Eindelijk even voorstellen.

Wally

Nieuw lid
26 nov 2016
3
0
DSC05319.jpg20170801_120411.jpgDSC07351.jpgDSC05324.jpgDSC05330.jpgDSC05332.jpgDSC07280.jpg20170801_113742.jpgDSC05325.jpg

Sinds afgelopen winter lees ik regelmatig op dit forum mee en heb daardoor al heel wat mooie ideeën gekregen. Bovendien valt me de prettige omgang op dit forum op, dat is op sommige andere forums wel anders, om het voorzichtig te zeggen… Kortom: reden genoeg om me nu voor te stellen.
Mijn forumnaam is Wally (van de Friese naam Walraed). Ik heb gewerkt als zelfstandig beeldhouwer (steenhouwer) en loopbaancoach. Enkele jaren geleden heb ik mezelf gepensioneerd verklaard omdat ik me wilde scholen tot meubelmaker en -restaurateur.
Vorig jaar heb ik opleiding meubelmaken gedaan bij Bert Kok (Passen en meten) en dit najaar hoop ik de restauratiecursus bij hem te gaan doen. Afgelopen jaar heb ik niet stilgezeten: ik heb van mijn garage een prima werkplaats gemaakt. Twee werkbanken heb ik op de kop getikt en ik heb een vlak- vandiktebank en wat ander elektrisch en handgereedschap aangeschaft. En met dank aan dit forum heb ik een freestafel gemaakt en van twee frietsausemmers een prima werkende cyclotron voor stofafzuiging gebouwd.
Om praktijk op te doen heb ik wat kleine meubeltjes gemaakt en ben ik me gaan richten op mooie kistjes. Naarmate ik er meer maakte, werden ze steeds ingewikkelder, zo leer ik al doende. Ik denk maar zo: als ik het in het klein zonder fouten kan maken, dan moet het in het groot zeker lukken!
Ik ben eigenlijk begonnen met meubelmaken omdat ik graag meubels wil restaureren. Dat wilde ik als jongen al, dat oude vakmanschap heeft me altijd gefascineerd, maar het is er nooit van gekomen om dit als vak te gaan beoefenen.
De afgelopen maanden heb ik wat wrakke antieke meubels aangeschaft en gerestaureerd. Zo heb ik een wankel 17[SUP]e[/SUP] eeuws hangoortafeltje uit elkaar gehaald, de versleten verbindingen en aangetast hout vernieuwd, en daarna alles met beenderlijm gelijmd. Het tafeltje ziet er nog precies hetzelfde uit als eerst, maar het staat nu als een huis; het kan er weer een eeuw tegen.
Ik vond dit zo fijn om te doen, dat ik een haveloos 18[SUP]e[/SUP] eeuws buikkastje ben gaan opknappen en dat staat er nu ook weer piekfijn bij. Daarna heb ik een ernstig aangetast arts and crafts buffetkastje opgeknapt. Nu ben ik aan het proberen deze meubelen weer te verkopen, want zo slibt mijn huis wel heel snel dicht!
Ik zal wat foto’s meesturen van de projecten die ik zojuist genoemd heb, dan kunnen jullie een idee krijgen waar ik mee bezig ben.
Nu nog een vraag: ik mis in het forum een rubriek over meubelrestauratie. Ik zou het fijn vinden om met andere restauratie enthousiastelingen kennis en ervaring uit te wisselen over werkwijzen, materiaal, gereedschap, leveranciers, in- en verkoop en ga zo maar door. Hiermee zouden restauratoren elkaar ook kunnen ontmoeten om waar nodig samen te werken. Zou zo’n restauratieplatform binnen het forum tot de mogelijkheden kunnen behoren? Ik hoor graag wat jullie daarvan denken.
Nog een andere vraag: bestaat er een rubriek te koop gevraagd/-aangeboden, waar je voltooide werkstukken aan het publiek kan aanbieden, en waar mensen die iets van hout gemaakt willen hebben, hun vraag op kunnen stellen? Met zo’n rubriek kan je als forumlid wat makkelijker contact leggen met ‘klanten’. Dat vind ik nu best lastig.
Ik verheug me erop om in het forum te werken.
Wally.
 

Wally

Nieuw lid
26 nov 2016
3
0
Hierbij foto's van de stofafscheider. Zoals je ziet: twee emmers op elkaar geschroefd, slangen vastgekit, in kist op wieltjes gezet, en elk apparaat kan worden aangesloten. Werkt prima!

Beeldhouwer of steenkapper? In mijn geval beide; ik begon met boetseren en afgieten(brons) maar al vrij snel ben ik in marmer en hardsteen gaan werken. Heb ik bijna 20 jaar beroepsmatig gedaan, toen was ik er klaar mee.

DSC07353.jpgDSC07354.jpgDSC07355.jpg
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Wally, de kistjes in Japanse stijl (denk ik) zijn heel mooi.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.