Leg vice (verticale bankschroef?)

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Beste forumgenoten,

Sinds een tijdje ben ik aan het rondkijken om eindelijk eens een werkbank te gaan maken.
Nu spreekt een roubo werkbank mij enorm aan, dus die gaat het worden.
Daar hoort natuurlijk een leg vice bij, en daarom deze post.
Ik ben uiteraard op de hoogte van de enorm mooie leg vice van Benchcrafted, maar kwam gisteren in een filmpje van WoodbyWright op youtube ook nog de vice van Hovarter Custom vices tegen...
Die is goedkoper, heeft een quick release maar is helaas niet beschikbaar buiten de US of A.
Dat houdt mij uiteraard niet tegen.

Maar wat ik mij wel begon af te vragen, zijn er nog meer "leg vices" die aansluiten op de looks van Benchrafted en Hovarter?
Een beetje googlen levert wel wat zelfbouwprojecten op, maar niet veel commerciele producten...
Wie heeft er nog meer aanvullingen op deze twee?
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Hier bij Dieter Schmidt hebben ze leg vises
Als het goed is heeft een ander forumlid een tijdje geleden deze nog gebruikt voor een nieuwe bank
https://www.fine-tools.com/benchcrafted.html

Klopt Willem, dat was de prachtige werkbank van Erik van Voorst. Wel geen leg vice maar een tail vice (wagon vice om wat meer exact te zijn).
Die had hem inderdaad bij FineTools vandaan als ik mij dat juist herinner.

De bankschroef van Hovarter (klik) is ook erg mooi, maar mijn vraag was of er juist nog meer suggesties zijn in lijn met deze twee "leg vices".
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zag even later dat je het al over de Benchcraft had dus ik even m'n post veranderd met 2 goedkopere oplossingen. (zie boven)
Als je iets wilt in lijn met Benchcraft dan zal je ook geld moeten uitgeven ben ik bang.
 
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Als je iets wilt in lijn met Benchcraft dan zal je ook geld moeten uitgeven ben ik bang.
Daar was ik ook al bang voor. Nu vind ik dat niet erg, om geld uit te geven, maar mijn ega is daar altijd wat minder blij mee :)
Overigens scheelt het complete pakket (bankschroef + st. peterskruis) van Hovarter ($310) best wel met die van Benchcrafted ($409).
Daarnaast is bij fine-tools alles nog eens wat duurder in euro's...
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ik heb nog nooit zo'n legvice gebruikt maar ben zelf fan van de record quick release vice. Maar wat mij vewondert is dat ze errug veel geld kosten, en dan gaan mijn mc Gyver hersentjes werken en denk ik .... men gaat naar de geel blauwe winkel koopt daar een piano kruk en gaat lekker prutsen.... Je kunt ook bij Veritas een draad snij tap set kopen...
 
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Ik heb nog nooit zo'n legvice gebruikt maar ben zelf fan van de record quick release vice. Maar wat mij vewondert is dat ze errug veel geld kosten, en dan gaan mijn mc Gyver hersentjes werken en denk ik .... men gaat naar de geel blauwe winkel koopt daar een piano kruk en gaat lekker prutsen.... Je kunt ook bij Veritas een draad snij tap set kopen...

Nog makkelijker is om een los handwiel te nemen en die gewoon op de spindel van een standaard bankschroef spindel te zetten.
Kruis is eenvoudig te maken... De zelfbouw optie heb ik al uitgedokterd ;)

Ik wil alleen ook wel eens iets kopen in plaats van alles zelf knutselen ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.