Veiligheid en kinderen

Vrij

Nieuw lid
3 sep 2017
22
0
Zoals jullie weten ben ik nieuw op het forum, dank voor het warme welkom!

Ik heb twee kleine kinderen rondlopen en die zijn laten we zeggen -nogal nieuwsgierig van aard- ( hebben ze van papa ;)) Omdat ik graag wil dat ze leven door kunnen gaan met tien vingers en twee ogen neem ik wat voorzorgs maatregelen, zagen worden hoog opgehangen, gereedschap ruim ik op en evt stekkers worden uit het stopcontact getrokken, deur gaat op slot.

Dit is natuurlijk de basis van veiligheid, ik vroeg me af of jullie misschien nog tips hebben om te zorgen dat er niet ongewild gebruik wordt van je gereedschap wordt gemaakt om de vingers van het jongere broertje af te zagen?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mijn vader borg niets op. De afspraak was duidelijk: van elektrische machines blijf je af. Geen uitzonderingen.
Het was misschien niet helemaal de juiste manier, maar toch. Duidelijke afspraken met je kinderen.
En ze de mogelijkheid geven om te leren en het (hand) gereedschap op de juiste manier te gebruiken.
Als je je kinderen altijd weg houdt, zullen ze het nooit leren. Geef je ze de kans om onder jou toeziend oog vaardigheden te ontwikkelen, dan is de kans op ongevallen als je er toevallig niet bij bent ook kleiner.
De meeste electrische machines (op een accuschroevedraaier en een kleine schuurmachine na) zijn wel ongeschikt voor kinderhanden. Die zijn te machtig om door een kind beheerst te worden (en ook heel wat volwassenen zonder enige ervaring).
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
+1

Hoe oud zijn je kinderen dan?

Ben wel van mening dat er tegenwoordig te veel aan de kant gelegd moet worden en opbergen moet worden dat de kinderen er niet bij kunnen, gewoon duidelijk zijn wat wel en niet mag.
Het vingertje van dat mag NIET wordt het alleen maar leuk van. Je mag NIET roken wat doen ze ja roken, je mag NIET drinken (alcohol dan) wat gaan ze doen ... niet alle maar een groot deel wel.

Als klein jochie liep ik ook in de schuur rond en kon ook bij veel dingen gewoon bij, met 5 of 6 jaar liep ik al met een echt gereedschap rond nee geen plastic kinder gereedschap dat was duurder en je had er ook nog niks aan ;)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
je machines spanningsloos maken als je er mee klaar bent vind ik basis veiligheid (ook voor jezelf)
onze schuur is berging en werkplaats en vrij toegankelijk.
qua elektrische gereedschap was het hier ook simpel afblijven en op een gegeven moment eerst vragen (de jongste is nu 12 toen zat ik op de lts en mochten we op school al met allerlei machines aan de gang o.a. een houtdraaibank)

nu mogen ze de meeste dingen van mij gebruiken en laten ze zelf wel staat van te groot/zwaar is zoals de cirkelzaag en de frees.
ik ben van mening dat het vooral bij de kinderen zoals jij ze beschrijft het veiligst is om ze met de spullen om te leren omgaan vanaf een bepaalde leeftijd.

geef ze bijvoorbeeld een stukje eigen gereedschap als ze een jaar of 6 zijn (een zakmes of zo) en maak goed afspraken alleen thuis!
daar zit natuurlijk een risico aan, maar je moet met je zakmes ook een paar keer in je eigen vinger snijden dat is goed voor je ontwikkeling.
 

Vrij

Nieuw lid
3 sep 2017
22
0
mijn kinderen zijn 2 en 4. dus verbieden heeft nog niet zoveel zin voor de jongste. vind het idd een goed idee om ze te leren veilig omgaan met het materiaal dan domweg verbieden om aan te komen (dat maakt het immers een stuk interessanter) zal nog wel even een paar jaar wachten.
 

Arjen vD

Nieuw lid
25 aug 2016
5
0
bij Arnhem
Ik heb 2 kinderen (5 en 1,5). Mijn belangrijkste basis van veiligheid is vertellen en laten zien wat het gereedschap is en kan, hoe scherp of gevaarlijk het kan zijn en zoals Mathieu zegt als ze er oud genoeg voor zijn ze laten ervaren wat het is en begeleiden in het gebruik ervan. Daarnaast duidelijke afspraken.

De afspraken over gereedschap hebben we met de oudste op papier gezet in woorden met simpele tekeningetjes erbij, door beide ondertekend en in een kluisje gelegd om het 'officieel' te maken en het wat extra belang te geven. Dat papier is ook een goede reminder als de hij het even vergeten lijkt te zijn in zijn enthousiasme.
De oudste heeft toen hij 4 was een Mora houtsnijmes (kinder, wel scherp en met punt) gekregen en dat gaat prima met de afspraken over het gebruik (en nog niet in de vingers gesneden). Het spannende van een mes omdat het eigenlijk niet mag is er niet, het is gewoon iets dat hij heeft.

