Apeboom of slangeden

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Nou ben ik toch zomaar eigenaar geworden van 4 stukken van 2 meter Apeboom. stamdiameter onderaan circa 70cm, mooi recht.
Ik dacht dat ik appelboom kreeg :) maar het werd dus iets anders..

Wie maakt mij los, wat kan ik met dit hout doen? Planken laten zagen? kun je hier bijvoorbeeld ene blad van maken? Ik heb dit forum gelezen dat het veel voor draaien wordt gebruikt, maar dat is precies iets wat ik nooit gedaan heb.


Groet,

Gijs
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Volgens mij kun je daar prima planken van laten zagen. Mijn ervaring is dat de schors (en met name de kleverige laag daar net onder) een ramp is. Die zou ik zeker verwijderen (bij voorkeur door iemand anders). Verder vond ik het hout voor naaldhout erg regelmatig van structuur, geen groot verschil in hardheid tussen vroeg- en laathout, en het werken viel ook erg mee. Een vorm van bewerken waardoor de mooie takaanzetten/noesten in een ring in de stam zichtbaar zijn is wel een idee, natuurlijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.