Eerste aankoop

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Beste forumgenoten,

Ik heb sinds kort mijn eigen werkplaatsje aan huis en beschik op het moment alleen over handgereedschap en twee losse apparaten welke een schuurmachine en een boor zijn (beide bedoeld voor allround werk), en ben van plan om binnenkort een apparaat te kopen die het me wat aangenamer maakt.
Zelf kom ik er maar niet uit wát ik zal kopen, en zit tussen verschillende apparaten te twijfelen zoals een zaag (en welke ik dan zou moeten nemen) een bovenfrees of een kolomboormachine, en hoopte dat ik ervaringen van anderen kon gebruiken welk apparaat het beste is om mee te beginnen.

Pepijn
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Cirkelzaag, bovenfrees en een schaaf. Een kolomboormachine is alleen gemakkelijk, maar je kan ook zonder. Met de bovenste drie apparaten moet je in het begin al een heel eind komen. Daarna zou ik kijken naar een kleine combi.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Het eerste grootte apparaat dat ik had was een lintzaag, kun je van alles mee, maar wel prijzig.

Groeten Rudolf.
 

tuoh

Oud hout
De aanschaf van machines word meestal gedicteerd door toekomstig werk, of werk in uitvoering waarvoor een bepaalde machine nodig is.
Met andere woorden, als je weet wat je gaat bouwen, of als je weet aan welk werk je de voorkeur geeft, dan pas kan je gefundeerd beslissen wat je gaat aankopen aan gereedschap, en in welke volgorde.
Het is niet omdat meneer X dit of dat staan heeft dat hetzelfde ook opgaat voor meneer Y.
De kans is anders levensgroot aanwezig dat je de verkeerde machine aankoopt, en dat het duurbetaalde spul in een hoekje stof staat te verzamelen.
Kan dus maar één tip geven, bezint eer ge begint.

Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Als het soort van werk even buiten beschouwing wordt gelaten is een cirkelzaag en een boormachine een noodzakelijk begin. Nu ben ik met Festool aardig verwend (zeg maar verpest :mrgreen: ) maar als je de cirkelzaag om kan bouwen tot iets stationairs kan je daar best iets extra's aan uitgeven. Een bovenfrees, die in een tafel ingebouwd kan worden, is ook erg bruikbaar. In sommige gevallen kan een decoupeerzaag een lintzaag vervangen. Als je éénmaal een basis hebt opgebouwd kan je projectmatig meer gereedschap gaan aankopen, in de hoop dat het project voldoende oplevert om de aanschaf te rechtvaardigen.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Zaag(tafel) en bovenfrees inderdaad zeer gewenst als je verder wil gaan in de houtbewerking. Of je moet voor het hele fijne werk willen gaan, dan kan je beter investeren in zagen, beitels, schaven. Ook heel belangrijk (voor alle soorten werk) goed materiaal om mee te meten en af te tekenen.
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Na het lezen van bovenstaande reacties denk ik dat ik door ga sparen en voor een zaagtafel ga, met een beetje creativiteit kan je meer dan alleen maar zagen :D
Heeft iemand nog nog toevoegingen welke merken ik wel of juist niet moet kopen ? Mijn keuze gaat uit naar een apparaat wat lang meegaat, veilig is en op 230v werkt. (ik keek net even op een veilingsite en zag daar tafels met roestende poten, zonder spaumes en tafels waar ik geeneens in de buurt van zou willen zijn :shock: )
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
koop inderdaad goede kwaliteit gereedschap. beter een goede tweedehandse dan een magere kwaliteit machine die nieuw is. je budget is natuurlijk belangrijk maar kijk vooral wat je ermee wil gaan doen. zijn er geen bekende houtbewerkers bij jou in de buurt waar je af en toe de machines van kan gebruiken in ruil voor ......geld/hout/diensten of iets dergelijks?
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Ik kan op school gebruik maken van de machines, echter alleen wanneer de machinale leeg is, wat alleen voorkomt als ik les heb :lol:
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
ik zal gaan voor een Scheppach type TKU. Mijn vader maakte hier al zijn meubels mee. Ik heb er ook 1 gekocht op krachtstroom echter.

Het zijn fijne zagen en ook veelzijdig, de TKU kun je op marktplaats vinden rond de 200 euro. Ik zou er wel op letten dat je een zijgeleider en een langsgeleider erbij hebt deze los (nieuw) te kopen is prijzig.

Zelf heb ik alle machines van Scheppach die ik nodig heb en heb qua aanschaf veel geluk gehad de langgatboor voor de combi vlakvandikte bank heb ik gekocht en helemaal opgeknapt de combi vlak vandiktebank zelf heb ik staan van mijn vader en heb deze recent voorzien van nieuwe tandwielen etc.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.