Oud hout klieven

Bart25

Nieuw lid
30 aug 2017
2
0
We hebben nog een stapel hout liggen (3m breed en 2m hoog) en het is net te groot voor de openhaard. Ik zou het hout dus nog eens moeten klieven. Het probleem is dat het al meer dan drie jaar oud is...en ik lees overal dat je best hout klieft als het vers is.

Mijn vraag: gaat dit lukken met een kliefhamer, wat ik zou verkiezen, of gaat het te hard zijn en moet ik een kliefmachine huren?

Bedankt!
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Bart, wat voor hout is het, hoe groot zijn de stukken, als ze te lang zijn zul je moeten zagen, en heb je al eens geprobeerd het hout te klieven?

Groet Pel.
 

Bart25

Nieuw lid
30 aug 2017
2
0
Het is beukenhout en de stukken zijn zo'n 30-40-50cm-max60cm hoog met een diameter van zo'n 15-25cm... Redelijk variabel.

Als ik moet zagen... Best met kettingzaag?

Ik heb nog niet geprobeerd te klieven daar ik geen kliefhamer heb. Ik ben aan het twijfelen om er eentje te kopen of om een machine te huren.
 

Marjan

Nieuw lid
22 mrt 2017
13
0
Belgie, West-Vlaanderen
Beuk is recht van draad en zal nog redelijk klieven, maar je gaat het er wel warm van krijgen!
Als ik zo de hoeveelheid bekijk, zou ik persoonlijk een kliefmachine huren, in een zaterdagmiddag krijg je dat wel weg normaal.

Als je nog nooit met de hand gekliefd hebt, is oud hout ook niet direct het beste materiaal om op te proberen. Zeker zien dat je niet moe wordt en per ongeluk je schenen meeneemt. Hou er ook rekening mee dat je om te klieven een groter blok als ondergrond nodig hebt, of eventueel een plaat. Als je gewoon op de grond klieft, sla je binnen de kortste keren een kuil van jewelste. Ook is op de aarde niet echt stabiel om veilig te werken. Ook niet op je terras of oprit, want dan kun je daarna je stratenmakers kwalitieten tonen!

Smalle lange stukken zijn trouwens moeilijk stabiel rechtop te zetten om met de hand te klieven. Deze kun je ook gemakkelijker verwerken met een kliefmachine, je klemt ze daar ahw eerst.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Gewoon gaan met die banaan. Kliefhamer hoeft niet veel te kosten. Op een rommelmarkt vindt je met een beetje geluk eentje voor een prikje, anders even informeren bij kennissen. Er zal wel iemand zijn die er eentje heeft maar niet meer gebruikt. En dan hakken maar. Er is geen enkele reden om een machine te huren, tenzij er zodanig veel knopen in zitten dat je er met een kliefhamer niet door geraakt..
Vers hout of droog hout. Naar mijn ervaring verschilt dat van soort tot soort. Verse wilg bijvoorbeeld splijt niet (hoogstens een krasje), maar na enkele maanden is er geen probleem.
Wat de inspanning betreft: het is gewoon gezond. Sommigen betalen om af te zien in de fitness, dan kan je net zo goed hout klieven. Vermoeiend is het zeker, maar daar slaap je goed van. Er is waarschijnlijk ook geen enkele reden om de ganse stapel in één keer te verwerken. Regelmatig een uurtje hakken en een uurtje stapelen en voor je het weet ligt de stapel kachelklaar. Na een paar keer gaat het al veel gemakkelijker gaan. Wel zorgen dat je techniek van hakken goed is. Je moet zwaaien met de hamer, niet slaan.
Je kan er ook voor opteren om telkens voor een beperkte periode te klieven. Dan hoef je de ganse stapel niet netjes terug te stapelen.
 
Laatst bewerkt:

Bruina

Actieve deelnemer
25 jun 2017
37
0
Tolkamer
En als je het moet omzagen en verschepen wel 3x :rolleyes:.

als je nog nooit hout gekloofd hebt en nog nooit met een kettingzaag gewerkt hebt is voorzichtigheid toch wel even een puntje van aandacht. Schulpen met een kettingzaag zou ik in eerste instantie afraden. Klieven moet je ff handigheid in krijgen. Goed groot blok er onder voor stabiliteit. Rake klappen waarbij de kliefbijl het meest werk doet. Optillen en laten vallen. Blijft de bijl steken? Dan bijl met blok er aan optillen, in de lucht omdraaien en op het hakblok laten vallen. Zwaartekracht is dan je vriend. Of verder klieven met een splijtbeitel en hamer. Dat kan ook.

