Ervaringen met Senco PCS1290?

Jasper298

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
42
1
Malden
Ervaringen met Senco PCS1290 en welke tacker?

Ik wil graag een compacte compressor met tacker(s) kopen om thuis architraven en plinten vast te zetten, maar ook kasten met lades te maken.

Als compressor vind ik de PCS1290 wel een leuk ding. Maar ziet deze er leuker uit dan dat hij is? Mensen met ervaring?

Als tacker heb ik de FinishPro 18 en 35 gezien. Is de 35 geschikt voor beide klussen? Of voor de kasten met lades de 18 beter?

Graag hoor ik jullie mening. Lastige keus!
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Als je de tackers bij ecotools koopt, Kan je de hele set kopen voor wat je anders voor een tacker uitgeeft. Ik gebruik de ecotools tackers bedrijfsmatig en heb er nooit wat mee. Voor een da nagel tacker is een compressor met een wat groter volume wel fijn. Anders loopt hij bijna voltijds. Persoonlijk gebruik ik de da tacker voor haast al het werk. Alleen als ik kortere nagels dan 32mm nodig heb gebruik ik een kleinere . Het is wel een grote tacker, dus als je wat tengerder gebouwd bent, is een kleinere misschien handiger. Ik zou aanraden voor constructie een da tacker en voor het fijnere werk , of een combi niet en brad tacker of een brad tacker tot 50mm.
 

Jasper298

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
42
1
Malden
Bedankt voor je reactie. Ik had al bij Ecotools gekeken.
Dan zouden de volgende tackers in aanmerking komen:
- DA Bradtacker B5701
- Bradtacker 7902

Moet alleen nog een betere compressor bij dus. Is een Airpress H215/6 geschikt? Lekker klein en betaalbaar.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Voor kleine klusjes prima. Als je bij ecotools besteld, neem dan ook een collectie nagels erbij. Ook daar zijn ze voordelig mee. Let bij deze kleine compressors op de temperatuur. Als ze te heet worden, doordat ze te lang achter elkaar moeten lopen, eindigt dat in catastrophic engine failure.
 

Jasper298

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
42
1
Malden
Bedoeling is om met deze kleine compressor de archtraven in huis vast te zetten en kastenwand te maken met schuifladed onder de knieschotten. Dit zijn toch kleine klusjes lijkt me?
Straks een grote compressor voor in de schuur is de bedoeling.

Of nu al met grote compressor in de schuur, maar dan moet de luchtslang wel heel lang zijn....:( (meter of 30)
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Heb ook een kleine compressor maar gebruik hem bijna nooit meer. Veel lawaai. Gebruik liever 30 meter slang op een haspel, een tackel vraagt namelijk niet veel volume, dus een dunne slang werkt prima. Dus gewoon de grote compressor gelijk kopen en geen kleine aanschaffen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik zou geen combitacker (nieten en nagels) kopen. Ik heb er zo een, maar hij doet geen van beide goed. Ik heb hem ondertussen aangepast zodoende dat ik enkel nog nagels kan schieten. Het grootste probleem was dat de hamer voor de nieten ook bij nagels doorkwam, met een streepje in plaats van een gaatje tot gevolg.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Het slaan van een streepje in plaats van een gaatje maakt weinig uit. Normaal gesproken plamuur je toch. Maar probeer eens een stoel opnieuw te bekleden met een brad tacker.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Een vuistregel is zorg dat je compressor niet langer dan de helft van de tijd aangaat. Voor super prof modellen geld dit niet.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Het slaan van een streepje in plaats van een gaatje maakt weinig uit. Normaal gesproken plamuur je toch. Maar probeer eens een stoel opnieuw te bekleden met een brad tacker.

Ik plamuur toch niet alle spijkertjes weg hoor. Bij het vast schieten van massief hout ga ik nadien niet plamuren. Hoogstens het gaatje afstoppen.
Bovendien was het nieten ook niet dat. Doordat de kant van de hamer voor het schieten van spijkertjes langer was dan de andere, zaten de nieten vaak scheef. De combitacker kon naar mijn mening geen van beide toepassingen echt goed. In ieder geval niet goed genoeg om aan mijn eisen/wensen te voldoen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Een tijd geleden heb ik ook een kleine compressor gekocht en toen ook naar Senco gekeken. Maar ik vond hun modellen te luidruchting en ik ben voor de Airpress L6-95 compressor gegaan.

