Muziekpennen

zwaluwstaart

Actieve deelnemer
24 okt 2008
94
20
Eindhoven
Nee, er komt geen muziek uit deze pennen, maar met het juiste talent zou je er muziek mee kunnen schrijven.
Uit 2 kokertjes hout (esdoorn en thermisch bewerkt essen) een muzieksleutel laten laser snijden.
Vervolgens deze onderdelen uitgewisseld en in elkaar gelijmd, na het drogen van de lijm alles afgewerkt.image1.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Mooi gemaakt!
Ik ben eigenlijk erg benieuwd hoe je die muzieksleutels er in hebt gekregen.
Moet je dan beide onderdelen laseren? En dan die sleutel er in plakken? Past dat in 1 keer? Heb je geen rafelige randjes?
 

zwaluwstaart

Actieve deelnemer
24 okt 2008
94
20
Eindhoven
Het maken van de kokertjes gaat als volgt, de pen blanks zijn ongeveer op lengte.
Ze worden in juiste diameter geboord, in dit geval 3/8 inch en de buiten diameter is iets groter dan de uiteindelijke diameter.
Tijdens het lasersnijden draait de koker in het programma mee, zodat alle snijlijnen radiaal zijn. Alle lijnen worden in een bewerking gesneden.
Dit zorgt dat de stukjes tijdens het samenstellen allemaal passend zijn, de volgorde van het samenstellen zijn:zonder lijm messing buisje in koker schuiven uitgesneden g sleutel inleggen en alle losse stukjes. Over de G -sleutel een stukje cellotape plakken waar alle stukje aan moeten hangen.
Buisje verwijderen en binnenkant van het geboorde gat t.p.v G -sleutel ingieten met dunne sec. lijm, geen versneller gebruiken.
Als deze lijm is uitgedroogd, binnenzijde schoon schuren zodat het buisje weer past, eventueel het buisje voor het lijmen een kleur geven.
Lijm laten drogen, plakband verwijderen, G-sleutel overgieten met dunne sec. lijm, en als alles gedroogd is kun je pen verder afdraaien en afwerken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik vroeg me in eerste instantie af hoe je de inlay - die als uitsnijsel uit de andere barrel komt, passend krijgt zonder naad (de snijdikte van de laser...). Klopt het als ik denk dat dat wordt ondervangen door het lasersnijden te doen als de barrel nog oversized is, zodat alle uitsnijsels in feite 'taps' zijn en door dieper in het gat te vallen (waar ze breder zijn) het gat naadloos opvullen? En dat je daarom na montage het boorgat moet bijschuren, omdat de inlays naar binnen uitsteken?
 

zwaluwstaart

Actieve deelnemer
24 okt 2008
94
20
Eindhoven
Helemaal juist, de snijlijn heeft hoe gering hij ook is , een bepaalde breedte.
Om het messing buisje niet al te opvallend door te laten schijnen, kleur ik die dan ook voor het lijmen.
Een methode die werkt bij dun gedraaide acryl.
De binnenzijde van het kokertje wordt dan ook geschuurd om de iets dieper liggende G- sleutel gelijk te schuren maar ook de geknoeide lijm te verwijderen.
Ik gebruik hiervoor een stukje rondholut voor waarop ik een aantal Drevel schuurhulsen heb gelijmd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.