CAD/CAM Software

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Hoi,

Ik heb plannen om me binnenkort eens goed te gaan verdiepen in het digitaal ontwerpen en daarna fabriceren van meubels. Het plan is te starten met enkele maanden achter de pc om voldoende vaardigheden op te doen met CAD/CAM.
Wat zijn jullie ervaringen met de software die jullie gebruiken of hebben gebruikt om digitaal te ontwerpen?

Ik heb al de nodige ervaringen met Sketchup maar zou het liefst op een pakket uitkomen waar ik zowel het CAD als het CAM gedeelte in kan uitvoeren, dat lijkt me het meest efficiënt. Maar als er voordelen zitten aan het gebruik van losse paketten voor beide dan kan dat natuurlijk ook.
Zelf ben ik al bij iets als Fusion 360 uitgekomen, ziet er best fraai uit maar ik lees niet heel veel ervaringen over het gebruik ervan in houtbewerking. Zo lijken ook nog steeds profielen voor houtbewerking te ontbreken in de CAM module, ondanks dat daarover al een paar wordt gesproken.

De gedachte is om dan aan het ontwerpen te slaan en in eerste instantie de productie uit te besteden. Maar als het bevalt, en dat verwacht ik wel, dan een eigen CNC aan te schaffen of wellicht zelfs te bouwen.

Alle ervaringen zijn welkom.

Groeten,
Gerjan
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Zelf ben ik een tijdje (paar maanden) geleden begonnen met Fusion 360. Ik vind dit een zeer fijn pakket met waanzinnige functies. Echt iets waar m'n (programmeurs)hartje absoluut sneller van gaat kloppen.
Dat parametric designen gaat me redelijk goed af, dus dat is een van de redenen dat ik ook niet verder gekeken heb. Voor beginners is Fusion 360 ook nog gratis, dus wat wil je nog meer.
Bovendien is er zéér veel informatie online te vinden over dit programma. Misschien niet direct wat jij zoekt, maar ik denk dat je er (met hulp van tutorials, forums en Youtube) altijd wel uit moet komen.

Ik heb een hele goede leidraad gehad (en nog steeds trouwens) van Lars Christensen op Youtube.
Hij heeft laatst zelfs een van mijn vraagstukken in een online "live session" behandeld:


Erg fijne kerel, die ook via mail je problemen probeert op te lossen.

Ik zou zeggen: probeer Fusion 360 eens. Er ging bij mij een compleet nieuwe wereld open :cool:

Groet,

Atmoz
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik zou zeggen: probeer Fusion 360 eens. Er ging bij mij een compleet nieuwe wereld open :cool:

Bedankt voor je reactie. Ik heb sinds gisteren een licentie voor Fusion 360 en het ziet er fraai en erg compleet uit.
Maar ik was ook benieuwd of er andere ervaringen waren, als ik het goed begrijp is het CAM gedeelte nog wat onvolwassen voor houtbewerking en ligt de nadruk op metaal/kunststof in de profielen voor de router instellingen. Heb je daar al ervaring mee?

Verder wellicht een nieuwe GPU aanschaffen, ik zie dat het werken met de Intel geïntegreerde GPU toch niet echt geweldig is. Maar dan is er ook gelijk weer een verschil in paketten die met OpenGL (en dus eigenlijk een dure Nvidia kaart) of zoals Autodesk die gewoon met DirectX werkt.
Voorlopig maar eens even mee werken en kijken waar ik tegenaan loop.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Bedankt voor je reactie. Ik heb sinds gisteren een licentie voor Fusion 360 en het ziet er fraai en erg compleet uit.

Ah kijk eens aan, je bent al goed op weg dus :eek:

Maar ik was ook benieuwd of er andere ervaringen waren, als ik het goed begrijp is het CAM gedeelte nog wat onvolwassen voor houtbewerking en ligt de nadruk op metaal/kunststof in de profielen voor de router instellingen. Heb je daar al ervaring mee?

