafel, werkbanken (2x), kolomboor, lintzaag). De laatste 3 worden voorzien van ladeblokken voor opslag. Op deze manier wil ik de ruimte zo flexibel mogelijk gebruiken en toch genoeg ruimte hebben voor grotere projecten. Als zaag/freestafel heb ik een Festool CS70 met Incra LS Positioner op een zelfbouwframe van 40 x 40 alu profielen. Het geheel heeft een inklapbare tafelverlenging die ik ook als tafelverbreding kan gebruiken. De zaag/freestafel staat op wielen en is circa 130 x 80 cm groot.

Volgens deze PDF (https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwje3OPf467WAhUNmrQKHedFCCUQFggmMAA&url=http%3A%2F%2Fmaschinen.felder-gruppe.at%2Fuploads%2Fdocument%2Fc4a19db48b06ead15 f1507ac6c5a7d377e9e5c31.pdf&usg=AFQjCNH6RiqtekNBkIOscgvTCzdTYMgO7g) is de afmeting van een K3 Winner 1250 mm (lengte) x 2400 mm (breedte). Nu komt de lengte vooral door de roltafel en de breedte door de parallelgeleider en waarschijnlijk is de geleider in te klappen als je de zaag niet gebruikt. Maar bij gebruik neemt het flink ruimte in. Met de bewegingsruimte die de roltafel nodig heeft kom je op een lengte van 2700 mm, waardoor je 2700 mm x 2400 mm nodig hebt om de machine volledig te kunnen gebruiken. Dat is heel flink voor in een garage. Nu moet ik er bij zeggen dat dit is met de roltafel en de standaard tafelverbreding die bij de Winner zit. Nu red jij dat qua lengte wel in een garage van 10 m, maar ik weet niet of je genoeg ruimte heb om er omheen te lopen. Niets is zo vervelend als hout willen zagen, er achter te komen dat je iets bent vergeten te pakken (bv een potlood) en dan niet meer langs de zaag kunnen vanwege een gebrek aan ruimte.

Edit:

Ik kwam deze afbeelding van een K3 basic nog tegen:

http://at.feldershop.com/out/pictures/wysiwigpro/hammer_K3_basic_01.jpg

Deze Basic heeft 1 tafelverbreding en de Winner/Comfort hebben er 2, waardoor de Basic veel minder breed is.

brt
18-09-17, 15:12
De breedte van de afkortaanslag moet je niet in rekening brengen, deze is meestal van de machine en is vlot verwijderbaar. Je zou zelfs een kortere kunnen monteren voor kleine werkzaamheden. Hij moet sowieso van de machine voor het langszagen... In de praktijk staat hij er enkel op als je hem nodig hebt. Zorgvuldig plannen van je werken is altijd noodzaak in een kleine werkplaats... Je zou ook kunnen kiezen voor de versie met een korte roltafel in een kleine werkplaats...

Zou tevens ook zoveel mogelijk op wielen zetten...

D00
18-09-17, 16:58
ik ben zelfs te optimistisch geweest qua binnenmaten, de lengte zal 9,55 worden en de breedte is 2,85 meter. Het houdt niet echt over dus. Het is wel vrij in te richten dat wel, zoveel mogelijk op wielen is inderdaad een goed idee dat ga ik doen.

Wat verder gespeeld met Floorplanner, voor het gevoel:

avos
18-09-17, 20:27
Ik zou eens kijken naar een harvey zaagtafel. Heb je een redelijk compacte stabiele zaagmachine met hoge nauwkeurigheid. Prima machine, op een verrijdbaar onderstel kan je daar aardig mee uit de voeten.

klusrob
19-09-17, 21:44
Ik zie dat je de buitendeur nu aan de zijkant hebt zitten. Kan daar echt geen bredere deur in? Ideaal zou een paar dubbele openslaande deuren zijn, als dat niet kan dan eventueel een extra brede normale deur.
Ik heb zelf een kleine werkplaats, en een normale deur in die schuur zitten, en kan er net met een bouwtafelzaag doorheen, maar niet met een grotere zaagtafel. Zou zelf graag de hierbovengenoemde Harvey aanschaffen, maar dat gaat niet door die te smalle deur, dan kan ik hem niet meer naar buiten rijden voor grotere projecten. En ik merk dat ik toch af en toe naar buiten verkas ivm de ruimte.

