Iemand ervaring met de SCM minimax C26 G

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Ik ben sinds kort kleiner gaan wonen en mijn robland vindt ik nu eigenlijk te groot en er is geen krachtstroom aanwezig natuur kan ik die laten aanleggen maar heb eigenlijk liever een kleinere machine.

Daarom is mijn oog op de Scm minimax C26 gevallen met een onderstel op wielen lijkt me dit een ontzettende handige machine.
Meestal gebruik ik de dik/vlakbank en de zaag het meeste.

Ik zou graag wat meningen van mensen horen over hun ervaring met deze machine .

Mijn grootste twijfels aan deze machine zijn kracht ( 1,5 kw / 2pk )
En de nauwkeurigheid

Laat wat van jullie horen groet Hans vd Beucken
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Dag Hans,
Ik heb sinds een jaar of 8 een Minimax C26, en ben er tevreden over. Dit heeft ook te maken met het soort werk dat ik doe, type "klein maar fijn", kijk eens naar mijn postings om daar een idee van te krijgen.
Vroeger een Lurem VVD-bank gehad, en later een Robland X26 combi, de Minimax doet daar zeker niet voor onder, in tegendeel!
Mijn Minimax is op krachtstroom, en komt nooit kracht tekort. Over de 220v versie kan ik dus niet oordelen.
Een minpunt vind ik de gecombineerde geleider voor schulpen en vlakbank, een groot en onhandig ding. Ik heb daar twee aparte geleiders voor gemaakt, die gebruik ik nu al jaren tot tevredenheid.
Een aanrader is een Tersa messenblok, hoge standtijd, mooi schaafbeeld, snel messen wisselen, en geen gedoe met nástellen...
De nauwkeurigheid: een tolerantie van circa een kwart mm is haalbaar, en voor mij voldoende, het blijft houtbewerken
Al met al biedt de Minimax een goede prijs/kwaliteitsverhouding voor een klein atelier. Als je meer ruimte hebt dan ik, zou ik zeker ook naar een Hammer combi kijken.
Succes met je zoektocht,
Groet, Jaap bri
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Dag Hans,

Ik heb ook een Minimax, maar dan de LAB 260, een beetje de voorloper van de C26. Algemeen wel tevreden van, maar sommige dingen mochten wel wat nauwkeuriger. Zoals Jaap aangeeft, is de geleider een miskleun. Bij het schulpen bijvoorbeeld, dus wanneer je de geleider tot vlak achter het zaagblad laat eindigen, moet ik hem achteraan ondersteunen met een rolstaander, anders komt hij omhoog. Ik heb ook de Tersa-as, en dat geeft echt een heel mooi schaafbeeld.

Ik heb ook de krachtstroomversie (3x230) en die geeft zeker voldoende vermogen.

Conclusie: goede machine, met een goede prijs/kwaliteit verhouding, maar met enkele kleine ingrepen zouden ze het niveau ervan fors kunnen verhogen. Heb je de plaats en het geld, dan zou ik ook voor een Hammer gaan.

Beste groet

Frank
 

R de Gelder

Actieve deelnemer
26 jan 2017
138
0
Ik sta bijna op het punt een SCM minimax 300 p te bestellen of een Robland NX 310 pro , heb nu wel mijn twijfels over de minimax waarbij ik wel de oa de aparte geleider als optie heb.
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Mijn bedoeling is om hem te gebruiken voor wat klussen in huis
plinten lijsten enzv.
zelfbouw kasten.
vlak en van dikte bank voor af en toe een meubelstuk .
schaafwerk voor mijn gedraaide fruitschalen .

Voor grote platen heb ik gewoon een Makita inval zaag. en voor zwaarder werk bestel ik mijn producten wel op maat.
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
ik heb op dit moment een robland X 31 op krachtstroom op zich een sterke machine maar ik mis toch wat nauwkeurigheid en ik vindt hem wat lomp.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Best eens de verschillende dealers afschuimen en de voor- en nadelen van elke machine ter plekke gaan bekijken. Pas dan kan je een gemotiveerde keuze maken.
Aangezien je nu al werkt met een combinatiemachine kan je mijns inziens beter letten op de punten die voor jou belangrijk zijn en die je nu zwak vindt aan je machine.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.