Probeer bij grote stukken om "plakken" er af te krijgen die je vervolgens weer in kleinere stukken hakt. De stukken van 50-60 cm hoog zou ik niet zo 1-2-3 meteen klieven. Deze best eerst korter zagen. Kettingzaag is hierbij idd het beste gereedschap.

En zoals reeds eerder gezegd. Pas op. Rustig aan. Als je moe wordt is de kans op fouten groot. Probeer, om te beginnen, zeker niet om alles in een dagje met de hand weg te hakken. Het gereedschap dat je gebruikt is miedogeloos bij fouten en gaat het winnen van menselijk weefsel.

Succes met deze klus! Is nog best een bultje hout zo. Maar te doen. Ook met de hand (hoewel een kloof machine uiteraard wel heeeeeeel prettig en veel sneller gaat. Zeker bij droger hout)
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Veiligheid voorop! Weet dat wanneer je moe wordt een ongeluk in een klein hoekje zit.

Verder... Mouwen opstropen en gaan! laat je spierballen maar rollen.. Zorg wel voor goed gereedschap, dat scheelt je een rug en spierpijn. Ik heb een Fiskars x27 waar ik erg tevreden over ben.. Die klooft ook je oude hout met gemak. Gebruik een middel om de stukken bij elkaar te houden, dat scheelt veel buk en sleep werk. Verder, ferme klappen en een goede dikke stam als ondergrond.

Succes!
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Veiligheid voorop! Weet dat wanneer je moe wordt een ongeluk in een klein hoekje zit.

Verder... Mouwen opstropen en gaan! laat je spierballen maar rollen.. Zorg wel voor goed gereedschap, dat scheelt je een rug en spierpijn. Ik heb een Fiskars x27 waar ik erg tevreden over ben.. Die klooft ook je oude hout met gemak. Gebruik een middel om de stukken bij elkaar te houden, dat scheelt veel buk en sleep werk. Verder, ferme klappen en een goede dikke stam als ondergrond.

Succes!

Zou het echt zoveel uitmaken met welke bijl je klooft? Ik kan me voorstellen dat het gewicht nog wel wat uitmaakt maar verder is een kloofbijl een kloofbijl toch?
Verder ben ik het eens met wat er al gezegd is, gewoon lekker met de hand aan de slag en de lange stukken eerst een keer doormidden zagen.
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Veiligheid voorop! Weet dat wanneer je moe wordt een ongeluk in een klein hoekje zit.<br>
<br>
Verder... Mouwen opstropen en gaan! laat je spierballen maar rollen.. Zorg wel voor goed gereedschap, dat scheelt je een rug en spierpijn. Ik heb een Fiskars x27 waar ik erg tevreden over ben.. Die klooft ook je oude hout met gemak. Gebruik een <a href="https://www.wolfswinkel.nl/kloofhulp/WOODSTRAPPER/woodstrapper-kloof-hulp" target="_blank">middel</a> om de stukken bij elkaar te houden, dat scheelt veel buk en sleep werk. Verder, ferme klappen en een goede dikke stam als ondergrond. <br>

<br>
Succes!
Zou het echt zoveel uitmaken met welke bijl je klooft? Ik kan me voorstellen dat het gewicht nog wel wat uitmaakt maar verder is een kloofbijl een kloofbijl toch? Verder ben ik het eens met wat er al gezegd is, gewoon lekker met de hand aan de slag en de lange stukken eerst een keer doormidden zagen.
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
Nee nee, de wereld van de bijlen zit vol kennis, wetenschap en nostalgie. Een eeuwenoud product, maar met zijn tijd meegegaan. Materiaalkeuze in staal, hout en andere zoals plastic en kevlar zijn erg bepalend voor de handeling en duurzaamheid. Veder is er voor ieder budget wel een bijl, maar kun je beter investeren in iets goeds. Kijk eens op youtube en www voor vergelijkingen. Verder hier een mooie opsomming!
 

paulbekkers

Actieve deelnemer
30 okt 2015
40
0
Als je wat ervarener bent, kun je een zwaardere kloofhamer gebruiken. Truc daarbij is dat je er niet mee gaat zwaaien. Breng hem (met 1 hand direct onder de kop) omhoog en laat hem ahw op het te kloven blok vallen.
Hoe lichter de bijl, hoe meer snelheid je hem zelf mee moet geven. Hoe meer je zelf zwaait, hoe meer kans dat de bijl gaat 'zwabberen' == gevaarlijk.