En de deur naar de woonkamer, zet daar geen normale binnendeur in, maar indien mogelijk een buitendeur (al dan niet met een dicht paneel ipv glas). Die is helemaal met rubbers afgedicht om warmte binnen te houden, dus houdt in jouw geval het stof uit het huis als je jezelf aanwent om deze achter je dicht te doen.
Ik heb zelf een normale stompe binnendeur als tussendeur tussen de schuur en de bijkeuken, en daar komt (ondanks de afzuiging) nog best veel stof doorheen.

Rob

D00
19-09-17, 23:24
Ik zie dat je de buitendeur nu aan de zijkant hebt zitten. Kan daar echt geen bredere deur in? Ideaal zou een paar dubbele openslaande deuren zijn, als dat niet kan dan eventueel een extra brede normale deur.
Ik heb zelf een kleine werkplaats, en een normale deur in die schuur zitten, en kan er net met een bouwtafelzaag doorheen, maar niet met een grotere zaagtafel. Zou zelf graag de hierbovengenoemde Harvey aanschaffen, maar dat gaat niet door die te smalle deur, dan kan ik hem niet meer naar buiten rijden voor grotere projecten. En ik merk dat ik toch af en toe naar buiten verkas ivm de ruimte.

En de deur naar de woonkamer, zet daar geen normale binnendeur in, maar indien mogelijk een buitendeur (al dan niet met een dicht paneel ipv glas). Die is helemaal met rubbers afgedicht om warmte binnen te houden, dus houdt in jouw geval het stof uit het huis als je jezelf aanwent om deze achter je dicht te doen.
Ik heb zelf een normale stompe binnendeur als tussendeur tussen de schuur en de bijkeuken, en daar komt (ondanks de afzuiging) nog best veel stof doorheen.

Rob

Bedankt voor het meedenken Rob. De buitendeur van de garage zit aan de achterkant van het huis, dit is een normale deur (binnenmaat 78.5 op de tochtrubbers). Die deur aan de lange muur gaat de woonkamer in. De deur met glas op de plaatjes komt in de achtertuin uit en is volgens de huidige planning de enige toegang straks. De tussendeur is inderdaad een stompe deur, maar gelukkig wel een heel net sluitende (de enige stompe deur in het huis helaas, de rest van die vreselijke karton opdekdeuren).

Ik begin inderdaad toch te twijfelen om weer twee (of 1) openslaande grote deuren te gaan plaatsen, die heb ik nu ook, eventueel met een raampje erin. Ze gaan haast nooit open maar het is altijd handig. Brengt wel weer een hoop kosten met zich mee natuurlijk. Ook twijfel ik nu of ik de uitbouw niet groter zal gaan maken (een meter langer en mogelijk de laatste twee meter een meter breder, vooral daar zit winst in voor een eventuele zaaftagel). Al met al vind ik de planning moeilijk. Kan moeilijk nog groter gaan, dan bestaat de kans dat de omgevingsvergunning niet door de Welzijn commissie komt en hoe groter hoe groter de investering. Nu wil ik zoveel mogelijk zelf gaan doen, maar zaken als heipalen kun je moeilijk zelf aan beginnen..

Bean
20-09-17, 06:25
Beste D00,
Heb je de verschillende modellen die je noemt al in het echt gezien, gevoeld of misschien geprobeerd?
Waarom twijfel je over de een of de ander? (Behalve ruimtebeslag)

Ik heb geen ervaring met een stationaire zaagtafel, wel met de Mafell. Het feit dat ik hem makkelijk kan verplaatsen en opbergen is juist de reden dat ik voor deze zaag heb gekozen. Dat gezegd hebbende heb ik nooit de wens heb gehad voor een andere (grotere) zaagtafel. De Mafell heeft voor mij veel meer stabiliteit, kracht en nauwkeurigheid dan ik nodig heb.

Vandaar mijn vraag: verwacht je dat de zaag ergens tekort schiet?

PS. Kies bij de Mafell wel meteen voor het complete pakket met uitbreidingstafel en roltafel. Ik heb toen niet voor de roltafel gekozen en wil hem nu graag alsnog hebben.

