Schaal van Kers met natuurrand

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Eindelijk is deze schaal klaar.....

Ik heb deze nat gedraaid en meteen op een wanddikte van 8mm
Grootste diameter is 30 cm en hoogte is 10 cm.
Omdat er in de bodem veel zijtakken hebben gezeten is er een mooie tekening maar is de bodem na het drogen van 3 maanden zoveel vervormd dat ik na het schuren weer een bodem van 2 mm had.
Dus heb ik weer het tropisch hardhout trucje gedaan :eek:
Verder had ik de schaal veel te ruw gedraaid waardoor ik na het drogen met korrel 80 ben moeten beginne om de draaisporen eruit te krijgen..... dit gebeurd me niet nog eens :rolleyes: wat een schuurwerk is me dat geweest... pffff.

Omdat mijn nichtje graag een matte schaal wil heb ik deze geschuurd tot korrel 320 en maar 1 laag verbeterde danish oil gegeven (olie 40-50% verdund)

20170827_182944.jpg

20170827_183145.jpg

20170827_183210.jpg
 
P

Pel

Guest
Mooie ovale schaal Peter, sta er van te kijken dat hij niet is gaan scheuren omdat je hem m.i. nogal dun voorgedraaid hebt?

Groet Pel.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Mooie ovale schaal Peter, sta er van te kijken dat hij niet is gaan scheuren omdat je hem m.i. nogal dun voorgedraaid hebt?

Groet Pel.

dankje..

scheuren.... tja, daar kan ik je geen verklaring voor geven.... misschien geluk ?
ik heb de schaal meteen klaar gedraaid en de opspanvoet er ook meteen vanaf en toen 3 maanden laten drogen in een zak.

heb jij dan minder veel geluk met kers gehad .?
 
P

Pel

Guest
Tot nog toe valt het mee Peter, ik heb de stammen door de midden gezaagd en de kopse kanten twee keer met lijm ingestreken, gisteren zag ik dat een stuk stam vanuit het hart begon te scheuren. Ik heb toen het hart eruit gefreesd, hoop dat het daarmee geklaard is?

Groet Pel.

hart uit kersenboom 2.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
De schaal is rond maar lijkt ovaal, en dun hout scheurt niet omdat het kan vervormen, vooral als je het de tijd geeft om te drogen en te vervormen.

Als je probeert om dik of massief hout te drogen zal het scheuren, de oorzaak is dat de buitenkant van het hout droogt en krimpt terwijl he binnenste hout niet of weinig droogt en niet krimpt, zo het buitenste hout moet wel scheuren.

Oh ja netjes gedaan RS, I hate sanding to :p
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Leuk schaaltje.
Zie wel dat je er een waakhond bij hebt gelegd.
Je weet maar nooit��
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.