Online aankopen van gereedschap - 100% origineel?

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Vandaag was ik wat aan het surfen op Fixami/gereedschapcentrum en las op de voorpagina volgende disclaimer:

BELANGRIJK
De voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag heeft bij vonnis in kort geding van 3 augustus 2017 geoordeeld dat wij in het verleden DEWALT producten hebben verkocht die inbreuk maken op de exclusieve merkrechten van Stanley Black & Decker omdat deze producten door HBL Online op onrechtmatige wijze zijn aangepast.

Indien u het vermoeden heeft dat u een aangepast DEWALT product van ons heeft ontvangen, verzoeken wij u dringend met ons contact op te nemen. U kunt de door ons geleverde DEWALT product binnen twee weken aan ons te retourneren. Wij zullen alle door u in verband met de retournering te maken kosten geheel voor onze rekening nemen.


Ik koop af en toe online wat gereedschap, vooral omwille van de prijs, maar nu begin ik me toch af te vragen dat deze website, samen met talloze andere (toolnation, ...) wel degelijk het originele materiaal verkopen?
Zelf heb ik een kennis die online een Hitachi boormachine had gekocht, maar na enkele jaren was deze defect.
Naar een lokale dealer van Hitachi gereden, daar hebben ze deze machine opengemaakt en direct weer netjes dichtgedaan.
'Geen originele onderdelen' was het antwoord...
De naam van de website ontgaat me echter even :)
 

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Dat doet inderdaad wenkbrauwen fronsen. Maar wat hebben ze eraan om zelf kosten te maken om aanpassingen te doen, daar wordt een toestel toch niet goedkoper van ?
 

roelp

Actieve deelnemer
25 okt 2013
49
0
Het vermelden van Toolnation bij deze post, lijkt me een klein beetje misplaatst. Dit is niet een of andere louche webshop, maar beschikt over een fysieke winkel. Daarnaast zijn ze ook als officieel verdeler van deze merken terug te vinden op de website van het merk zelf.
Al het gereedschap dat ik reeds gekocht heb (bij Toolnation en andere Duitse webshops) werd gewoon mooi geregistreerd bij Festool. De kans dat er daar dus iets mis is, is vrijwel nihil.
Ik twijfel maar over 1 ding dat ik ooit gekocht heb, en dat was een Paslode tacker. Die deal was eigenlijk te mooi om waar te zijn, maar tot op heden doet dat toestel nog altijd zijn werk zoals het hoort, en de afwerking ziet er zeer degelijk uit.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Hier worden 2 zaken door elkaar gehaald, namelijk origineel/namaak en grijze import. Gereedschapcentrum verkocht grijze import. Dat wil zeggen dat het een 100% origineel product is, maar bedoeld voor een andere markt (lees land of landen). Door de goedkope Pond zijn dit met regelmaat modellen uit de UK. Wat je dan koopt is exact hetzelfde als bij een officiële dealer van dat merk in de UK. Dat hoeft niet exact hetzelfde te zijn als het model dat je in Nederland koopt. Soms is er geen verschil of is het verschil minimaal (bv een UK-stekker ipv een Euro-stekker). Dat is wat Gereedschapcentrum heeft gedaan: UK modellen geleverd met een Euro-stekker.

Namaak zijn producten die niet in de officiële fabriek van het merk zijn geproduceerd. Dat is dus niet wat Gereedschapcentrum verkocht! Grijze import is meestal niet minderwaardig aan producten die voor de NL/BE-markt zijn, terwijl namaak dat meestal wel is. Ik denk niet dat er veel nep-elektrisch gereedschap is. Het is te duur om te maken en je valt te snel door de mand.