- - - Updated - - -

Beste D00,
Heb je de verschillende modellen die je noemt al in het echt gezien, gevoeld of misschien geprobeerd?
Waarom twijfel je over de een of de ander? (Behalve ruimtebeslag)

Ik heb geen ervaring met een stationaire zaagtafel, wel met de Mafell. Het feit dat ik hem makkelijk kan verplaatsen en opbergen is juist de reden dat ik voor deze zaag heb gekozen. Dat gezegd hebbende heb ik nooit de wens heb gehad voor een andere (grotere) zaagtafel. De Mafell heeft voor mij veel meer stabiliteit, kracht en nauwkeurigheid dan ik nodig heb.

Vandaar mijn vraag: verwacht je dat de zaag ergens tekort schiet?

PS. Kies bij de Mafell wel meteen voor het complete pakket met uitbreidingstafel en roltafel. Ik heb toen niet voor de roltafel gekozen en wil hem nu graag alsnog hebben.

brt
22-09-17, 04:43
Een werkplaats is altijd te klein... Als het kan om hem nog iets groter te maken zou ik het zeker doen....

Wat de deuren betreft: groter is handiger, niet alleen om een machine binnen te krijgen, ook voor het werken achteraf... Eventueel kan het een optie zijn de deuren en de plaats van de machines op elkaar af te stemmen (bij mij staat b.v. de vlakvandiktebank zo opgesteld dat lengtes tot een goede 2m er zo door kunnen, en dat je als je de deuren open zet onbeperkt bent in de lengte. Ik vermoed dat je een Hammer binnen krijgt, voor zekerheid even contact opnemen met Felder... De grotere combinés van Felder zijn in elk geval zo gebouwd dat ze uit elkaar kunnen tot op een minimale transportbreedte van 80cm.

Als een Mafell even veel kost dan een hammer en je de draagbaarheid van de erica niet per sé nodig hebt, zou ik in elk geval voor de hammer gaan. De afmetingen op de bovenvermelde schets zijn enorm vertekend door de parallelgeleider: zonder deze parallelgeleider is de machine maar 125 cm breed!! en de grote meerderheid van de werkzaamheden gebeurt zonder de parallelgeleider...

Over de deuren: als het momenteel niet haalbaar is om bredere of dubbele deuren te plaatsen, zou je in de draagstructuur van de aanbouw kunnen voorzien dat je achteraf eenvoudig grotere deuren kan aanbrengen (op de plaats van dat achterste raam zou b.v. ooit een grote dubbelle deur kunnen met ramen voor de lichtinval?). Als je de machines hebt kan je deze trouwens zelf maken, en dan valt de kost best wel mee... Een machine binnen zetten alvorens het gebouw te voltooien kan ook een optie zijn...

D00
22-09-17, 09:24
Bedankt voor de reacties. Ik neig nu meer naar een Hammer machine, omdat ik geen noodzaak heb de machine te transporteren en qua prijs ontloopt het elkaar niet veel. Met de Hammer krijg je dan, letterlijk en figuurlijk, veel meer machine. Dit is dan wel (ik ben 'pas' 34 jaar oud) de laatste zaagmachine die ik ooit zal kopen waarschijnlijk.

Nu ben ik verder in overleg getreden met de bouwtechnische hulp voor de aanbouw en de volgende plaatjes is het maximaal haalbare. Een meter in lengte erbij en de laatste twee meter 60 centimeter in breedte extra. Thats it, meer zal lastig worden (ruimte genoeg, mijn hoekhuis heeft een voortuin van 14 meter diep) maar omdat we de voortuin in bouwen zijn de regels nu eenmaal strenger. Ik kan ermee leven.

68575

Hier de plattegrond, het donkergrijze gedeelte is de aanbouw. Ik heb in deze tekening weer twee deuren voorzien.

68574

Een 3D overzicht, de deuren zichtbaar. Eventueel kan daar nog een raam in.

68573

Hier kijken we vanaf de andere kant.

