Blokschaafje

koenta

Actieve deelnemer
15 apr 2016
68
0
Hoi,
Ik zoek een blokschaafje zoals de Stanley 60 1/2, alleen over de stanley schaafjes hoor ik dat er nogal wat werk aan te pas komt om ze een beetje gebruiksklaar te maken.
Nu vindt ik de Lie N. en Veritas schaven echt wat te duur voor het hobbymatig schaven wat ik doe.
Is er geen goede tussen categorie? ca 60-75€
Ik hoor graag jullie meningen
Groet koen
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Kijk ook eens naar de Quansheng/Qiangsheng schaven. Die zijn goed, maar niet heel duur. Ze worden ook onder andere namen (of met een iets andere spelling) verkocht. Dictum verkoopt ze als eigen merk, maar bv ook Rutlands en Woodworkers Heaven verkopen ze. Ik dacht dat de Peaktool schaven van o.a. Baptist ook dezelfde schaven zijn, maar dat weet ik niet zeker.
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Raar eigenlijk dat er geen Europese of super degelijke Made in Germany schaven zijn en dat we daar de Amerikanen voor nodig zijn zoals Lie Nielsen of Veritas of kopieën uit China.
Of zie ik of Koenta iets over het hoofd.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Raar eigenlijk dat er geen Europese of super degelijke Made in Germany schaven zijn en dat we daar de Amerikanen voor nodig zijn zoals Lie Nielsen of Veritas of kopieën uit China.
Of zie ik of Koenta iets over het hoofd.

Kunz is made in Germany :D, Clifton is made in the UK en Rali komt uit Zwitserland....

Juuma schaven zijn volgens mij ook Qiangsheng schaven.
 
Laatst bewerkt:

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
183
Als ze de doos eromheen doen in Duitsland mag dat al. Of een schroefje in de schaaf draaien. Made in Germany betekent bijzonder weinig met hun wetgeving.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Vergelijkbaar met Anand - qua kwaliteiheiheiheit dan
"Manufactured from stress- relief annealed grey- cast iron" en ook vergelijkbaar met LN, hoorde ik LN niet zeggen dat het onlaten van gietijzer hun vrij uniek aandachtspunt is. De messing cap iron versus staal is dan weer een plus voor ...
 
Laatst bewerkt:

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Als ze de doos eromheen doen in Duitsland mag dat al. Of een schroefje in de schaaf draaien. Made in Germany betekent bijzonder weinig met hun wetgeving.

Ze zeggen zelf dat ze alles in huis (in Duitsland) produceren: Als mittelständische Firma produzieren wir ausschließlich in Deutschland. Modernste Technik, motivierte, hochqualifizierte Mitarbeiter und Investition in Forschung und Entwicklung sorgen dafür, dass aus unserem Hause Produkte mit hoher Qualität und innovativen Details den Weg zum Kunden finden. Link.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Precies... en een kind kan zien dat hun ontwerpen niet zomaar een kopie zijn. En zoals je ook eerder aangaf er zijn toch ook wel wat Europese fabrikanten, alleen de schaal blijft toch wel erg beperkt. Volgens mij is Clifton wel zo'n beetje de grootste van het stel. Maar de prijzen zijn vergelijkbaar met LN en de beschikbaarheid is erg beperkt. In de grotere volumes en betere kwaliteit is het toch een beetje LN, Veritas en Quansheng waar je bij uitkomt.

En het blijft een raar fenomeen dat mensen op internet zomaar wat roepen terwijl ze geen enkel feit hebben om hun mening te onderbouwen. Hier dus ook weer, er is geen enkele reden om aan te nemen dat er niet in Duitsland geproduceerd wordt.
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
"Manufactured from stress- relief annealed grey- cast iron" en ook vergelijkbaar met LN, hoorde ik LN niet zeggen dat het onlaten van gietijzer hun vrij uniek aandachtspunt is. De messing cap iron versus staal is dan weer een plus voor ...