Dan is er nog een derde categorie en dat zijn vervangende producten. Dat zijn vaak accessoires, bv accu's en laders, die wel passen/werken met het originele gereedschap, maar niet van het betreffende merk zijn. De kwaliteits van deze onderdelen wisselt nogal eens.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik kreeg ook een brief van ze, blijkbaar hebben ze inderdaad bij mijn acculader de stekker/snoer vervangen. Ik zie het probleem niet zo maar dewalt blijkbaar wel.
Bij toolsupply delftzijl doen ze het ook want mijn bovenfrees kwam met een 1/4" spantang en de letters GB in het modelnummer. Ze hadden mij toen beloofd een 8mm spantang na te sturen maar nooit meer wat van gehoord :cool:
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
...DEWALT producten na het omsnoeren een mindere kwaliteit hebben gekregen dan zij daarvoor hadden, voor wat (onder meer) betreft de veiligheid en de lengte van de gebruikte snoeren. In dit kader is van belang dat de originele kabels onbetwist dikker en beter geïsoleerd zijn, waardoor deze lagere werktemperaturen aankunnen, alsmede dat de vervangende kabels in voorkomende gevallen korter zijn dan het origineel...

Bron: http://www.ie-forum.nl/artikelen/omsnoeren-dewalt-producten-levert-merkinbreuk-op
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Het gebeurt vaker, ook met digitale camera's die via een importkanaal van elders komt. Je ziet dat soms aan handleidingen die geen Nederlandse taal hebben en inderdaad adapters voor de UK. Kostbare en zeker elektrische zaken, koop ik altijd bij een (web) winkel die ook een fysieke winkel heeft, zoals Kruis, Toolnation of Baptist. En voor fototoestellen zijn er ook dergelijke zaken. Over het algemeen geldt, wanneer het te mooi lijkt om waar te zijn....dan is dat meestal ook zo.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Beetje bizar dat ze zelf een snoer zijn gaan vervangen... hoe makkelijk is het om gewoon een verloopstekker mee te leveren, dan is er helemaal geen gedoe. Weet natuurlijk wel iedereen dat je inkoopt in de UK, maar so what.
Ik zie in de aanschaf ook het probleem niet zo van een andere stekker als het prijsverschil het de moeite maakt.

Niet direct slecht dat een merk/importeur hier tegen optreed als er dit soort modificaties worden gedaan. Maar aan de andere kant wordt het ook weleens tijd dat ze zien dat webshops een feit zijn geworden en dat de hoge dealerprijzen onder druk zullen blijven staan.
Niets mis met iets extra betalen voor (locale) service maar soms zijn de verschillen echt te gek voor woorden.
 

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
Ik heb inderdaad ook een brief gekregen van gereedschapcentrum.
Het feit wat ik hoor van een kennis die dealer is van dewalt dat ze inderdaad het spul uit het buitenland halen.
En niet alleen in GB maar ook oosten van europa. Heb 2 maand terug multitool terug gestuurd en aan de garatie is het ook een verschil.
Haal ik bij me kennis heb ik binnen een week terug. Bij gereedschapcentrum krijg je naar 5 weken je defecte apparaat zo weer retour.

Ik koop er nooit weer wat. En met de brief heb ik niks gedaan��
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Blijkbaar kan je een originele machine importeren van een andere stekker voorzien en verkopen voor een lager bedrag dan een originele import.
er is hier maar 1 boef en dat is de leverancier.
Die verkoopt blijkbaar voor wat de gek er voor geeft en niet voor wat het kost plus een redelijke marge.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Dat importeren lucratief kan zijn komt vaak door belasting en of invoerrechten. Zo zijn er ook vaak auto's vanuit Nederland naar de UK geëxporteerd, omdat bij ons de belasting en accijnzen absurd hoog zijn en daardoor de af-fabriekprijs vd auto erg laag was, om voor de consument nog op een redelijke prijs uit te komen.

Deze leverancier van Dewalt is naar mijn mening sowieso in overtreding omdat een product in originele staat CE gemarkeerd is. Wanneer je dat product veranderd door een niet origineel netsnoer te gebruiken, vervalt dit keurmerk meteen. Wanneer men nu een origineel Dewalt snoer had gebruikt bedoelt voor dit apparaat, had het nog iets anders gelegen. Men gaat gewoon veel te ver en voor deze winkel kan dat wel eens vervelend gaan worden wanneer ook andere fabrikanten hier lucht van gaan krijgen.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Zo'n vaart zal het allemaal niet lopen... ze lijken nu "betrapt" op het wisselen van het snoer waarbij ze de originele specificaties niet hebben gerespecteerd. Erg dom.
Maar Dewalt gebruikt ook echt geen spannende netsnoeren hoor, dit is vooral juridisch niet handig omdat je op die manier een probleem creëert waar de merkhouder tegen kan optreden. En ze gebruiken natuurlijk alle middelen om hun dealer netwerk te beschermen.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
...mmm... post hiervoor over te dunne snoeren verwijderd?....

