Eiken frame keuken

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Beste forumleden,

Graag uw advies voor het volgende.

Voor een mooi winterproject ga ik een soortgelijke keuken als op de foto te maken.
Nu is mijn vraag, kan ik voor de balken die het frame vormen wind gedroogd eiken balken gebruiken? Of zijn deze nog te vochtig? ik denk aan 15x15 voor het frame.
Wanneer dit niet kan, hebben jullie een goed adres waar ik droog eiken balken kan kopen?

keuken.png
 

tuoh

Oud hout
Je zal zelf de bui al zien hangen denk ik:p Winddroog hout voor binnen is om problemen vragen, dat hout zit rond de 17% rv. terwijl je binnen max. 10% wil hebben.

Maar waarom die zware balken voor een keukenkast? Lijm voor de hoeken twee planken onder verstek samen, heb je krak hetzelfde uitzicht als op de foto. Hout van 36mm x 150mm volstaat ruimschoots. Deze afmeting is heel wat vlotter te vinden naar 10% gedroogd.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Het ziet er rustiek uit. Ik moet er niet aan denken dat hier in de keuken te hebben. Niet dat we van die slechte koks zijn, maar er gaat nogal eens wat langs die kastdeurtjes. Die zie ik daar niet meer schoon te krijgen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb wind droge balken van 15x15 gebruikt voor mijn tafel van wagondelen. Nu na 2 jaar zijn enkele gelijmde verbindingen los gekomen. Of dat komt door het krimpen of door het verplaatsen weet ik niet. Toen even snel in elkaar gezet. Hij moet toch nog uit elkaar. Natuurlijk niet de gelijmde delen. Nu opnieuw lijmen eneen pen er door heen.
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Winddroog zal hem inderdaad niet worden. 15x15 ook niet :) Maar, ik houd wel een robuuste stijl gecombineerd met mooie materialen. Dat komt wel goed dus.. moet ook een blad kunnen dragen van beton.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.