Nee, met CAM heb ik helaas nog geen ervaring. Ik heb inderdaad ook het idee dat houtbewerking daar nog niet op 100% zit. Zo kon ik voor mijn CNC-machine nog geen POST vinden.
Het (beetje) frezen wat ik tot nu toe heb gegaan ging als volgt:

Ontwerpen/tekenen in Fusion 360 --> Exporteren naar *.DXF --> Openen (in teken-gedeelte van) cncGraF (programma wat bij CNC-machine zat) --> Kleine wijzigingen aanbrengen --> Opslaan als bestand voor dat programma --> Openen in cncGraF zelf --> Frezen:p

Redelijk omslachtig, en dan heb ik het tot nu toe alleen over 2D materiaal gehad. Met 3D gaat dit op deze manier nooit lukken, dus ik zal binnenkort eens goed naar een oplossing moeten gaan zoeken. If only there was more time....

Verder wellicht een nieuwe GPU aanschaffen, ik zie dat het werken met de Intel geïntegreerde GPU toch niet echt geweldig is. Maar dan is er ook gelijk weer een verschil in paketten die met OpenGL (en dus eigenlijk een dure Nvidia kaart) of zoals Autodesk die gewoon met DirectX werkt.

Daar heb ik gelukkig geen "last" van. Heb een zeer sneller computer en sinds gisteren ook een "aardige" monitor (speciaal voor Fusion 360/deze nieuwe CNC-hobby aangeschaft). Nu we 't er toch over hebben ook maar meteen een plaatje:

LG_32UD99_11.jpg

("vers van de pers", in Nederland is hij namelijk nog niet leverbaar :cool:)

Voorlopig maar eens even mee werken en kijken waar ik tegenaan loop.

Heel veel succes in ieder geval!

Gr,

Atmoz
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Nice.... de monitor is bij mij het probleem niet, hoewel die nieuwe Dell U3818 er ook wel erg aardig uitziet. Maar ik ben geen gamer dus geintegreerd was altijd goed genoeg, toch maar eens naar een 1050TI kijken als dat een probleem blijkt te zijn...
Ik ga lekker spelen met Fusion 360.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Mijn ervaring is dat je cpu/ram/gfx er niet zoveel toe doet zolang je modellen niet erg complex/groot worden. (hetgeen voor houtbewerkingsprojecten zeker niet het geval zal zijn)
En dan nog zou ik eerder inversteren in meer ram geheugen dan in een snellere gfx kaart.

Ik merk voor 95% van de modellen op het werk het verschil niet tussen men dagdagelijkse 'office' laptop met Intel i5, 8GB ram en geintegreerde gfx kaart, en men workstation Intel i7 Xeon, 16GB ram met FireGL gfx kaart...
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ja, ik ga eerst maar eens wat tutorials doorlopen en wat tekenen en dan zie ik vanzelf of het een probleem gaat zijn. De IGP van mijn i5 is niet echt super maar het werkt in ieder geval wel.
Maar wat voor pakket gebruik je zelf of op het werk?
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Autodesk Inventor Professional voor Mechanisch ontwerpwerk, SpaceClaim om modellen op te kuisen in voorbereiding op Meshing, Ansys voor de eigenlijke Eindige elemelenten analyses, DelfShip voor Stabiliteits en Longitudinal strength evaluaties.
Geen CAM...
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Hoi Gerjan,

Er zijn veel verschillende programma's om van een tekening een product te frezen op een router.
In het freeswerk wat ik tot nu toe voor meubels heb gebruikt, heb ik eigenlijk alleen maar 2.5d gefreest.
dit kan heel eenvoudig met een programma als autocad waarmee je een DXF file maakt die ik inlees in mach3.
Mach3 maakt er een gcode van en je kunt frezen.
Ik maak ook gebruik van fusion, bijn wat ingewikkelder vormen is het cad ontwerpen met fusion makkelijker, en met de cam module kun je een toolpath genereren, en via de post maak ik dan een gcode die ik kan inlezen in autocad.
De werkwijze voor het bewerken van hout is het zelfde dan die van andere materialen.
Ook zijn er opensource programma's beschikbaar voor de besturing van een router, deze kosten niets in tegenstelling tot mach3.
Voor de besturing van onze cnc machine voor de opendag maken we gebruik van opensource software om de kosten laag te houden.

