esdoornfineer

dragydof

Nieuw lid
1 dec 2010
5
0
Hey
Ik ben opzoek naar esdoornfineer voor een skateboard
Ik woon in velp mischien weten jullie nog een winkel
welke soort eadoorn moet ik nemen want er zijn verschilende
Welkebis stevig maar ook buigzaam

Groeten, david aka dragydof
 
A

Athanor

Guest
De Arnhemse fijnhouthandel heeft dat wel. Gewoon esdoorn of ahorn vragen. Bovendien kunnen zij je een goed advies geven. Kijk maar eens goed op hun website: http://www.af.nl/
Succes! Fons
 

dragydof

Nieuw lid
1 dec 2010
5
0
okey bedankt!

maar welke lijm zou ik dan nemen want deze site http://www.diyskate.com zegt titebondIII ultimate maar dat kom uit america en das heel duur(verzendkosten)
dus welke lijm zou ik dan kunnen gebruiken om een skateboard te maken

groeten, David aka dragydof
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
david

ik weet niet waar je woont maar als je esdoorn fineer nodig hebt dan heb ik nog wel een goed adres daarvoor. mail maar als je meer wil weten
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
rickkoorman zei:
david

ik weet niet waar je woont maar als je esdoorn fineer nodig hebt dan heb ik nog wel een goed adres daarvoor. mail maar als je meer wil weten


Yep..in apeldoorn....en titebond...gewoon witte houtlijm gebruiken...ik heb laatst dat spul gekocht bij de LIDL...en al 20 flessen of zo gebruikt met eikenhout....vaster dan vast hoor...

Lijm maar eens 2 delen hout opelkaar (juiste druk) en breek het doormidden....de breuk zit niet bij de lijmnaad... :shock: :shock:
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Even wat punten naar voren brengen. Ik hoop dat er nog iemand komt met meer verstand van zaken.

Esdoorn is heel buigzaam, dat gaat vast geen probleem opleveren.

Voor een skatebord moet je denk ik wel aan een watervaste lijm denken. Gewone witte houtlijm is dan een minder geschikte keuze. Iets in de D4 category. Ik zou zelf geen 1 component polyuretaan lijm kiezen, ik heb daar slechte ervaringen mee. Maar wat vind je hiervan, twee componenten polyuretaan van Bison en gewoon in de bouwmarkt te koop? Of epoxy?

Hoe ga je het bevestigen? Fineer moet je over het volle oppervlak goed aanklemmen. Met een pers is dit een beetje moeilijk in deze gebogen vorm, dan moet je allerlei contramallen gaan maken. Of heb je een vacuumzak? Die drukt wel goed gelijkmatig overal aan. Ski bouwers heb ik wel gezien met brandweerslangen en perslucht, maar dat wordt wel heel complex. Maar er is nog een idee. Als je een 2 komponenten epoxy lijm gebruikt, heb je niet zo'n hoge aandrukkracht nodig. Dan zou je met zandzakken de boel kunnen verzwaren. Dit is niet in de bouwmarkt te koop. Je moet namelijk voor de sterkte een trage uithardingstijd hebben, en de bouwmarkt heeft alleen maar die snelle epoxy in dure spuitjes of trage in heel dure tubetjes. Ik zou hiervoor op internet zoeken of bij een bootbouwer oid.

Zo zie je, een simpele vraag heeft veel aspecten. Veel geluk hiermee.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@jan : klopt inderdaad , bij onze gezamenlijke kennis. hij heeft heeeeel veeeeel fineer liggen.

ik denk inderdaad dat verlijmen lastig zal worden. een vacuumpers-methode lijkt me het beste. misschien dat iemand op dit forum je kan helpen hiermee
 

dragydof

Nieuw lid
1 dec 2010
5
0
hey
bedankt voor alle reacties

aleen jullie hadden het over een winkel in apeldoorn waar ze heel veel fineer verkochten(@jan)

@pepijn bedankt ik denk dat ik het daar gewoon bestel

o en ik heb nog een vraag

want ik gebruik 2 skateboard decks om het fineer in de vorm te krijgen en dan gebruik ik een krik om het te persen maar wordt het op alle plaatsen dan we goed geperst(of heb ik er anders 2 nodig?)
en ik heb dat van dit filmpje op youtube [MEDIA=youtube]uMUGZPufnlI[/MEDIA]

@rickkoorman ik heb in mijn eerste post gezegt dat ik in velp woon

en ik bij die arnhemse fijnhout handel is het heel duur
weten jullie ergens waar het goedkoper is
of gewoon een sktaeboard fineer pakket die je in europa kan bestellen


groeten ,David aka dragydof
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Het beste is door een gelijke druk toe te passen op het gehele werkstuk. Wat je volgensmij het beste kan doen is een mal maken (zowel de holle als de bolle kant) en dan twee krikken, of minimaal zes klemmen te gebruiken.
 