Een goed idee wordt vaak door anderen overgenomen.... voor zover ik weet was LN de eerste die met "ductile iron" aan de slag ging voor hun schaven. Het kan marketing praat zijn, maar waarschijnlijk niet.
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Maar kunnen we Kunz,Record,Ulmia,Rali vergelijken met bv LN of Veritas.
Het gaat niet om de naam die erop staat,wel om de kwaliteit.
Wat is nu gewoon goed en degelijk voor een normale prijs?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb zelf al 14 jaar een LN en het is mijn meest gebruikte schaafje, het is een oerdegelijk gemaakt stukje gereedschap. Ooit kocht ik via Ebay 2 gebruikte Bridge City Tool blokschaafjes met een verschillende beitel hoek. Prachtig gemaakt, schaven ook prima, maar ik pak toch altijd de LN. Was gisteren bij Baptist, om wat afspraken te maken over Open Dag Hout, en toen zag ik ook het Clifton blokschaafje, ook errug mooi gemaakt. Aan de Veritas mankeert ook niet veel en Peak schijnt ook echt prima te zijn.
Persoonlijk gun ik dan LN wel de deal, zonder hun inspanningen hadden we nog jaren oude Stanley's op moeten knappen, want in de jaren 80 was er eigenlijk geen betaalbare nieuwe goede schaven te koop.
En LN duur? Tja, het is wel geld, maar dan liggen er bij Baptist ook een verzameling zwaluwstaart zagen, LN nog geen 150 euro, Pax 200 euro en Bad Axe over de 300 euro....

Eigenlijk heb ik maar 1 advies, koop geen rommel ;)

jaap
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Ik kan alleen maar spreken over Juuma. Ik heb daar een 4 1/2 van en ben er zeer over te spreken. Zeer vlak en haaks en de standtijd van de beitel is m.i. erg lang en fijn. Daarnaast wil het oog ook wat. 1 van de quangsgeng schaven met erg mooie houten handvaten
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
De Zwitsers maken onderschieding tussen "Made in Switzerland" en "Swiss Made" die eerste geeft een omvangrijk betekenis aan het word "Made" de tweede "Made" meer beperkt. Kan ook zo dat de Duitsers een vergelijkbare regeling handhaven. In beide gevallen gaat het pure over (weer een Engels word (en concept)) "Marketing".
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
183
Of Tresselt de Kunz schaven in Duitsland produceert of niet maakt mij weinig uit. De kwaliteit wordt daar niet automatisch beter door. En mijn standpunt blijft: Made in Germany betekent heel, heel erg weinig. Duitsland is historisch zeer soepel geweest met de rechten op deze term. Van oudsher mag het worden gebruikt als de meeste waarde of techniek is toegevoegd in Duitsland (lekker vaag dus). Stel we zitten in Duitsland en ontwerpen een schaaf (techniek). Die laten we maken in India voor 2 euro en naar Duitsland verschepen. Dan stoppen we die in een Duitse doos (2 euro) door een Duitser (1 euro aan loon) dan hebben we dus voor 100% een echt Made in Germany product. Uiteraard is dit bijzonder krom. Er zijn dan ook rechtszaken over gevoerd tegen diverse fabrikanten, uiteraard door hun concurrenten. En na de wijzigingen in de wet in 2013 hebben die concurrenten ook regelmatig gelijk gekregen. Maar eerst moet er dus een rechtszaak worden gestart, waarna een rechter zich moet buigen over het al dan niet correcte gebruik van het "Made in Germany" label. Artikelen genoeg te vinden hierover.

Terug naar het onderwerp:
Record is tegenwoordig van Irwin, hun moderne schaven zijn niet echt best zeker niet in vergelijking met een LN of LV. Volgens mij hebben ze tegenwoordig trouwens alleen een 4 (in blisterverpakking).
Beter dan huidige Stanley 60 1/2 maar niet het prijsniveau van LN of LV is lastig, Quansheng is toch echt de enige fabrikant waar ik dan aan denk. Dus kijk naar Woodriver, Juuma, Dick, etc.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.