68572

Hier staan we al in de toekomstige werkplaats. Het ding rechts is een schuurmachine, maar heb ik de afmetingen van een Hammer A3 31 vlakvandikte bank gegeven. Voor de beeldvorming. We staan hier naast het bestaande raam in de zijmuur. Om het hoekje staat die zwarte kast, die heeft de afmetingen van een Felder AF14 afzuiginstallatie.

68571

Zicht van achter de deur de woonkamer in. Die witte 'bak' heeft de afmetingen van een Hammer B3 of K3 Basic. De lintzaag heeft de afmetingen van een Hammer 3800.

68578

Zicht op de tafelzaag en de afzuigunit.

68577

Hier kijken we vanuit de achtertuin naar binnen.

68576

En nog eentje vanuit de uiterste hoek van de aanbouw.

Dit topic helpt mijzelf door alles op een rijtje te houden, hopelijk denken jullie weer met me mee.

Bert Vanderveen
22-09-17, 12:07
De argumentatie voor dubbel deuren snap ik niet zo. In principe moet wat je maakt altijd door een enkele deur (nadenkertje) & in een uitzonderlijk geval niet (en dat is dan hoogstwaarschijnlijk iets wat in je werkplaats blijft, dus...).

De keuze voor Hammer kan ik helegaar billijken. Ik heb sinds juni een A3 31 (Silent Power -- echt een aanrader) en een N4400. Beide machines komen op een pallet aan die door een gewone deur kan (had enkel wat gedoe met de hoogte bij de lintzaag, mar dat hebben de transporteur en ik samen opgelost — mijn voordeur is niet typisch, vandaar).
Voor het installeren en eventueel monteren van de rijinrichtingen (heb ik, ook een aanrader) is het handig als je kunt takelen of tenminste een palletwagen hebt die wat de hoogte in kan. Maar dat zijn zaken die nog in de toekomst liggen : )

De AF14 afzuiging heb ik ook, op aanraden van Felder NL & die doet wat-ie belooft. (Ik wou eerst vanwege de €€ de AF12 nemen, maar als je eenmaal de portemonnee getrokken hebt…).

Emilio
22-09-17, 12:13
Gewoon lekker die dubbele deur houden. Te verwerken materiaal is dan veel makkelijker binnen te krijgen.

Bert Vanderveen
22-09-17, 12:26
Gewoon lekker die dubbele deur houden. Te verwerken materiaal is dan veel makkelijker binnen te krijgen.

Als je die 305*150 cm platen liggend naar binnen wilt rijden, ja dan… Mijn opvatting is dat een dubbel deur duur is om te plaatsen en je voor de meerprijs leuke dingen kunt doen (ik bedoel dus kopen!) & het hele kleine beetje ongemak die het oplevert wel te behappen is.

Verdere argumenten: lagere isolatiewaarde, onveiliger (inbraak!), weinig fraai beeld (maar dat is persoonlijk, zei de man die een dubbele voordeur heeft).

brt
22-09-17, 12:26
Ziet er stukken beter uit (vooral die dubbele deur...). De plaats van de schaaf en de zaag lijken me logisch. De werkbank die naast de zaag staat zou ik verschuiven tot onder de venster (meer ruimte rond de machine + daglicht aan de werkbank). Vooraan zet je nog iets mobiels, zoals een mftc als het elegant mag zijn, die kan je in de zomer naar buiten trekken om bijvoorbeeld het grote stofwerk aan te pakken (frezen in mdf of zo...). Eerst de machines plaatsen en de rest mobiel houden, als de werking in de praktijk duidelijk wordt, kan je 'vaste dingen' bijzetten...

Op deze manier kan er een perfect werkende 'klassieke' hobbyschrijnwerkerij in.... (zaag/top, vlak-vandikte, lintzaag, afzuiger, vaste werkbank voor handwerk, mobiele dingen voor de rest)

Die opmerking van 34 & de laatste zaag zou ik nog eventjes inslikken... nog een hele carrière voor de boeg...