Schaamteloze repost van een andere post op dit forum:
De reden om voor de L6-95 te gaan is dat ik een stille, maar toch betaalbare compressor wilde. Daarnaast wilde ik een compacte compressor, omdat ik maar een kleine garage heb en ik de compressor in een kast wil bouwen. Omdat ik de compressor alleen wil gaan gebruiken voor tacken en af en toe wat schoonblazen, is een grote krachtige compressor niet nodig. Dan is de keus niet zo groot als je geen groot budget hebt. HBM heeft een paar modellen, maar vanwege de slechte ervaringen die ik over HBM hoor vielen die af. Uiteindelijk heb ik getwijfeld tussen deze Airpress en de Dewalt DPC10QTC-QS. Die laatste heeft als voordeel dat er een grotere tank op zit (10 liter tegenover 6 liter voor de Airpress), de Dewalt gaat tot 14 bar en heeft 2 aansluitingen voor slangen. Het aanzuigvolume van de Dewalt is 120 liter per minuut en de Airpress 95. De Airpress is kleiner, stiller (66 dB tegen 72 dB) en heeft een ingebouwde waterafscheider. De Airpress is ook €50 goedkoper. Met name door het formaat en de lagere geluidproductie ben ik voor de Airpress gegaan.

De eerste tests zijn bemoedigend! De compressor is echt stil. Ik doe al snel gehoorbeschermering op, maar bij de compressor hoeft het niet. Het is wat gebrom, meer hoor je niet. Je kunt er gemakkelijk een gesprek voeren, zonder het spreekvolume te verhogen. Alleen als de compressor afslaat laat deze een stoot lucht vrij en dat hoor je goed. Omdat de tank zo klein is, slaat de compressor natuurlijk vaak aan (en uit). Het tacken lijkt ook goed te gaan, maar als je te snel tackt dan kan het zijn dat je even moet wachten totdat de compressor weer vol is. Van leeg naar vol gaat in 45 seconden, dus je hoeft nooit lang te wachten. Bij tacken op een normaal tempo zal het wel goed gaan (update: tacken gaat goed en je kunt zonder problemen door tacken). Voor de compressor met een Airpress 9 meter slangenhaspel voor aan de muur was ik €260 kwijt (incl. BTW).
 

fleche

Actieve deelnemer
12 okt 2016
74
1
47
Haarlem
Is die airpress echt maar 30x30x30 cm groot (zoals ik op website lees), kan het me bijna niet voorstellen met een 6 liter tank.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ja, volgens mij wel. Volgens mij is het iets groter. 30 x 40 x 40 of zo.
 

fleche

Actieve deelnemer
12 okt 2016
74
1
47
Haarlem
De airpress H 215-6 is ook heel vriendelijk geprijst (115euro), niet silent: 76 dbA volgens fabrieksopgave. iemand ervaring mee?
Volgens de winkel "geschikt voor licht tackwerk". Wat verstaat men hieronder? zou dit (bijv) max 50 mm nagels kunnen zijn? En welke capaciteit heb je nodig om te kunnen tacken ( ik vermoed dat dat is in mijn geval in een bedachtzaam tempo zal zijn, max 4-50 mm) min 3 liter tank, bepaalde aanzuigcapaciteit? andere specificaties die van belang zijn?
 

