oude lijsten

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
hey hallo
mede houtbewerkers ik heb een vraag ik heb twee koplatten meegennomen van mijn werk deze komen uit plus minus 1800
anders werden ze toch weg gegooid
het is massief eiken
iemand een idee wat ik ermee zou kunnen doen
ik had al bedacht om er een kroon lijst van te maken of iets anders
iemand nog suggesties of ik moet er iemand anders blij mee maken
ik hoor het wel
de lijsten zijn 210 cm lang 4,5 cm dik en 17,5 cm breed
groetjes van leroy

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Dit is wat de Amerikanen "chair rail" noemen. Vaak wordt het toegepast als afsluiting van de betimmering (lambrisering). Daarboven begint het behang of een andere muurafwerking. De vorm van het profiel is afgestemd op de plaats waar het profiel wordt geplaatst. Dit profiel is bedoeld voor een locatie beneden ooghoogte. Er bestaan hele theorieen over de vorm en de plaats van geprofieleerde lijsten. Er zijn verschillen tussen kroonlijsten, voetlijsten (kasten, kolommen) en lijsten halverwege. Elke hoogte vraagt om een eigen profiel om estetisch goed te ogen. Als je geinteresseerd bent kan je oude meubelmakersboeken er op na slaan. Op Google staan copyright-vrije boeken, soms zelfs uit de 19e eeuw.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
yep, ik heb wel een idee. 4 jaar geleden kocht ik een heleboel lijsten van een timmerbedrijf. hiervan heb ik allerlei schilderijlijsten gemaakt. ons hele huis hangt van met eigen-productie-lijstwerk. leuk om te maken!!! stukje glas snijden,plaatje erachter, leuke foto ed erin en klaar ben je!!
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Of om spiegels oid. Alhoewel als je een foto lijst van zo'n 50x70 maakt en daarom heen nog 2x 17,5 cm is alles denk ik een beetje uit verhouding
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
ja daarom mischien een beetje flink voor een lijst 17,5 cm is niet niks even kijken wat andere hout bewerkers er van denken gr leroy
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Maak er mooie spiegels van en verkoop ze op marktplaats! De breedte van de lijst is absoluut geen probleem bij een spiegel met een stoere uitstraling!

Gr, @lex
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Zaag de lijst anders door midden heb je 2 soorten lijsten.

En als je echt in de wanhoop bent dan wil ik ze wel :lol:
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
renault je mag er rustig 1 komen halen ik heb ze meegenomen omdat ze anders de vuilbak in gingen dus als ik er iemand blij mee kan maken dan doe ik dat graag als je ze even kaal maakt dan heb je vast een heel mooi eiken lijstje groetjes van leroy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.