Elektrische apparaten hier ook een no go, en altijd stekkers eruit.
 
P

Pel

Guest
Ik ging vroeger wel eens spelen bij een vriendje die een smederij hadden, dat was reuze interessant maar het was ten strengste verboden om in de smederij te komen, zorg dat dat de werkplaats afgesloten is als je niet aan het werk bent. Als je wel aan het werk bent, leer je kinderen dan leeftijd gebonden met handgereedschap omgaan, wat boertje ook al zegt. Of zoals ik hier op het forum eens gezien heb, dat hij een klein werkbankje met klein gereedschap voor de kleine had gemaakt.

Groet Pel.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
met die van 4 kan je best al een keer een vogelhuisje maken of zo.
of een paar spijkers in een dikke balk slaan.

Ik heb een paar leuke foto's waarbij ze met een hamer losgaan op een flinke 5 duimer
Bijkomstig bent je zelf de held als je hem moeiteloos het laatste stukje laat verdwijnen :)

alle kinderen zijn anders ik ken er ook een paar waarbij het denk ik geen enkele zin heeft
maar het is m.i. normaal om iets te verbieden daar ben je ook ouder voor, vertel er natuurlijk ook bij waarom maar wees er wel heel resoluut in
voor je kinderen is het veel veiliger als ze het snappen je kan ook een keer de deur open laten staan zonder er bij na te denken.
 
Laatst bewerkt:

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Mijn zoon heeft eens een elektrische schaaf opgepakt en tegen zijn hand aangezet. Ik was even naar binnen gelopen. Het schrikeffect was groter dan het leed. Buiten bereik zetten is niets mee, maar als ze interesse hebben is het beter ze uitleggen hoe iets werkt en laten zien dat iets heel scherp en gevaarlijk is. Vaak is dan ook de interesse weg om iets aan te zetten of te pakken.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Mijn dochters (4 & 7) helpen regelmatig met klussen. Met name de jongste vindt het leuk om mij te helpen en ik laat haar zo veel mogelijk doen. Bij veel zaken help ik haar, zoals schroeven en zagen, en andere dingen doet ze zelf. Van electrische apparaten blijft ze af, omdat ze weet dat die gevaarlijk (kunnen) zijn. Ze is heel voorzichtig en houdt niet van lawaai, dus dat zijn voordelen. En ander voordeel is dat ze erg van stofzuigen, vegen en poetsen houdt en ze mij daar graag mij helpt (of ik laat het haar alleen doen: win-win-situatie).

Het belangrijkste is dat zij er plezier aan beleefd. Zo lang dat is, dan is het voor mij goed. Het is vaak heel gezellig en belangrijk voor onze band. Dat het daardoor dubbel zo lang duurt is alleen maar fijn, want dan is er meer qualitytime.

Het hoort erbij dat ze zich daarbij af en toe bezeerd, zoals een stukje hout dat op haar teen valt of dat ze ergens tegen aan stoot. Bij de laatste grote klus (vullen van de smeerput in de garage) heeft ze zich binnen een minuut verwond aan het betonijzer. Pleister erop en doorgaan.

Voor haar veiligheid heb ik een Peltor gehoorbeschermer voor kinderen gekocht. Daarnaast trek ik alle stekkers uit het stopcontact, ook als ik maar 1 minuutje weg ben. Zagen, beitels en ander scherp gereedschap ligt op een plek waar ze niet bij kan, maar dat is nu eigenlijk niet meer nodig.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Voor het elektrische gereedschap heb ik een werkschakelaar gezet. Hoog dus ze kunnen er niet bij en je kan er een slot op doen. Schakeld alle behhalve 1 stopcontacten uit. 1 blijft spanning houden voor het uitzuigen van de auto oid.

20160309_110318.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Legno88

shadowman

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
181
0
mijn kids zijn ook met gereedschap opgegroeid,
ze liepen al jong rond met schroevendraaiers en tangen en hamers.
ik heb ze uitgelegd dat ze niet aan de beitels en zagen en ander scherp gereedschap mogen komen en uitgelegd dat dat heel gevaarlijk is .
en dat snappen ze heel goed.
ze kunnen ook niet bij het scherpe gereedschap ,maar als ik ergens een beitel of zaag laat liggen dan komen ze naarme toe om te zeggen dat hetgereedschap er nog ligt,maar ze zullen het nooit zelf pakken ,gewoon omdat het niet meer interessant is.
mijn kids zijn 4 en 6.
van klasgenootjes van de oudste hoorik weleens dat ze nog niet eens naar een schroevendraaier mogenkijken omdat dat gevaarlijk is ,maar dat is natuurlijk erg interessant omwel te doen op die leeftijd ,enja dan krijgje ongelukken omdat ze niet wetenhoe het werkt.
ik geef mijnkids vaak een blokhout en boor eenpaar gaatjes en geef een paar schroeven en schroevendraaier en ze zijn uren zoet bezig ,schroef erin,schroef eruit