Ik heb geen flauw idee i.v.m. budget en meerprijs, maar als het je laatste zaag moet zijn, zou ik volgende opties overwegen: voorritser & eventueel een B3 met de topie erbij... De B3 neemt niet meer plaats in & je hebt een topie die zelfs schuinstelbaar is.... De voorritser zou ik er ook bijnemen. Is achteraf moeilijk of niet in te bouwen in vergelijking met de meerprijs nu. De ruimte is klein om hem volwaardig als paneelzaag te gebruiken, maar gezien het mede voor de afwerking van je woning is, zal je vermoedelijk vroeg of laat met plaatmateriaal aan de slag gaan... En op dat vlak is het echt wel een meerwaarde... (grote opdeling van plaatmateriaal kan buiten met invalzaag, en dan kan je binnen direct perfect maatwerk leveren op de zaag...)

Afzuigdarm lang genoeg laten, dan kan de afzuiger in deze opstelling bij aanvaardbare temperaturen ook tot buiten, wat het klimaat in je werkplaats ten goede komt.

brt
22-09-17, 12:34
Juist de bemerkingen van de dubbele deur nog gelezen terwijl ik aan het typen was... Als ie te duur komt zou ik het in elk geval voorzien in de draagstructuur van de aanbouw... Je kan die met bovenvermelde machines nog altijd zelf maken voor een haalbaar budget... Goede sluitingen voorzien... Wie een degelijke dubbele deur kan openbreken, kan dat met een enkele ook....

D00
22-09-17, 17:42
Bedankt weer voor het meedenken allemaal. De dubbele deur ben ik nog niet helemaal uit, voorbereiden in het houtskelet ga ik uiteraard zeker doen.

Brt, wat bedoel je met de afzuigslang naar buiten?

De Felder AF modellen hebben alleen een stofzak, klasse L. Niet goed genoeg dus, ze hebben wel een optioneel klasse M filter, dat is zeker wel nodig. Hoe schoner hoe beter, hoe sterkere afzuiging hoe beter.

Ik ben ook aan het bestuderen hoe e.e.a. geregeld moet worden voor een 3 fasen aansluiting. Ik heb nu 1x35A, de andere twee fasen komen de meterkast wel in maar zijn nog niet afgezekerd. Voor hoever ik nu zie kost het 225 euro voor een aansluiting en nieuwe meter. Mijn groepenkast heeft al een 4p hoofdschakelaar. Dan moet ik nog een extra groepenkast module voor 3 of 4 3-fasen automaten.

trilliwilli
22-09-17, 20:30
In plaats van je blindstaren op één machine zou ik wat grondiger werk verrichten met wat je denkt nodig te hebben en wat er te koop is.

Hammer is echt niet de heilige graal, en je bent nu alles aan het aanpassen aan deze machine. De SCM Minimax vind ik persoonlijk een goede kandidaat, die bovendien compacter is als de Hammer. Verder is de discussie over een enkele of dubbele deur een beetje onzinnig.

Een enkele deur is net zo inbraakgevoelig als een dubbele, en een 55mm dikke uitvoering al een stuk warmer en stiller als een gewone goedkopie 40mm deur. Keuzes die je allemaal rationeel kunt maken, of je laat je gek maken. Wanneer je met een fiets de werkplaats in wil om je band op te pompen, of de kerstboom waar de eerste naalden al uitvallen, dank je god op zijn blote knieën voor een fatsoenlijke deuropening. Weet niet of je kinderen hebt die scooter gaan rijden, of een midlifecrisis die een motor in de tuin laat opdoemen.

Wanneer je de kans hebt is een dubbele deur een must, geen keuze. Wanneer dit onoverkomelijk is, kun je een enkele deur natuurlijk ook 90cm breed maken, dat geeft al meer speling. En de Hammer is een goede machine, maar gelukkig niet de enige, dus overweeg je keuzes voordat je ze maakt. Ga vooral eerst naar een leverancier en een machine bekijken, dat geeft een beter beeld.

brt
22-09-17, 22:36
Over de afzuigslang naar buiten....

Als je afzuigslang lang genoeg is, kan je op als je op een mooie lentedag de ganse dag in je werkplaats gaat werken de afzuiger buiten zetten, een metertje of 2 voor je dubbele deur, deur bijna toe dat de slang nog binnen kan. De andere deuren en ramen open en je zuigt zuivere buitenlucht aan, heb je een goede luchtflow door de werkplaats en een aangenaam klimaat om in te werken. In de winter is dit waarschijnlijk niet wenselijk omwille van warmteverlies.

