PDA

Bekijk Volledige Versie : Goedkoop zaagblad herwerken? Goed idee of tijdverspilling

Ulrich
23-08-17, 08:08
Is het metaal van het zaagblad van een Stanley speedcut zaag (zo eentje uit de hubo voor 11) te gebruiken om zelf een schulpzaag te maken?
Ik heb er zo twee liggen die bot zijn.

Zo ja, wat is de beste manier om de rij geharde tanden te verwijderen. Ik dacht eerst aan een slijpschijf, maar misschien geeft dit te veel warmte ontwikkeling.

BossyRangs
23-08-17, 08:54
Heb ik ook al aan gedacht, maar uiteindelijk zijn goeie handzagen zo belachelijk goedkoop op rommelmarkten (meestal 1 2 euro) dat ik er niet aan begin. Heb wel al schraapstalen gemaakt uit wegwerpzagen, en die werken perfect. Maar ik moedig je aan om te experimenteren, want zo ver ik weet heeft niemand hier dit al geprobeerd (of gerapporteerd). Als je een slijpschijf gebruikt helpt het om regelmatig te vernevelen met water. Je kan ook eens proberen met een plaatschaar, als je ruim voorbij de geharde tandjes knipt.

gpf
23-08-17, 17:23
Hergebruik van zaagbladen voor schraapstalen werkt prima.

Ronald L.
30-08-17, 11:35
Ik heb een keer een poging gedaan, tandjes aan de rugzijde gevijld omdat ik geen idee wat de invloed van de warmte ontwikkeling zou zijn op het staal.
Mijn conclusie was dat de standtijd heel kort was, zal wel aan de staalsoort liggen.
Als schraapstaal doet het blad het beter.

BossyRangs
31-08-17, 08:30
Dank voor het experiment. Wellicht waren anderen voor je al tot dezelfde conclusie gekomen, maar er worden nu eenmaal meer successen dan mislukkingen gerapporteerd.

Bijtel
31-08-17, 08:35
Waarom werkt het bij zo'n zaag niet, maar zijn er andere zagen die wel herslepen worden?

Jos Cuypers
31-08-17, 08:57
Waarom werkt het bij zo'n zaag niet, maar zijn er andere zagen die wel herslepen worden?

Omdat deze low cost zagen geharde tanden hebben op een ongeharde vlakke plaat . De tanden breken nog liever af dan zich te laten zetten en de vijl is van ong dezelfde hardheid zodat het vijlen niets doet.
Verder zijn de tanden niet diep-gehard, maar oppervlakte-gehard, zodat (als het lukt om er een 0.1mm van af te halen het geharde-staal weg is )
De rest van de zaag is pannelattestaal (pisbakkenijzer) en is veel te zacht.

Eens bot enkel nog goed voor schraapstaal of oud-ijzer marchand.

Bij herslijpbare zagen is het zaagblad van tand tot rug in dezelfde hardheid. Dus vijlen neemt de hardheid niet weg .

Bijtel
31-08-17, 12:33
In de oorspronkelijke vraag was het voorstel om de geharde tanden er eerst af te halen...

Jos Cuypers
31-08-17, 12:37
In de oorspronkelijke vraag was het voorstel om de geharde tanden er eerst af te halen...

om dan te eindigen met een plaat pisbakkenijzer... Dus of je dan een plaatschaar of een slijpschijf gebruikt maakt niet uit... het is toch om weg te gooien.

jpandriesse
31-08-17, 13:30
Heet stoken en dan snel laten afkoelen (onderdompelen) verhard het staal toch?

rmenkveld
31-08-17, 13:57
Heet stoken en dan snel laten afkoelen (onderdompelen) verhard het staal toch?

Maar dan zul je eerst ook nog moeten weten in welke vloeistof je moet onderdompelen.

Deze youtube meneer (https://www.youtube.com/user/slappybuckshot) kan je er heel veel over vertellen...

Jos Cuypers
31-08-17, 14:57
leve de wegwerpmaatschappij ... nieuwe zaag van 11 Euro is beterkoop dan die behandeling ....