Verzoetschaaf ( smoothing plane)

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Ben aan het uitkijken naar een verzoetschaaf.

Wat is hier nu de beste keuze in :
1) een 4 (of 4 1/2 ) blokschaaf
2) een 164
3) of een 62 (?) Maar deze is langer dan de 4 of de 164

Gebruik : verzoeten en afwerking van bovenbladen (zowel kops als langs hout)
Jos

Nr4.jpg Nr164.jpgNr62.jpg
 
Laatst bewerkt:

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Bij iedere grapJAS hoort een lolBROEK ...... zeg ... dat verschil had ik ook al door.

Mijn vraag : Blokschaaf of low angle ? Welke zou de beste keuze zijn. Welke gebruiken jullie om te verzoeten ?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
In het algemeen geldt dat een low-angle meer geschikt is voor kops- en warrig hout. Er zijn ook l-a die door de mogelijkheid om bladen met verschillende schaafhoek te gebruiken de eigenschappen van een 'normale' schaaf kunnen benaderen — zoiets als "het beste van twee werelden"…

Best ga je naar een goed uitgeruste winkel en neemt de diverse modellen in de hand en test ze.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Geen van allen. Kies liever een oude 4 als je een Stanley wilt. Een blokschaaf is te klein. Als het 1 schaaf moet zijn dan zou de 4 van LN in dit geval mijn keus zijn, koop dan de standaard uitvoering en een extra kikker met grotere hoek (voor het kopse hout). Bij 2 schaven zou ik een oude 4 nemen van Stanley, en deze modificeren voor een PM-V beitel van Veritas of eventueel een Hock beitel. Ernaast zou ik dan de 62 van LN kopen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik heb geen ervaring met de 164. Dat is een zeldzame schaaf, en dat zijn ze meestal met een reden: in veel gevallen is het model te specifiek op een enkele taak gericht om goed verkocht te worden. De nummer 3 of 4 en eventueel de 4 1/2 is prima voor het gladschaven van hout. Als je ze goed scherp gebruikt is warrig of kops hout ook niet echt een heel groot probleem. Met de kikker met de grotere hoek is het schaven van dergelijke lastige stukken nog wat makkelijker. Maar de lagere weerstand van een 62 is zeker bij werkbladen van kopshout een aanrader. Bovendien is dat model lang genoeg voor het uitvlakken, maar kort genoeg om nog glad af te werken. Wat waarschijnlijk ook gelijk het gebrek aan belangstelling voor de 164 verklaard.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Bedankt,
Nu voor het vlakken gebruik ik de nr7, daarom leek me de 62 niet de meest interessantste bijkomende.
En de 164 is , ondanks kleiner te zijn, wel duurder dan de 62...raar
Jos
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bij iedere grapJAS hoort een lolBROEK ...... zeg ... dat verschil had ik ook al door.

;)

Maar iets meer serieus, ik heb liever geen brede schaaf want breder is ook harder duwen, en ik ben niet zo super sterk.

En ik heb geen ervaring met low angle schaven, ben heel happy met mijn ouderwetse Stanley's. De keerbeitel is naar mijn idee onmisbaar voor warrig of tegendraads hout. Een steilere snijhoek werkt ook wel, maar een keerbeitel werkt gewoon beter.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
@ Jos. Ik stuur je PB
@ Seek. Ik heb een Japanse schaaf van 75 mm. Als zoetschaaf met flinterdunne afname gaat dat prima. Maar voor veel afname inderdaad ongeschikt. Dan krijg je ze niet door het hout (en dat is niet omdat ik de kracht niet heb).
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Jos,

Je wil zowel kopshout als gewoon langshout bewerken. Dat vraagt gewoon voor Low-angle.
Zie ook mijn topic jointerplane keuze stress.

Ik heb een low angle veritas, als zoetschaaf. met de lowangle ideaal voor kopshout, van kleine stukken (mijn is qua grootte vergelijkbaar met een nummr3). Met een microbevel of 2e mes kan je de hoek steiler maken naar gelang je hout meer kapsones heeft.

De LieNielsen is een heeel goede schaaf, deze is flink zwaar. Deze is duur omdat het LieNielsen is. En omdat ze de Bailey verstelsysteem, (zoals stanley en record enzo), hebben omgebouwd naar een bevel-up schaaf. Zo heb je het fijne van dat type verstelling en je kan er je vinger opleggen omdat er geen kikker is. Normaal zijn bevel-uppers meestal met Norris systeem? Ik weet niet hoe groot je werkstukken zijn maar anders zou je de stanley 62 die je boven in je plaatje hebt staan ook kunnen pakken, die heeft wat meer moment/massa door zn lengte. En is daardoor ook als gewone nummer 5 te gebruiken, das dan veelzijdiger. Maar als je een smoother zoekt ja dan is de LN een van de beste die je kan kopen, (als niet het beste?)
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Mijn ervaring is dat je met een scherpe beitel en een goed ingestelde keerbeitel ook kopshout kan schaven.
Maar een Low Angle is iets meer vergevingsgezind. Uiteraard moet die ook scherp zijn.
Het moeilijke met oude schaven is dat de slijtage voor meer speling zorgt en daardoor lastiger is om mee te schaven. Een nieuwe schaaf is wat dat betreft wel makkelijker.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
De extra speling komt niet door slijtage. De oude Stanley modellen hadden uit de fabriek al meer speling. Het waren geen extreem hoogwaardig afgewerkte modellen als een LN of LV/Veritas. Het was een concurrent voor de houten schaven, en ze moesten dus goedkoper zijn.

Wat betreft schaven met een oud model: ik heb net mijn "nieuwe" Stanley 8 van rond 1900 van een Hock beitel voorzien. Schaven is dan plotseling heel erg makkelijk. Je kunt merken dat er in die eeuw toch veel veranderd is in de metallurgie. Deze beitel is zo makkelijk extreem scherp te krijgen dat ik me ook afvraag of mijn low angle blokschaven nog wel veel nut hebben.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Ik zou kiezen voor de Nr 4, maar dan wel de oude kwaliteit. Gebruik zelf een beukenhouten Ulmia zoetschaaf met pokhouten zool en die gaat als een trein. De Noooitgedagt variant ook. De hoek komt overeen met de nr. 4. Kops hout schaaf ik niet veel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.