- - - Updated - - -

viepert je inbox is vol
 

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Hier gaat het vergelijkbaar met wat ik zo lees: onze jongens zijn bijna 8 en bijna 10, en zijn graag met mij in de werkplaats. Ze leren een hoop van er zijn en meekijken, en helpen op hun manier ook graag mee: boren en schroeven met de accuboor, schuren met de hand, vijlen, en ook vegen vinden ze (nog) leuk. Maar inmiddels kunnen en willen ze ook zelf zagen -- en mijn scherpe handzaag werkt imo veiliger dan hun eigen oude botte.
Ook hier zijn er duidelijke regels, en zijn het kinderen die gelukkig goed gehoorzamen: zelf klussen alleen onder toezicht van pa of ma, elektrisch gereedschap (afgezien van de accuboor) sowieso verboten, en ik zorg dat de zaagtafel zonder stroom en met verzonken blad staat als ik er niet mee bezig ben.
De quality time van samen iets klussen (inclusief de dubbele tijd die het vergt) vind ik ook onbetaalbaar. Evenals het leereffect voor hun eigen vaardigheden. Ik heb als kind zelf ook uren bij pa gekeken, en mocht ook "helpen" af en toe.

Dit geldt overigens ook in de keuken: we zijn liefhebber van vlijmscherpe Japanse messen, en laten de oudste daar rustig (onder toezicht, maar wel zelfstandig) mee werken - uiteraard ook voordoen en zonodig bijsturen. Twee handen hebben is weliswaar boven het landelijk gemiddelde, maar wel fijn om dat zo te houden...
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Duidelijk maken wat van hen is en wat niet van hen is is een goede basis. extra veiligheid inbouwen met schakelaar waar ze niet bij kunnen etc helpt je om grote ongelukken te voorkomen. Sommige handzagen zijn voor mijn kinderen als ze dat willen wel te grijpen, maar dat doen ze niet en als ze dat doen dan zal de schade ook wel meevallen. Alle electra machines zijn altijd opgeborgen en de echt hele scherpe dingen zoals beitels en schaven ook.

Maar volgens mij is wanneer ze wat groter worden een goede uitleg het belangrijkste. Zo heb ik mijn vader na gedaan met een electra kabel doorknippen met een schaar toen ik een jaar of 8 was. Ik wist niet dat daar een andere voorwaarde voor nodig was... namelijk de stekker eruit, dat had ik hem nooit zien doen of vertellen. in zijn geval was dat natuurlijk al wel gebeurd. Het is met mij gelukkig goedgekomen, de schaar had een plastic mantel en de kortsluiting en `pang` was voor mijn ouders en mij een flinke schrik. De schaar hebben we nog steeds trouwens.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Vertellen wat wel en wat niet lijkt me de basis, daarnaast laten "meewerken" levert meer respect op voor gereedschap. Wat elektrisch gereedschap betreft en extra schakelaars etc, hoe los je dat op bij accu gereedschap?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Onze zoon van bijna 6 helpt al mee zolang hij het kan. Paar afspraken: luisteren naar Papa en Gereedschap is geen speelgoed. Hij mag zagen, schroeven indraaien, grasmaaien, laatst met mij met een decoupeerzaag gezaagd etc. Als hij het heeft geprobeerd is de lol eraf. We hebben al verschillende projecten samen gedaan en we genieten daar beide van.

Ik heb wel al mijn "gevaarlijke" gereedschap opgeborgen, en alles zit op Slot als ik niet thuis ben. Hij draagt vaak mijn Peltors en soms een bril. Hij heeft ondertussen wel respect voor gereedschap nadat hij zich een keer bezeerd had aan een handzaag "Ik had je gewaarschuwd" en zich met mijn klauwhamer tegen zijn voorhoofd had geslagen omdat hij daarmee in de tuin stond te zwaaien en niet wilde luisteren. Hij accepteert dan zonder morren mijn "Ik had je gewaarschuwd".

