Ervaringen met Makita 9741 borstelmachine?

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
218
15
culemborg
Hoi allemaal. Ik heb straks wat klusjes waarbij ik gebruikte vuren balken wil gebruiken. Het lijkt me mooi om deze te borstelen zodat de nerf mooi naar voren komt. Volgens mij kan de makita 9741 dat.

Nu zie ik ook satineer machines te koop staan vanaf 150 voor een hbm model. Weet iemand of dit en beetje vergelijkbaar werk aflevert? Of zijn er nog meer mogelijkheden?

Het zullen tig balken zijn dus een staalborstel is geen optie.

Ik wil er trouwens ook graag vervuild hout mee schoon mee kunnen maken voor dat de schuurmachine er op gaat.

Bedankt!
Dirkjan
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Hi Klauterkamer,

De makita 9741 is hier zeker geschikt voor. wel is het een vereiste om de staalborstel-rol te kopen. Met deze haal je veel van het zachte hout weg zodat je diepte krijgt. Het probleem hierna is wel dat er veel 'pluisjes van hout' tussen de nerven zitten en deze borstel je er uit met de nylon borstel 80.

Nieuw vurenhout gaat prima met alleen de nylon borstel maar ouder vurenhout, oregon pine en grenen wordt niet mooi omdat het hout veel fijnere nerven heeft en dus niet zoals nieuw vurenhout breed zachthout heeft tussen de jaarringen.

Met een rupes satineer frees en festool borstel machine hebben wij ook veel ervaring alleen omdat dit op basis van een 'aangepaste' haakse slijper is licht het gewicht van de machine niet in het midden waardoor het lastig is om rechte banen te maken met constante druk. De makita is een borstel machine die specifiek voor deze toepassing ontwikkeld is ook prime uitgebalanceerd is zodat je langdurig kan werken zonder pijnlijke pols vanwege corrigeren en een stuk minder trillingen.


ik hoop dat je hier iets mee kan en het is altijd een mogelijkheid om even te testen als je een stukje hout mee neemt. ( wel even van te voren afstemmen)
mvg wilco
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
218
15
culemborg
Hoi wilco, bedankt voor je reactie. Dat maakt het inderdaad een stuk duidelijker. Fijn om een ervaringsdeskundige te horen (lezen)

Dat wordt dus de makita met staalborstel en nylon 80.

Bedankt!
Dirkjan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.