Eerste snijplankjes/ broodplanken

Victor

Actieve deelnemer
3 mei 2015
80
2
Maastricht
Beste Woodworkers,

Na de aankoop van de Jet JWP-12 planer meteen het eerste projectje gestart waarbij ik de machine goed kon gebruiken: een snijplank. Uiteraard wat foutjes gemaakt door tand en groef latjes te gebruiken....die weer gaten veroorzaakten in het uiteindelijke resultaat. Her en der wat epoxy met hout gebruikt...uiteindelijk van de reststukken nog een kleiner exemplaar gemaakt. Graag jullie brede feedback!

Groet Victor
 
P

Pel

Guest
Mooie dikke plankjes, vraagje, wat voor olie deed je erop, olijfolie?

Groet Pel.
 

Victor

Actieve deelnemer
3 mei 2015
80
2
Maastricht
Mooie dikke plankjes, vraagje, wat voor olie deed je erop, olijfolie?

Groet Pel.
De eerste laag was Zuid Frankrijkse olijolie. Na 1 week heb ik er een dikke laag zelfgemaakte honingwas/gekookte lijnzaadolie 1/4 mix op gesmeerd. Imho een van de meest universele en beste kleding-, hout-, gereedschap beschermer. Wat adviseer jij voor dergelijke projecten?
 

youdshoorn

Nieuw lid
2 okt 2016
21
2
Den Haag
https://www.cuttingboard.com/blog/what-type-of-oils-are-safe-to-use-on-your-cutting-board/

Hier staat
Olive oil, corn oil, and sunflower oil, should never be used to maintain a cutting board or butcher block. As touched on above, these oils experience rancidification – a process that yields a rank smell and unpleasant taste.
en
Raw linseed oil is safe for human consumption. However, boiled linseed oil is heated and treated with chemicals that make it toxic for humans.
en
Mineral oil (sometimes called liquid paraffin) is a non-toxic, non-drying product derived from petroleum that is colorless, odorless, and flavorless. (...)If you are worried about selecting the right mineral oil, products labeled as “white mineral oil” are considered food safe, as these are refined to a certain degree past other oils.

Deze olie gebruik ik naar volle tevredenheid: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00046786/
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Nou, NEVER... onverzadigde oliën worden inderdaad (snel) rans, maar het kleine beetje olie dat zich na behandeling in het hout bevindt (en er na verloop van tijd ook weer geleidelijk uit komt in het gebruik, omdat het uiteraard niet uithardt) wordt zo langzaam rans dat je daar in de praktijk geen last van hebt. En ja, 'gekookte' lijnolie bevat drogers die, in pure vorm minder gezond zijn (metaalzouten van vetzuren en vergelijkbare organische zuren). De hoeveelheid is echter vrij klein, en ze worden verder ingesloten in de hars die door de drogende olie gevormd wordt (dat is nou eenmaal het voordeel van een drogende olie - het wordt met enig geduld een (half)harde hars - net als olieverf). Dus in de praktijk valt het met de schadelijkheid van gekookte lijnolie bij gebruik op snijplanken wel mee. Maar het is beter om snijplanken met een rauwe, niet gekatalyseerde drogende olie te behandelen. Rauwe lijnolie is overigens ook niet _echt_ een goede consumptieolie. Walnootolie (ook een drogende olie, hoewel duidelijk minder effectief dan lijnolie) is wat ik normaliter hiervoor gebruik en aanraad. Ik ben persoonlijk geen voorstander van minerale olie - het hardt niet uit en zal dus zeker uitlogen bij gebruik, en ze zijn niet verteerbaar. Een geschikte minerale olie is weliswaar niet toxisch, maar verder ook niet echt 'geschikt' voor consumptie...
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Mijn keukenspeciaalzaak maakt eigen snijplanken en gebruikt een bad van tungolie voor de initiële behandeling, en daarna is olie niet echt meer nodig.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik gebruik het zelf ook, maar een notenolie is wel potentieel gevaarlijk voor mensen met een noten allergie.

Ik denk dat dit een mythe is. Sommige mensen kunnen allergisch reageren op de eiwitten in noten, en die zijn er uitgefilterd. En zelfs al zou er een restant achtergebleven zijn, dan nog zou het ingekapseld zijn in de olie, als die goed droog is. Toon me iemand met een opgezwollen kop na gebruik van een snijplank met notenolie, en dan geloof ik het :D Maar tot het tegendeel bewezen is...
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Mooi resultaat voor een eerste project Victor!
Je schrijft dat je her en der wat epoxy hebt gebruikt. Hoe verhoudt epoxy zich met scherpe messen?

Groet,
Jan
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Jan, voor wat betreft de inwerking van de messen op de epoxyhars, of het effect van de hars op het mes? Voor zover ik weet is epoxy (de meeste althans, zo lang er geen 'vieze' fillers in zitten) niet echt vervelend tegenover messen. Andere lijmen - veelal klassieke houtlijmen - zijn veel vervelender. Deels vanwege hun hardheid/dichtheid in uitgeharde vorm (meer wrijving tijdens het snijden - meer hitte - sneller bot worden van het mes), deels toch ook weer door vulstoffen, zeker als die mineraal zijn.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Dank voor de toelichting henkverhaar. Tot op heden heb ik geen epoxy gebruikt voor mijn snijplanken.
Misschien dat ik binnenkort eens een proefstuk ga maken en daar veel op ga snijden.

Groet,
Jan
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Tof project !!

Snijplanken maken blijft een gaaf iets. Ik heb hier ook een stapeltje hout verzameld om om te toveren naar snijplanken. Nu nog even een blikje "extra tijd" kopen..hahaha

Hier gebruiken we trouwens druivenpitolie voor de afwerking van snijplanken. Tungolie en notenolie zijn uiteraard ook goed bruikbaar.
 

McAvoy87

Actieve deelnemer
11 okt 2016
105
2
mooi gedaan! erg inspirerend! waar kwam het oorspronkelijke hout vandaan?

Druivenpit olie adviseren ze hier (in den bosch bij de kookwinkel én bij wellens staalwaren) smeer ik op mijn ikea snijplankjes ;-)
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ja, ik gebruik ook druivenpitolie (ook wel in de supermarkt als fondue-olie). Kost haast niks. Regelmatig opnieuw behandelen is wel de boodschap, want het is geen drogende olie.
 

Victor

Actieve deelnemer
3 mei 2015
80
2
Maastricht
PS: Een vriend van me heeft nanovloeistof gebruikt om kaasplankjes mee in te smeren. Dit lijkt mij toch geheel niet wenselijk of ben ik mis?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.