Wat voor hout is dit?

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Goedendag, ik moest voor de vrouw een paar boodschapjes doen, en ik reed langs mijn oude basisschool waar ik 25 jaar geleden op heb gezeten.

Ik zag daar mensen die oude bomen aan het omzagen waren, en ik wilde altijd al en klein salon tafeltje maken van boomstamplakjes (ik weet niet hoe ik het moet uitleggen).


Dus stoute schoenen aangetrokken, en heel aardig gevraagd.
Wonder boven wonder werd het me ook nog gegund .

Dus nu heb ik 2 plakjes.

Het stinkt op de een of andere manier enorm, maar ik hoop dat dat weggaat.

Mijn vraag aan jullie is, wat voor hout is dit, en zou ik ze met elkaar kunnen verbinden om een groter oppervlakte te krijgen?

Als het hout is wat geschikt hiervoor is dan breng ik hem naar de houthandel, om hem te vlakken en van dikten.

Mocht het niets wezen of als het een dom idee is dan hoor ik dat graag.

IMG_20170826_164211.jpgIMG_20170826_164205.jpgIMG_20170826_164156.jpgIMG_20170826_164148.jpg

Gr Danny
 
P

Pel

Guest
Die gaan scheuren, zeker omdat het maar een plakje van pak hem beet 8 cm is, je kunt proberen om de beide kanten met lijm in te smeren, maar ik geef je weinig hoop dat ze heel blijven.

Groet Pel.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
De ene is 10 cm, denk na het vlakken dat er 8 overblijft.
De ander is 13, denk dat als deze gevlakt is dat er 10/11 overblijft.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Haha, inderdaad daar ruikt het naar.

Ik ben autospuiter, mag ook mee op drogen in de cabine, of moet ik het natuurlijk laten drogen.

Hij wordt dan rond de 40 graden.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hoe sneller je droogt, hoe groter de scheuren...
Hoe langzamer je droogt, hoe meer schimmel...

En een dwarsdoorsnede van de stam is ongeveer de meest ongunstige vorm om te drogen. Kortom, ik zou hem zeker niet in de cabine met 40 graden doen.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Duidelijk, gaan we niet doen.

Hoe raad je me aan om dit te drogen, kan ik hem gewoon in mijn garage laten of moet dit proces buiten plaatsvinden.

Hoelang moet ik hem laten drogen voor ik er iets mee kan?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zou hem eerst een jaar buiten (onder afdak, uit de zon) en dan een jaar in de garage doen. En dan nog zit je met het probleem dat het klimaat in de garage waarschijnlijk kouder (en dus natter) is dan in huis, waar je de salontafel wil hebben, denk ik?

Als je hem weegt, een maand wacht en nog eens weegt, kun je zien of er nog vocht uit komt.

In een aantal gemeenten is het trouwens, in verband met de iepenspintkever, verboden om iepenhout met schors buiten te bewaren. Nou heb ik nog nooit een iepenschorspolitie gezien, maar als de schors er toch af moet, kun je dat prima overwegen. Dan moet je iets verzinnen om te voorkomen dat het vocht door de kopse kanten (en dat zijn beide kanten, bij zo'n schijf) supersnel verdampt. Ideaal is een flexibele laag die wel vastzit, maar er niet intrekt. Ik gebruik meestal witte houtlijm, gewoon de kopse kanten er mee insmeren alsof het grondverf is, lekker dik. En dan maar wachten en hopen dat het niet scheurt.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Goed idee, bedankt.

Ik begrijp 1 ding niet, moet het blijven ademen zodat de vocht eruit kan, of moet er een vloeistof op die de boel afsluit?

Anders kon ik er ook wel 2k blanke lak op doen, maar het punt is dat dit niet ademt.

Bedankt voor je wijze en informatieve bericht.

Gr Danny
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het moet een beetje ademen. Als het te snel droogt, zal het oppervlakte veel sneller drogen dan de binnenkant, waardoor het oppervlakte al wil krimpen terwijl de binnenkant dat nog niet wil -> en dan krijg je dus scheuren.

Uiteraard loop je ook nog een risico voor schuren doordat de binnenkant relatief minder krimpt dan de buitenkant. R Bruce Hoadley legt dat, in zijn boek Understanding Wood heel precies uit.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik neem je advies ter harte, en smeer het in en leg het weg.

Bedankt voor je antwoorden.

En je geduld natuurlijk.

Bedankt.

Gr Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.