Als hij niet luistert, krijgt hij drie waarschuwingen die ik markeer met de stopblokken van mijn B&D in de bench holes van mijn werkbank. Na de derde keer gaat hij onverbiddelijk naar binnen. Maar als ik merk dat hij een slechte dag heeft door te weinig slaap of te veel prikkels dan besluit ik vaak om het allemaal uit te stellen en Maar wat te gaan fietsen:)

Tijdens de verbouwing na onze verhuizing in 2015 stond hij een keer met een schroevendraaier in een stiopcontact te roeren. Nu waren de schroevendraaiers geisoleerd, Maar hij is twee weken niet in mijn buurt geweest voor straf.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Tijdens de verbouwing na onze verhuizing in 2015 stond hij een keer met een schroevendraaier in een stiopcontact te roeren. Nu waren de schroevendraaiers geisoleerd, Maar hij is twee weken niet in mijn buurt geweest voor straf.

Compliment, ik denk dat je gewoon hartstikke goed bezig bent! Op die leeftijd zat ik ook bij pa aan zijn werktafel en roerde ik ook met eenschroevendraaier in een stopcontact....het 'goede' gaatje. Ik heb zelf geen kinderen, maar niets is beter dan kinderen van jongs af aan met 'schade en schande' (binnen zekere grenzen) vertrouwt te laten worden met techniek. Ze worden er handig van, krijgen technisch inzicht, krijgen respect voor wat wel en niet kan en het worden geen watjes. Kijk gewoon goed naar je werkplaats dat daar geen gevaarlijk (elektrisch/scherp/chemisch/brandbaar) spul voor het grijpen licht.

Check of de aardlekschakelaar vd woning (werkplaats) in orde is. Dit doe je door het testknopje te drukken, de bijbehorende groep moet meteen uitvallen. Indien hij een spijker in de fase steekt, krijgt hij weliswaar een forse optater, maar de installatie schakeld binnen een paar milliseconden uit. Mocht het gebeuren, is het altijd verstandig om contact te zoeken met een arts (SEH, kinderarts) omdat men bij een stevige schok het nodig kan vinden hem een paar uur te observeren. Het Kalium gehalte in het bloed kan namelijk fors zijn gestegen, waardoor een vertraagde hartritmestoornis kan optreden (ik hou me bezig met elektrische veiligheid in een ziekenhuis). Dit geld voor volwassenen en kinderen en zeer zeker indien de stroom niet uitzichzelf afschakelde, maar je iemand hebt moeten bevrijden.

Mochte je stationaire machines hebben, kun je overwegen de werkplaats te voorzien van een hoofdschakelaar (evt met slot) zodat je alles uit kunt zetten indien je er niet bij kunt zijn.

Tot slot misschien controleren of je een EHBO doos bij de hand hebt, want helemaal zonder kleerscheuren ....

Voor de rest gewoon gezond verstand gebruiken en er plezier aan beleven. Paardrijden, fietsen en karten is ook niet zonder risico.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik had vroeger een Robland combi staan en ik heb m'n zoontje van een 1 1/2 jaar (in die tijd) even laten voelen hoe zo'n zaagblad prikte als je met je vingers eraan zat. (ervaring opdoen)
Er dus bij gezegd dat hij dus nooit aan de machine moest gaan zitten tot hij een stuk ouder was en dan zou ik het hem leren.
Verder altijd zoals al gezegd stekkers uit de stopkontakten, centrale schakelaar maken op hoogte en los gereedschap opbergen in iets wat je afsluit tot ze de leeftijd hebben dat jij vindt dat ze oud genoeg zijn om het te leren.
Niet elektrisch gereedschap en bijv een schroefboormachine kan je al op wat jongere leeftijd mee laten kennismaken, ik denk vanaf een jaar of 6 a 7.
Laat ze op een gegeven ogenblik ook ervaring opdoen want iets wat verboden is wordt spannend en dus aantrekkelijk.
De stopkontakten had ik van die draaiplaatjes opgezet (kost bijna niets) waardoor kleine kinderen niet zomaar iets in het stopkontakt kunnen steken.
 
Laatst bewerkt:

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Mijn oudste is nu 5 en heeft begin vorig jaar (toen was ie dus nog 3) geholpen met het cosleeper bed dat ik voor zijn jongere broertje gemaakt heb. Oorbescherming op, flink veel waarschuwen, en enkel zaken doen die controleerbaar zijn (filmpje):
[video]https://scontent-ams3-1.cdninstagram.com/t50.2886-16/10655470_800829070042633_1479391127_n.mp4[/video]

In bijgevoegd filmpje bijvoorbeeld sloegen veel mensen rondom mij in paniek "omdat hij de boor vastneemt", wat eigenlijk onzin is: hij houdt zich vast achteraan de kolom van de boor, ruim 25cm van de draaiende boor af, net zoals ik hem geleerd had.

Hij heeft lang niet altijd interesse, maar ook met de bouw van mijn nieuwe werkplaats deze zomer heeft hij af en toe flink zijn steentje bijgedragen.

Veel laten meehelpen, fouten laten maken wanneer dat veilig kan en verder alles veilig op slot als ik er niet bij ben, dat zijn de sleutels.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.