De klasse M filter is iets beter dan de L, maar het blijft wel een afzuiger die in overdruk werkt. Voordeel is dat het een vrij krachtige afzuiger is en dat hij betaalbaar is (afzuiger in onderdruk is bijna de prijs maal 10...) . Nadeel ervan is dat door ieder kiertje of spleetje (en die zijn er sowieso) stof in het rond geblazen wordt. In werkplaatsen die aan normen moeten voldoen, mag dit niet meer... De meeste hobbywerkplaatsen werken met deze afzuigsystemen. Er een luchtfilter bijplaatsen zal één en ander verbeteren. Een goede luchtflow door de werkplaats ook. Het is nu ook weer niet het allergrootste drama: bij een vlak-vandiktebank ga je weinig last hebben en bij massief hout op de topie ga je ook weinig merken. Als je er fijner stof mee gaat afzuigen (b.v. schuurmachine, of er de werkplaats eens mee opkuisen...) ga je er al heel wat meer mee rondlbazen en is het leuk dat je hem kan buiten zwieren.... Met duurdere filters of zelfs met afzuiger in onderdruk zijn de problemen niet opgelost: de grootste boosdoeners in de werkplaats zijn niet de stationaire machines, maar de bovenfrezen en schuurmachines, schuurmachine valt nog redelijk af te zuigen met klassieke stofzuiger, bovenfrees al heel wat minder.. Je kan dit soort werken natuurlijk buiten gaan doen...

Over Hammer en de heilige graal: het is een goede machine, maar inderdaad niet de enige... Voordeel is wel dat als je de versie met topie neemt, deze ook ineens schuinstelbaar is waar de meeste concurrenten dit niet zijn of waarbij het een optie is. Systeemdenken met tafelverlengingen enzo staat wat verder bij hammer dan bij de concurrenten... De nieuwste versies hebben een topas met verwisselbare as, zal je bij de concurrenten in deze prijsklasse ook niet snel vinden... Nadeel van de Hammer is misschien dat de kap van de topie wat licht gebouwd is... Robland is zeker niet beter op dit vlak... De topkappen van SCM ken ik niet... Als je je bij Hammer hier ooit aan stoort, kan je er nog altijd een topkap van een Felder op monteren....

D00
23-09-17, 07:12
Over de afzuigslang naar buiten....

Als je afzuigslang lang genoeg is, kan je op als je op een mooie lentedag de ganse dag in je werkplaats gaat werken de afzuiger buiten zetten, een metertje of 2 voor je dubbele deur, deur bijna toe dat de slang nog binnen kan. De andere deuren en ramen open en je zuigt zuivere buitenlucht aan, heb je een goede luchtflow door de werkplaats en een aangenaam klimaat om in te werken. In de winter is dit waarschijnlijk niet wenselijk omwille van warmteverlies.

De klasse M filter is iets beter dan de L, maar het blijft wel een afzuiger die in overdruk werkt. Voordeel is dat het een vrij krachtige afzuiger is en dat hij betaalbaar is (afzuiger in onderdruk is bijna de prijs maal 10...) . Nadeel ervan is dat door ieder kiertje of spleetje (en die zijn er sowieso) stof in het rond geblazen wordt. In werkplaatsen die aan normen moeten voldoen, mag dit niet meer... De meeste hobbywerkplaatsen werken met deze afzuigsystemen. Er een luchtfilter bijplaatsen zal één en ander verbeteren. Een goede luchtflow door de werkplaats ook. Het is nu ook weer niet het allergrootste drama: bij een vlak-vandiktebank ga je weinig last hebben en bij massief hout op de topie ga je ook weinig merken. Als je er fijner stof mee gaat afzuigen (b.v. schuurmachine, of er de werkplaats eens mee opkuisen...) ga je er al heel wat meer mee rondlbazen en is het leuk dat je hem kan buiten zwieren.... Met duurdere filters of zelfs met afzuiger in onderdruk zijn de problemen niet opgelost: de grootste boosdoeners in de werkplaats zijn niet de stationaire machines, maar de bovenfrezen en schuurmachines, schuurmachine valt nog redelijk af te zuigen met klassieke stofzuiger, bovenfrees al heel wat minder.. Je kan dit soort werken natuurlijk buiten gaan doen...