Ik heb afgelopen jaar ~10 kuub eiken gekloofd met veel draaiingen en knoesten. Daar leer je wel van wat wel/niet werkt.
belangrijkste tip: als je op een stuk stuit dat echt niet wil splijten: laat het.
 

gg-enrique

Actieve deelnemer
15 nov 2013
102
0
Klarenbeek
belangrijkste tip: als je op een stuk stuit dat echt niet wil splijten: laat het.

@Paulbekkers.. Daar heb je een goed punt! de tijd dat ik dacht "jij gaat echt wel doormidden!!" ligt ook al een paar kuub achter mij :) Je leert vanzelf je focus te leggen op dat wat wel wil. Het blijft een fysiek arbeid. Maar niets zo mooi als werken met hout en kloven. Zie het boekje "De man en het hout"
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Als je wat ervarener bent, kun je een zwaardere kloofhamer gebruiken. Truc daarbij is dat je er niet mee gaat zwaaien. Breng hem (met 1 hand direct onder de kop) omhoog en laat hem ahw op het te kloven blok vallen.
Hoe lichter de bijl, hoe meer snelheid je hem zelf mee moet geven. Hoe meer je zelf zwaait, hoe meer kans dat de bijl gaat 'zwabberen' == gevaarlijk.

Ik heb afgelopen jaar ~10 kuub eiken gekloofd met veel draaiingen en knoesten. Daar leer je wel van wat wel/niet werkt.
belangrijkste tip: als je op een stuk stuit dat echt niet wil splijten: laat het.

En voor mij is het precise het tegenovergesteld, hoe meer ik kloof hoe lichter de bijl die ik wil hebben, en ik heb nooit een moeilijk stuk moeten laten liggen. Als het moet haul ik de splijt wiggen en sloop hammer voor.
Maar regels zijn moeilijk vast te leggen als het ook aan dit soort werk gaat, de beste bijl is die wat past bij het hout wat je voor je heb liggen behalve als het gaat om deze zwaarder zogenoemd kloofbijlen of hammers. Die heb ik zelf geen gebruik voor en geen zin in om met zo'n zwaar stuk ijzer te staan zwaaien.
De Amerikaanse bijlen, (vak oude leger materiaal), zijn heel handig en goed voor het kloven vind ik in het algemeen en voor kleiner stuken gebruik ik een oude Finns bijl die ik zo fijn vindt.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
belangrijkste tip: als je op een stuk stuit dat echt niet wil splijten: laat het.

Nee, dan wordt het juist een uitdaging :cool:

Er zijn veel verschillende kloofbeilen met allerlei vormen en gewichten. Dus uiteraard zit er verschil in. Ook dit zal persoonlijk zijn. Ik heb zelf (mijn moeder cadeau gedaan) een lompe kloofbijl van 3kg. Flink bol van vorm. Een flinke zwaai maken is soms nodig bij taai hout of een zijtak.

Je houdt veel meer controle bij het zwaaien als je de bijl optilt met je (voorkeurs)hand bij de kop. Pas op het hoogste punt laat je die hand naar de andere hand toe glijden. Dan heb je de optimale combinatie van controle, kracht en momentum.
 

paulbekkers

Actieve deelnemer
30 okt 2015
40
0
Je houdt veel meer controle bij het zwaaien als je de bijl optilt met je (voorkeurs)hand bij de kop. Pas op het hoogste punt laat je die hand naar de andere hand toe glijden. Dan heb je de optimale combinatie van controle, kracht en momentum.

Precies, dat bedoelde ik.
Ik vind knoesten en gedraaide nerf doorkloven teveel werk, maar heb makkelijk praten. In mijn kachel past zowat alles en groot & knoestig hout blijft mooi lang branden.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Een van mijn favoriet technieken is wat ik De Paul Bunyan noemen. Hier pak ik mijn bijl, liefst de ouwe met twee snijkanten, met twee handen vlak naast elkaar op de uiterste eind van de steel en met bijl kop heel laag neem ik een enorm soms 360 grade zwaai - soms zelf met aanloop en bash! geen blok kan het tegen, bof uitklaar in twee stukken. Dat doe ik niet zo vaak meer, een beetje zinloos is het maar wel leuk.
 
P

Pel

Guest
@Ernest, een mens mag toch ook wel eens wat lol hebben, of zich weer even 12 jaar voelen?

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.