Schaaf restaureren

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Op dit forum melde iemand een linkje naar een Engelsman die schaven opknapt. Dit geheel met foto's alles er op en aan. Helaas kan ik de link nergens meer vinden.

Wie kan mij helpen.

Hartelijke groet Hugo
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hugo,

heb je zelf een schaaf die je op wil knappen? persoonlijk vind ik dit wel erg leuk werk. een prettige bijkomstigheid is dat je aan goed gereedschap kan komen voor een goede prijs.
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Bedoel je majorpanic ?
Ik zag enige tijd geleden ook een schaaf die ik graag op zou knappen, het ging over een rijschaaf uit begin 1900 die voor drie tientjes over te nemen was, helaas maakten de verzendkosten het totaal op bijna honderd euro waardoor ik het toch niet gekocht heb, helaas.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Rick en Pepijn
Bedankt voor het sturen van het linkje. Ik heb me scheel gezocht.

Ik heb op marktplaats een schaaf gekocht, niet een heel oude maar wel een waar ik wat aan wil doen. Ik beschouw het dan ook gelijk als oefening voor als er weer eens wat leuks voorbij komt en ik echt aan het opknappen sla.
Ik zal foto's posten van de werkzaamheden.

Hartelijke groet Hugo
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Die zou ik graag willen zien als die af is (ik woon vrij dichtbij), of eventueel komen helpen ;)
Mocht je willen, er zijn rosewood handvat sets te koop waardoor je al een zorg minder hebt (en die er zeer goed uitzien).
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Pepijn,
Bedankt voor de aanbieding die onthoud ik. Ik werk normaal in de schuur, aka de diepvries. Er is geen verwarming. Als het niet meer vriest ga ik in de schuur aan het werk. Ik ben ook nog bezig om spullen voor een werkbank te verzamelen. De poten en het blad zijn er al. Bij beter weer en meer tijd heeft die voorrang. Met de schaaf heb ik vanmiddag wel even geschaafd, werkte prima. Als ik verder ben dan post ik hier foto's .
 

WR1944

Oud hout
Volgens mij heb ik een dergelijke schaaf in Holland liggen in ongeveer dezelfde conditie. Als m'n spullen naar Amerika verhuisd zijn ga ik die ook opknappen. In afwachting van een betere kwaliteit heb ik bij Home Depot (een soort van Hornbach) een relatief goedkope Buckmaster schaaf gekocht van identieke grootte. Die schaaft boven verwachting goed.
Zijn er nog goede beitels voor te koop?

Sorry, ik was in de war met wapentuig. De naam moet zijn: Buck Brothers. Ze zijn begonnen als immigranten uit Sheffield, Engeland met het maken van hoogwaardig handgereedschap in Amerika ergens in de 1850's. Rond 1950 zijn ze overgenomen door een grote concurrent. De naam is gebleven maar de kwaliteit niet. Maar het is wel beter dan het modale Chinese spul.
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Je kan op diverse plaatsen vervangende stanley beitels kopen, hoewel er ook passende lie nielsen beitels te koop zijn waar ik me binnenkort aan ga wagen voor mijn nummer vier.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Volgens mij is op het ogenblik de beste koop de Veritas vervangingsbeitels. Die worden op de spiegelzijde echt vlak geslepen en dat scheelt weer werk. In Amerika ben je natuurlijk in het paradijs op dit gebied, alles waar je op internet over leest is daar gewoon te koop!
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik ben momenteel ook bezig met het opknappen van een schaaf, maar wat een gepruts zeg. Alhoewel ik altijd veel geduld heb voor dergelijke zaken, begint het mij zelfs te lang te duren. De volgende schaven ga ik minder uitgebreid behandelen.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Wilco

Ik heb me er zelf ook een beetje in vergist. Ik heb in de tussentijd (zaterdag) de schaaf in elkaar gezet en er wat therapeutisch mee geschaafd. Voor mijn toekomstige werkbank de balken 23/11 cm een beetje schoon geschaafd en daar waar nodig spijkervrij gemaakt. Heb jij al foto's van jouw proces.

Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo armadaman,

Ik ben al redelijk ver gevorderd met de restauratie. De zool is al vlak, de messing onderdelen zijn al glanzend gepolijst en de 'body' zit al netjes in in de zwarte verf. De handvaten zijn ook weer als nieuw, en glanzend gelakt. Nadeel is nu dat de verf van de body 6 weken moet uitharden, dat haalt de fut er een beetje uit.

Ik ben bezig om van het hele proces een artikel te schrijven voor m'n site in wording. Ik zal tzt de link posten.

Maar even een riem onder het hart ;) : http://lumberjocks.com/BradJacob/blog/18911
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.