welke houtsoort is dit

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een keer een berichtje van mij bij de houtdraaiers. Ik kreeg van mij buurvrouw 2 mooie houten kommetjes die ze gekocht had op de bekende weekendmarkt Chatuchak. Het draaiwerk is niet bijzonder en de finisch ook niet, maar het gebruikte hout vind ik zelf schitterend! Het kommetje is 15 cm doorsnede en bijna 10 cm hoog. Iemand een idee? Als hint kan ik nog verklappen dat de meeste Thai het hout niet mooi vinden en zwart schilderen.

jaap



Attached files
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Mij lijkt het wortelhout van iets... Maar ik heb totaal geen idee van wat.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
jaap,

ik zou zeggen : huur een container, prop dat helemaal vol met dat hout en opsturen maar. werkelijk erg ,erg mooi hout. heb nog nooit zoiets gezien. heb je nog leuke projecten lopen?
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
rickkoorman zei:
jaap,

ik zou zeggen : huur een container, prop dat helemaal vol met dat hout en opsturen maar. werkelijk erg ,erg mooi hout. heb nog nooit zoiets gezien. heb je nog leuke projecten lopen?

Er zou een tribunaal moeten komen voor misdaden tegen zulk mooi hout.

Hey, als ik het houttype goed heb, krijg ik de container dan? :mrgreen: :mrgreen:
Ik dacht aan Snakewood, die is bekend als twee soorten: Piratinera guianensis en Acacia xiphophylla.
snakewood.jpg
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
Hey, als ik het houttype goed heb, krijg ik de container dan? :mrgreen: :mrgreen:
Ik dacht aan Snakewood, die is bekend als twee soorten: Piratinera guianensis en Acacia xiphophylla.
snakewood.jpg
[/quote]


het is zeker geen snakewood..die tekening is geheel anders,bovendien is het een van de hardste houtsoorten die er is en over het algemeen worden de stammetjes niet erg dik.

Het zou ook te kostbaar zijn schat ik zo in....die surinamers weten hun prijs wel voor snakewood...overigens heb ik zelf een aantal delen liggen om een gitaartoets van te maken...
 

josdelahaye

Nieuw lid
21 mrt 2010
5
0
Prachtige tekening in het hout een lust voor het oog voor de liefhebber.
Het is geen misdaad dit prachtige hout op beperkte schaal te gebruiken.
Ik denk dat mensen die graag met hout werken de waarde apprecieren.
Een "misdaad" is de grootschalige kaalslag voor eenmalige bebouwing en het gebruik van tropische houtsoorten waar inlandse alternatieven voor zijn.
Ik ben een voorstander van inlandse houtsoorten bij draaiwerk en maak de meeste dingen uit hout dat normaal op de kachel beland.
Maar voor dit hout met die prachtige tekening zou ik graag een uitzondering maken.
Ik zie al een prachtige manta-doos voor me met zo'n tekening.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Aad had het goed geraden, althans voor zo ver ik weet. Ik bedoel eigenlijk, dat het schaaltje verkocht is als mango wood. En ik heb wel eens een tafel van mangowood gezien, die vrij gevlekt is, ook donker, heel anders dan het kommetje. Ik was afgelopen week bij een meubelmaker/showroom, die vertelde dat mangowood meestal geschilderd wordt, in zijn geval zwart. Ik heb daar een paar leuke foto's gemaakt die er aan komen.
Terug bij het kommetje, dat is, als zoveel houten producten op Chatuchak, geschilderd. Best wel kunstig, maar ik heb voor de ongelovigen onder ons de schuurmachine er op gezet.
Ik wil heus wel een container voor regelen, maar ik denk dat het animo wel wat gezakt is :lol: :lol: .

jaap

ps. ik weel wel iemand die jullie die schildertechnieken wil leren


Attached files
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
jaap

ps. ik weel wel iemand die jullie die schildertechnieken wil leren
[/quote]


Waarschijnlijk 2 verschillende kleuren olie verf in water doen,effe kort roeren.Het hout erin en eruit en laten drogen...? :?:
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ik ga naar de xenos, daar koop ik 30 houten schaaltjes voor 1 euro per stuk en ga dan lekker zitten schilderen, hahaha

mangohout is "au naturel" ook wel erg mooi maar de "geschilderde" variant was heel apart
 

houtenhart

Actieve deelnemer
25 apr 2010
37
0
mijn vraag op jou vraag luid, hoeveel heb je er voor over om er met zekerheid achter te komen.
er is een instituut die het voor je onderzoekt,kost naar mijn weten 500 euro ,suc 6.. prachtige houtsoort in ieder geval ,en ik moet zeggen dat er inderdaad velen houtdraaiers zijn die hun werk niet vloeiend maken of krijgen ,en de afwerking is er ook niet naar ,gelukkig zijn er mensen die er anders over denken hoe dat hoord te zijn .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.