Massief Eiken dressoirkast, vol met verstekken en doorlopende tekeningen

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Gister dit meubel afgeleverd.
T was een hele kluif! Ik ben tereden, de klant is tevreden. Op naar t volgend meubel.

De kast is 2,5 meter en aan 1 kant(die de klant ziet) loopt de nerf door via het verstek naar de bovenkant.
Was een hele uitdaging omd ie 3 meter 32 mm diep te vlakken en te schaven. Gelukkig was t mooi hout en niet erg krom.

De valdeurtjes liggen in het verstek. Om te voorkomen dat de deurtjes zouden krimpen of uitzetten bij het werken heb ik gezorgd dat ze boven en onder vast zitten aan een profiel en de rest van het deurtje zo gemonteerd is dat de kier in t midden van de deurtjes groter en kleiner kan worden. Achteraf had ik dit niet met een profiel willen doen maar met een schuifzwaluwstaart.

De kast is demontabel met Lamello Clamex S. Dat is ook een heel precies werkje! Maar werkt wonderbaarlijk goed.

De la die kan uitschuiven is gemaakt voor een LP speler. Die kan je dan uit het kastje trekken en open doen om de plaat te verwisselen.


__voorkant.jpg
__voorkant2.jpg
__voorkant3.jpg
_golf.jpg
_golf1.jpg
_doorlopend verstek.jpg
_doorlopend verstek detail.jpg
_ijzerwaren.jpg
_profiel.jpg
_zdemontabel.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Prachtig meubel!
Erg mooi zoals je de tekening aan de voorkant laat doorlopen. Zit dat latje in het midden, waar het hart van de boom was?
Houtsoort rode amerikaanse eik of vergis ik me daar in?
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Dank allen!

Als je goed kijkt zie je dat de voorkant uit 2 delen bestaat. bovenste 1/3 een plank en onderste 2/3. De veer/het latje. Volgt vooral de donkere tekening in het hout. Die heb ik gevolgd om de kier of spleet te zagen. Vervolgens een 4mm gleuf te frezen en er een 4 mm veer in te plakken die dezelfde vorm heeft als de golf.

Naar mijn weten is t europees eiken. T is geel, Amerikaans zou inderdaad roder zijn.

Prachtig meubel!
Erg mooi zoals je de tekening aan de voorkant laat doorlopen. Zit dat latje in het midden, waar het hart van de boom was?
Houtsoort rode amerikaanse eik of vergis ik me daar in?
 
P

Pel

Guest
Mooi strak meubel Nico, degelijk gemaakt, en rekening gehouden met eventuele hout werking, kortom vakwerk.

Groet Pel.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ha Nico, erg mooie kast, ik denk dat je het idee in je hoofd haast perfect tot uitvoer hebt kunnen brengen.

Ik ga binnenkort voor het eerst met eik werken, ik heb een paar van die gele meubels uitelkaar gehaald, en een paar gespleten rood eikenstammetjes zijn inmiddels droog genoeg. Het is een houtsoort die, igg bij mij toch al snel het stoffige idee van gele of juist bruine "opa&oma" meubelen oproept, bloemkool geur incl.
Maar dit is een mooi stuk om naar te kijken, de nerf en kleur matchen erg goed.

Enige puntje, voorzover ik degene ben die dat moet geven, maar je zegt het zelf al, en dat is toch wel z'n beugelbekkie...
Het zullen de close-ups zijn, in het filmpje vond ik het al minder erg.
Technisch gezien is het ook een juiste oplossing...

Maar onverzonken torx schroeven met ringen (en direct ernaast dan weer philips van het beslag), ik weet niet of dat in een sjiek/high-end meubel zo direct in het zicht hoort...
Schuif zwaluwstaarten zullen het meubel ook weer duurder maken denk ik, en de achterkant is dan niet meer vlak.
Had je het niet gewoon kunnen afdekken? Die V-gleuf met schroeven vullen met een latje, dat matcht met de rest, niks structureels ofzo, maar dat het uit het zicht is?

Groet Robert
 
Laatst bewerkt:

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Nogmaals dank voor alle mooie reacties! Meubelmakers reacties zijn toch wel meer waard dan die van m`n moeder of vrienden haha. Die vinden toch alles mooi!

Ik ben het met je eens Robert, ik had het er over gehad met de klant en die vond dit ok. In het proces had ik samen met mijn schoonvader(ook meubelmaker) Als bedacht dat ik ik het profiel kon afdichten met een latje. Alleen ging de laatste keer door de vakdikte bank niet helemaal goed. De 500mm deurtjes ging op t laatst iets schuin en gleed over het randje die normaal het hout recht hout. Daardoor ging er 2 mm van t hout af aan 1 kant. Dus t hout werd dunner dan gewenst. Als t iets dikker was had ik de profielen kunnen wegwerken. Helaas! Daar baal ik stieken wel van. Maar zoals je zei, in t geheel is t ok zo! Volgende keer beter!

Enige puntje, voorzover ik degene ben die dat moet geven, maar je zegt het zelf al, en dat is toch wel z'n beugelbekkie...
Het zullen de close-ups zijn, in het filmpje vond ik het al minder erg.
Technisch gezien is het ook een juiste oplossing...

Maar onverzonken torx schroeven met ringen (en direct ernaast dan weer philips van het beslag), ik weet niet of dat in een sjiek/high-end meubel zo direct in het zicht hoort...
Schuif zwaluwstaarten zullen het meubel ook weer duurder maken denk ik, en de achterkant is dan niet meer vlak.
Had je het niet gewoon kunnen afdekken? Die V-gleuf met schroeven vullen met een latje, dat matcht met de rest, niks structureels ofzo, maar dat het uit het zicht is?
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Waanzinnig mooi gemaakt, ik zou denk ik alsnog een dunne eiken stripje over de profielen lijmen, dat die er dan opligt zou ik minder storend vinden dan die profielen.

Maar nogmaals hij ziet er zoals je er 99% van de tijd tegenaan kijkt helemaal top uit, complimenten!
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Leuke update:

Ik heb de houthandelaar gesproken (Michiel van Inlands hout Van Leersum)

T hout komt uit een bos van Natuurmomenten van Kasteel Eerde in Ommen.
Hier een nieuws bericht erover:
http://www.rtvoost.nl/nieuws/237210/start-kap-250-bomen-parkbos-kasteel-eerde#prettyPhoto

Michiel verwacht dat t donker eiken aangestast is door een de "beefsteak fungus" Het wordt "brown oak" genoemd.
http://www.wood-database.com/brown-oak/

Leuke info over m`n hout :)

 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.