Over Hammer en de heilige graal: het is een goede machine, maar inderdaad niet de enige... Voordeel is wel dat als je de versie met topie neemt, deze ook ineens schuinstelbaar is waar de meeste concurrenten dit niet zijn of waarbij het een optie is. Systeemdenken met tafelverlengingen enzo staat wat verder bij hammer dan bij de concurrenten... De nieuwste versies hebben een topas met verwisselbare as, zal je bij de concurrenten in deze prijsklasse ook niet snel vinden... Nadeel van de Hammer is misschien dat de kap van de topie wat licht gebouwd is... Robland is zeker niet beter op dit vlak... De topkappen van SCM ken ik niet... Als je je bij Hammer hier ooit aan stoort, kan je er nog altijd een topkap van een Felder op monteren....

De Hammer staat mij meer aan dan andere merken, dat heb je toch weleens? Natuurlijk ga ik t.z.t. de machines in het echt bekijken, zo ook met de Mafell.

Voor wat betreft de afzuiging, als ik nu een kast maak om het filter van de unit met een goed sluitende deur en vanuit deze kast een opening naar buiten. Als dan de deur open is blaast hij gewoon naar binnen de garage in en met de deur dicht naar buiten. Als ik dan het zijraam open zet om die 2300 kuub per uur weer aan te zuigen heb ik een serieuze verversing. Een klein Jet luchtfilter had ik reeds voorzien. En daarbij komt, een Felder afzuigunit is niet heilig hoor, ik heb mij hierin nog niet erg verdiept.

littleart
23-09-17, 10:27
Hoi,

Ik heb een soortgelijke werkplaats en heb destijds gekozen voor een wand zaag aangevuld met een goede stationaire machine (die inmiddels aan vervanging toe is) en alles staat op wielen. Overweeg ook om de stofafzuiging in een appart hok te plaatsen ivm herrie en fijnstof! Puzzelse

brt
23-09-17, 17:10
Die optie met de kast is inderdaad nuttige denkpiste... Opening naar buiten moet groot genoeg zijn (soort vernster maken ofzo...) Kan ook weer voorzien zijn in de houtskelet om het later aan te brengen in functie van noden...

Er is niets mis met een Hammer die je aanstaat... je bent zeker niet de enige... en het is een machine met heel wat troeven....

R de Gelder
23-09-17, 18:26
De Hammer B3 is reeds voorbereid voor de voorritser, kan dus in een later stadium ik ben ook bezig met de B3 of misschien de SCM minimax st 3c

brt
23-09-17, 19:35
Bij mijn weten (ben niet helemaal zeker) is de Hammer voorbereid om er achteraf een mechanische voorritser in in te bouwen (hangt met een riempje als slaafje aan de zaag), en kan je vanaf de fabriek kiezen voor een voorritser met apparte motor wat in de praktijk veel beter zou werken (nog niet het genoegen gehad om de twee met elkaar te kunnen vergelijken...). Bij de Felders is het in elk geval zo....

J. Bakels
11-11-17, 00:09
Heb eerst een erika85 met roltafel gehad. Is een perfecte, verplaatsbare zaagtafel. Daarna, omdat je meer en beter wilt, de B3 winner aangeschaft. Ook kracht stroom aangelegd en af14 afzuiger van felder. Alles eigenlijk beter voor elkaar maar echt wel een stukje duurder uit. De B3 heeft echt wat meer ruimte nodig. Heb zelf ook eerst alles uitgetekend en heb wat meer breedte. Houd echter ook rekening met de breedte van je werkstuk. De Mafell is weliswaar zeer goed maar eigenlijk niet vergelijkbaar met de B3. Echter, gezien je ruimteprobleem zou ik ook nog andere machines (qua afmetingen) in overweging nemen. Mocht je een keertje willen kijken, be my guest.

boertje125
11-11-17, 12:27
je geeft aan dat de garage aan je woning is gekoppeld.
Ik zou het kozijn naar je woning voorzien van twee deuren met een afsluit profiel aan de onderzijde.
dat scheelt ontzettend veel geluid overlast voor je huisgenoten