Eettafel met eiken tapis

Stefb

Nieuw lid
20 aug 2017
2
0
Hey allemaal,

ik wil zelf een visgraat tafel gaan bouwen met eiken tapis. Ik wil de plankjes op een multiplex plaat gaan plakken. De tafel moet 200x90 groot gaan worden.

ik heb al veel gelezen op het forum. Maar kom er niet helemaal uit.

Ik wil nou een plaat multiplex gaan halen maar was benieuwd wat voor multiplex ik het best kan gaan gebruiken?

Is bv hardhout multiplex prima of toch voor berken gaan? en gewoon bij de bouwmarkten halen of toch de speciaalzaak?
is het ook verstandig om 2 platen van 18mm op elkaar te verlijmen?
Plankjes heb ik al gekocht die zijn 30x6 en 1cm dik.

alvast bedankt.
 

Paul W

Actieve deelnemer
10 jan 2011
121
0
Hoorn NH
Uit de context maak ik op dat de tafel voor binnengebruik bedoeld is. Dan lijkt mij hardhout multiplex niet noodzakelijk, berken multiplex volstaat. Voor kwaliteits multiplex ben je, denk ik, wel op de speciaalzaak aangewezen. Gezien de lengte van je tafel, 2 meter, loop je wel het risico dat de tafel gaat doorbuigen. Ik vraag me af of eiken plankjes van 30cm, visgraat gelegd, dit zullen voorkomen. Dan is het wellicht niet onverstandig om 2 platen van 18mm te nemen. De onderste plaat kun je in drie gelijke stukken over de lengte zagen en tussen de stukken een T-profiel te plaatsen om doorbuigen te voorkomen. Zo zou ik het doen maar er zijn vast meer oplossingen mogelijk.
In ieder geval succes met je tafel, Paul.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
En zorg ervoor dat je de onderzijde van de plaat ook belijmd in verband met krom trekken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.