Nee hoor, dat is helemaal niet het geval. Lees het vonnis hier: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBDHA:2017:8947
Relevant stukje over de veiligheid is een expert die aangeeft dat de gebruikte kabels en manier van monteren gewoon prima voldoet voor dit type apparaten.

Het probleem is dat door het modificeren, en leveren uit de originele verpakking (hoewel dat uiteindelijk geen probleem bleek), er een probleem ontstaat met het merkrecht. En dat is waar de veroordeling over gaat. Erg dom van HBL/gereedschapscentrum om het zo te doen....
En ook wel een beetje sneaky van de importeur om onder het mom van een mogelijk dealerschap langs te komen en dan te zoeken naar overtredingen. maar uiteindelijk hun goed recht en vooral erg dom van deze leverancier.

Maar uiteindelijk draait alles erom dat deze grote fabrikanten alles op alles zetten om hun prijzen en marges hoog te houden... vanuit hun perspectief logisch maar goed dat er (web)shops zijn die daar proberen wat aan te doen. Te lezen is ook dat het voordeel soms komt door sets uit elkaar te halen, iets wat in de praktijk ook gewoon een legitieme manier is om andere prijzen te kunnen hanteren.

Maar alles bij elkaar nog steeds erg dom om dan zelf snoeren te gaan vervangen....
 
Laatst bewerkt:

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Is het eigenlijk zinvol om een gekocht apparaat dan terug te sturen.
Hoe kan je eigenlijk zeker zijn dat men je uw geld of een vervang apparaat terug krijgt?
Ik kreeg ook zo'n brief maar veel details staan er toch ook niet op...
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Niet alleen het snoer is dunner, maar de aansluitingen zijn niet altijd goed gemaakt. In ieder geval niet volgens voorschriften. Een ontbrekende kabelhuls kan ervoor zorgen dat het apparaat kortsluiting krijgt. Ik zou zo'n apparaat vanwege de veiligheid terugbrengen.

Als je een apparaat nieuw koopt, ga je er niet vanuit dat ze een onderdeel vervangen hebben. Als het al is toegestaan, vind ik dat ze het erbij moeten vermelden. De fabrieksgarantie kan je bv. naar fluiten (als de winkel niet thuis geeft).
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Is het eigenlijk zinvol om een gekocht apparaat dan terug te sturen.
Dat kan je alleen zelf bepalen..... het begint er al mee dat slecht de apparaten met een UK netsnoer zijn aangepast, terwijl er ook modellen uit andere landen zijn verkocht (die dus helemaal niet zijn aangepast). En is het een netsnoer van een boormachine of van een acculader, enz.

Zolang het goed werkt lijkt mij persoonlijk er weinig reden te zijn, behalve als je er geen goed gevoel bij hebt natuurlijk. En ook wanneer het prijsverschil gering is lijkt terugzending verstandig. Anders is het een keuze.
Maar in het vonnis is duidelijk te lezen dat er geen echte veiligheidsaspecten zijn, er zijn zelfs netsnoeren gebruikt met een hogere capaciteit dan origineel. Het is puur een uitspraak geworden op basis van het merkrecht waaronder dit soort aanpassingen en het voeren van de merknaam niet is toegestaan.
 
Laatst bewerkt:

KrisG

Actieve deelnemer
3 jan 2017
350
44
Vlaams-Brabant, BE
Ik heb het vonnis eens doorgenomen, niet alleen hebben ze omgesnoerd en herverpakt, ze zijn ook nog eens hardleers geweest. 3 aanmaningen van Dewalt naast zich neergelegd, dan weet je toch dat zo'n mastodont het meent en dat je dat echt niet gaat winnen....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.