Cycloon

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Dit is geen cycloon, het is een opvangbak met een filter.. een cycloon is of een trechtervormig stuk plastic of meer iets als een Thien baffle.

Mijn ervaring met dat soort dingen uit je link is dat het filter vrij snel vol zit en de zuigkracht snel minder wordt. Daarnaast heb je dus altijd twee apparaten naast elkaar staan.
 

Feday

Actieve deelnemer
22 jan 2013
46
0
Dit is een cycloon: uit china - tijden het wachten even een bak voor eronder regelen/maken en er op schroeven. Klaar is klara.

Ik heb zelf die met de platte bovenkant en daar blijft het gruis nog wel eens in rond draaien bovenin dus ik zou aanraden die met de afgeronde bovenkant (zoals in de link) te nemen. Zelf heb ik ook de oneida slang besteld bij gereedschappro om hem makkelijk aan te sluiten op m'n zuiger, maar je kan ook iets hobbyen met PVC buizen als je echt goedkoop uit wil zijn.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ik heb die Triton emmer in een vlaag van verstandsverbijstering aangeschaft en er veel spijt van. Het filter zit in no-time vol en dan is de zuigkracht 0,0. Meer dan een bodempje zaagsel heb ik er nooit ingekregen. Onding!

Enige aardige eraan is de dubbele slangaansluiting. Op zich handig voor bijvoorbeeld de freestafel. Maar gezien bovenstaande in de praktijk nauwelijks bruikbaar.

Gezien de hoera-verhalen over al-dan-niet chinese cyclonen zou ik daar eerder mn geld aan uit geven.

Groet,
Arjaan
 

kotwerkbank

Actieve deelnemer
19 jul 2015
56
0
België
Allen bedankt voor de reacties!!!
Blijkbaar is de chinese cyclone met platte bovenkant minder effectief dan deze met afgeronde bovenkant......
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Als je een lintzaag hebt en aan een 60 litervat kan komen (Goedhart vaten in Haarlem bijvoorbeeld)

En je bent een beetje handig met de lintzaag(cirkeljig maken), dan kan je je wellicht wagen aan een Thien baffle, zoals ik heb gedaan.. Compact en vreselijk effectief (eerste poging ws. iets goeds gedaan.. :) )

258_0_zpsvhu1m3or2.jpg

20150112_211306_zpsh0vvmbrh.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Interessant!!! Heb je soms wat meer details hoe je alles maakt??

Benodigdheden:


  • Vat: bij Goedhart Vaten in Haarlem dus
  • 18 mm betonplex.
  • Draadeind M10
  • 12 mm koperen/stalen buis (waar het draadeind inpast voor een gladde afwerking)
  • wat M10 ringen en moeren
  • 100 mm regenwaterafvoer pijp en 45 graden bocht
  • Siliconenkit
Kosten: een tientje of 5..


http://www.jpthien.com/cy.htm Deze site even goed doorlezen..

Een lintzaag om dus de bodemplaat en de sleuf uit te zagen, of anderszins, als je er maar mooie cirkels mee kan zagen. ik heb een schuin lopend vat, dus dat was even rommelen, het is nl. wel belangrijk dat het mooi aansluit. Daarnaast is het vat wat ik heb ook luchtdicht af te sluiten.

Circle jig:
FH10JUN_PERCIR_01-2.jpg


Deze site kan je gebruiken om een template te printen om je aanvoerpijp in een hoek (ovaal) te kunnen plaatsen door je deksel: https://www.blocklayer.com/pipe-angle.aspx

De breedte van de sleuf maakt nogal uit voor de hoeveelheid fijn materiaal die er naar beneden valt. Ik gebruik 'm icm een spanen zuiger waar dan nog een extra fijn (2 micron) stoffilter op zit. Ik heb minder dan 1% in m'n zak zitten. Na 4 jaar gebruik heb ik er 30 gram stof uit gehaald, de zak zit er dus voor de vorm omheen.. Blijkbaar heb ik de breedte van de sleuf in 1x exact goed gemaakt. Mijn advies zou zijn om de site van Thien en het forum daar goed door te lezen. De rest lijkt me vrij voor de hand liggend.
 
Laatst bewerkt:

Feday

Actieve deelnemer
22 jan 2013
46
0
Wat voor afzuiging heb je er op aangesloten? Ik ben namelijk zelf niet echt te spreken over de afzuiging die m'n festool ctl midi oplevert i.c.m. m'n tafelzaag (dw745) en m'n chinese cycloon. De stof die afgezogen word komt wel redelijk netjes in de cycloon opvang bak, maar er komt eigenlijk wel erg veel nog de ruimte in. Als ik een dag bezig ben geweest ligt er een flinke laag stof door de garage.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Wat voor afzuiging heb je er op aangesloten? Ik ben namelijk zelf niet echt te spreken over de afzuiging die m'n festool ctl midi oplevert i.c.m. m'n tafelzaag (dw745) en m'n chinese cycloon. De stof die afgezogen word komt wel redelijk netjes in de cycloon opvang bak, maar er komt eigenlijk wel erg veel nog de ruimte in. Als ik een dag bezig ben geweest ligt er een flinke laag stof door de garage.

Ik heb hier een Elektra Beckum spanenzuiger op aangesloten (ook een DW745) en op de kap een Gamma bouwzuiger. Die heeft een slave- aansluiting, dus daar prik ik de zaag in, hoef ik alleen nog maar de EB extra aan te zetten.. Ze zijn ook allebei nodig, anders heb je dus idd een berg stof je ruimte in.. De berg stof door de kap wordt vaak onderschat. Daarnaast is met de Chinese cyclonen soms de hoek van de cycloon het probleem, die moet wel echt goed zijn. Vraag me niet hoe groot, maar de originele Dust Deputy heeft dat probleem getackeld.

Op de EB zit een 2 micron filter https://www.charnwood.net/products/filters. Bij elkaar werkt het als een trein

20170905_145203.jpg

Krijg de foto niet gedraaid helaas.. Gebeurt eigenlijk nooit...
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.