gr john
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Bedankt. Als ik het zo zie dan is starten met ontwerpen in Fusion of eventueel Autocad de manier om te beginnen. Kan ik daarna eens gaan kijken of ik de CAM van Fusion gebruik of dat ik wat anders nodig heb. Maar dat zou niet moeten.
Voor de verwerking van de gcode ben ik dan afhankelijk van degene waar ik de CNC gebruik tot ik zelf iets koop of in elkaar zet.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Klopt, ik weet niet wat je gaat maken, maar als je fusion wil gebruiken voor het cam gebeuren moet de postprocesor voor de machine waar je mee freest wel in fusion zitten anders moet het bedrijf waar je freest het toolpath genereren met hun eigen software.
Ik denk dat de meeste bedrijven ook niet zomaar een programma inladen die ze niet zelf hebben gemaakt, een botsing kan immers grote gevolgen hebben voor een bedrijf dus de laatste critische stap zullen ze vaak zelf in de hand willen houden.


gr john
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik ga eerst starten met het onder de knie krijgen van het CAD gedeelte... het is erg lang geleden dat ik met Autocad heb gewerkt :). Ik geef mezelf een paar maanden om op een redelijk niveau te komen.
En dan zal het starten zijn met een relatief eenvoudig ontwerp, het zoeken van een fabrikant of een andere CNC bezitter en afstemmen hoe de g-code gemaakt gaat worden...
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Bedankt... prettig bij de meeste pakketten is dat er voldoende uitleg overal te vinden is. Deze zien er ook weer handig uit.

Maar veel voorstanders/gebruikers van Fusion 360 gelukkig :).
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Voor cam software voor hout ben ik wel erg te spreken over vcarve van vectrc. Niet duur en voor hout erg makkelijk. 95% van houtfreeswerk is 2,5D en dat kun je prima met vcarve voor elkaar krijgen.
ze posten ook goede tutorials op youtube
 
Laatst bewerkt:

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Zins een hele korte tijd ook Fusion 360 aan het ontdekken om te gebruiken voor de 3D printer maar wil het ook gebruiken voor het ontwerpen van meubels.
Voor de CNC machine gebruik ik nu Aspire is vrij makkelijk in gebruik maar alles met 1 programma is wel zo handig mijn bedoeling is dus ook om volledig over te stappen naar Fusion.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Voor cam software voor hout ben ik wel erg te spreken over vcarve van vectrc. Niet duur en voor hout erg makkelijk. 95% van houtfreeswerk is 2,5D en dat kun je prima met vcarve voor elkaar krijgen.
ze posten ook goede tutorials op youtube

Ik zie vcarve ook veel genoemd worden... zodra ik een beetje fatsoenlijk een ontwerp kan tekenen zal ik hier ook eens naar kijken. Bedankt.
 

vincent1971

Nieuw lid
24 okt 2017
21
1
Ik voor mij heb goede ervaringen met Rhinoceros 5.0. Is een modeltekenpakket. Werkt net even anders dan fusion. Voor mij logischer qua opbouw. Je hebt aan de bovenkant een menustructuur met tabbladeren. Een tabblat voor de basisfuncties dingen zoals vierkanten, cirkels enzovoort. Daarnaast nog een tabblad met rendering, schermindeling enzovoort.
Voor eenvoudig werk zoals teksten, figuren, modellen van internet gebruik ik vcare ( 2.5d) of aspire ( 3d ). Vooral de plugins zijn een absolute aanrader. Maken van tandwielen is erg eenvoudig b.v.
 
Laatst bewerkt:

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Bedankt... ik begin Fusion360 net een beetje onder de knie te krijgen. Binnenkort eens gaan kijken om echt wat te laten maken of zelf een CNC aan te gaan schaffen.
Dan zal ik ook eens naar andere paketten gaan kijken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.