Jasper298

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
42
1
Malden
Ik ben inmiddels ook aardig aan het twijfelen tussen een kleintje om in huis te gebruiken, of nu een grotere (verrijdbaar). Die van de Lidl die hier aangehaald wordt, is dat wat? Opzich lijken de specs niet heel beroerd ofzo. Een andere die ik had gezien is de Airpress 325/50. Best prima prijs. Iemand ervaring mee?
Als ik dan toch een grotere wil hebben, zou het fijn zijn als de luchtsleutel er ook goed mee werkt bijv.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik kan je niet adviseren over airpress. De buren hebben er één die jaren probleemloos heeft gedraaid, maar hoe de kwaliteit nu is weet ik niet. Ik ben destijds voor een grote tweedehandse gegaan (ik kon een Dürr labcompressor kopen voor een sympathieke prijs; kast met geluidsisolatie eromheem (wel nadenken over volume en doorstroom van koellucht en aanzuiglucht) en ik hoor hem amper. Daar heb ik een ringleiding aangehangen in de werkplaats met een drukregelaar en een flink eind slang en tackers (dat laatste van ecotools - prima spul en zeer sympathiek geprijsd). Als ik in het voorhuis of in het gastenverblijf moet werken gebruik ik een speciale haspel met 15 meter slang die ik schoon houd zodat ik ook geen rommel meeneem naar binnen. Ik zou dus niet voor een kleintje en daarna een grote gaan, maar ik kan niet voorzien hoeveel je het ding gaat gebruiken. Als het gaat om één keer plintenschieten, dan kom je met die Lidl wel uit denk ik. Als je daarna een paar lades (per week/maand/jaar?) wilt maken ook wel. Vraag jezelf wel af hoe vaak je een luchtsleutel gaat gebruiken (bij de bandenwissel?) en of de kool dan wel het sop waard is, zeker omdat luchtsleutels flink meer debiet vragen dan een tacker. Succes ermee.
 

Jasper298

Actieve deelnemer
26 mrt 2014
42
1
Malden
Het gebruik zal zich inderdaad beperken tot de plinten, zal toch wel een meter of 200 aan plint weg moeten werken en voor 15 binnendeurkozijnen de architraven. Daarna zal ik nog wat kasten en lades moeten maken. Maar veel meer dan dat en nog wat hobby werk en inderdaad de bandenwissel zal het niet worden. Waarschijnlijk zal ik voor de Airpress met 50 liter tank gaan. Ik zal deze dan ook in de schuur gaan plaatsen en zal met slangen/haspel kunnen werken om ook in voorhuis te kunnen komen. Afstand van de schuur naar voorhuis is over de oprit zo'n 25/30 meter. Maar als ik dan door het raam naar binnen ga. is de weg het kortst ipv dwars door de woning.
De compressor is ook nog verrijdbaar dus mocht ik dichterbij moeten komen, kan ik altijd nog de compressor de schuur uit rollen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
In de meeste gevallen heeft een grotere compressor een hogere luchtopbrengst, maar is daardoor groter en maakt meer lawaai. Het is dus een afweging wat voor jou noodzakelijk is dat de compressor kan en in welke mate geluidsproductie en afmeting van de compressor mee spelen. Als je meer dan tacken en wat schoonblazen wilt doen, dan is een model met een 6 of 10 liter tank te klein en dan moet je naar een grotere compressor gaan.

Een sterke luchtsleutel gebruikt al snel 300 - 550 L/minuut (bij 6 - 8 bar)en dat betekent dat een 6 liter tank (8 bar) na 1,6 seconde leeg is. Een 50 liter tank is na 13 seconden leeg. Allebei is te weinig om continu te kunnen werken, dus het komt aan op het aanzuigvolume van de compressor. De Airpress 325/50 heeft een bruto aanzuigvolume van 325 L/minuut, maar het netto volume is circa 25 - 40% lager. Dat betekent dat je een luchtsleutel met een verbruik van 300 L/minuut niet continu kunt gebruiken, maar ook dat bij het gebruik de compressor (bijna) continu aan staat. Dat is niet goed voor de levensduur van het apparaat en je zit continu in het lawaai van de compressor (en het lawaai van de luchtsleutel).

Bij mijn overweging was de geluidsproductie en de afmeting van de compressor van belang. Mijn werkplaats is een garage van 15m2 en daar is alle ruimte die ik kan besparen welkom. De Airpres L6-95 die ik heb komt boven in een kast te staan en neemt daardoor bijna geen ruimte in. Ik ga geen activiteiten er mee doen die veel L/minuut vragen, dus dat was geen probleem. In de toekomst wil ik mogelijk nog verf gaan spuiten. Daar heeft een HVLP-systeem de voorkeur boven het spuiten met een reguliere compressor, waardoor ik daar geen rekening mee heb hoeven houden bij het kiezen van een compressor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.