A

Athanor

Guest
Dat probleem kun oplossen door de al eerder vermelde epoxylijm te gaan gebruiken, die vult de ruimte's op die je niet helemaal aan kunt klemmen.

Fons
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hoi David,

Ik heb eens naar het filmpje op you tube gekeken, en ik denk dat er een en ander niet helemaal duidelijk is.
Ik ga er naar aanleiding van het filmpje vanuit dat je een heel skatebord wil maken en niet een bestaand skatebord (opnieuw) wil fineren.
Het fineer dat hier (arnhem) te koop is, is slechts 0.7 mm dik ! Als je hiervan een skatebord wil verlijmen van 10 - 12 mm dik heb je 15 tot 16 lagen nodig ! Je hebt dan ook 15 lijmlagen waar iets fout mee kan gaan. Bovendien zul je de lagen kruislings moeten verlijmen, wat betekend dat je ook nog fineer moet hebben dat behoorlijk breed is, als ik er vanuit ga dat een skatebord zeker 70 cm lang is.
Op het filmpje is duidelijk te zien dat het gebruikte materiaal beduidend dikker is dan 0.7 mm.
Misschien is het een idee om 2 of 3 lagen buigbaar multiplex te gebruiken en alleen de boven en onderkant van esdoorn te maken.
Kijk ook eens op http://www.roarockit.com Het fineer dat zij gebruiken is 1.5 mm dik.
Met vacuumpersen kan ik je wel helpen, ik zit alleen niet zo dicht in de buurt.

Ed
 

dragydof

Nieuw lid
1 dec 2010
5
0
hey
@pepijn
een mal maken en een pers is wel het makkelijkst maar ik wil te prijs zo laag mogelijk houden en dan heb ik waarschijnlijk een potkrik nodig(of meerdere krikken)maar dat woordt me iets te duur

@borre oke want eerst wou ik 7 lagen van 0.6mm dik esdoorn fineer gebruiken maar dat multiplex is denk ik veel handiger
en het liefste bestel ik niet op roarockit.com want dat is in america en de verzend kosten naar nederland zijn heel hoog
en bij die vacuum pers heb ik ook nog een mal nodig(die kan ik zelf maken)maar kan je zoon vacuum pers zak ook zelf maken?

groetjes, David aka dragydof
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
dragydof zei:
een mal maken en een pers is wel het makkelijkst maar ik wil te prijs zo laag mogelijk houden en dan heb ik waarschijnlijk een potkrik nodig(of meerdere krikken)maar dat woordt me iets te duur

Vraag eens in je omgeving of je een stel lijmklemmen kan lenen, het hoeven geen speciale te zijn en kleine klemmen voldoen ook gezien je nog geen 20 centimeter hoeft te klemmen ;)
 

dragydof

Nieuw lid
1 dec 2010
5
0
@borre ja dat is handig maar ik en de enige die dit wil doen en mijn andere vrienden die skateboarden hebben gewoon al een board
en mijn skateboard is nu ongeveer 78 cm lang en met het fineer 2 cm erbij zodat ik het kan zagen maar die zak is te klein weet jij een winkel waar je hem groter hebt?
weet jij anders nog een winkel of webwinkel waar ik esdoorn multiplex kan krijgen
en weet jij dan welke soort hout ik zou gebruiken voor de middelste plaat(als ik 3 platen op elkaar ge persen)
want nu ga ik denk ik 2 platen op elkaar persen, welke zou het beste zijn 2 platen of 3 want hij moet een heel klein beetje buigbaar zijn maar ook stevig


@pepijn je moet wel meer dan 30 cm volgens mij opelkaar persen want de bovenste mal en de onderste mal + de multiplex
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... =101&ty=29

dat is denk ik wel meer dan 20 cm

ik heb nog een filmpje gevonden en ik denk dat ik die manier van persen ga gebruiken(maar den met normale krik niet potkrik)
http://www.ehow.com/video_5511885_build-plywood-cruising-skateboard-part.html

groetjes, David aka dragydof
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.