Advies bij keuze vlak vandiktebank : Scheppach HM2 - Inca of Kity

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Goeie morgen,

Nu dat mijn nieuwe werkplaats vorm begint te krijgen ben ik al een tijdje op zoek naar een kleinere vlak-vandiktebank.

Momenteel zijn er redelijk wat aanbiedingen op de 2ehandsmarkt in de prijsklasse waarin ik op zoek ben.
Ik ben aan het twijfelen tussen volgende aanbiedingen:
Geen van onderstaande machines heb ik al gezien maar ben dit wel van plan.


  • Scheppach HM 2 Kombi met langatboor + Scheppach stofzuiger HA-2600.
Vraagprijs : 500,-€​
En als ik mij niet vergis is deze afkomstig van forumlid Bertd.​
Ik vind dat de machine(s) zich in zeer mooie staat bevinden en het bijkomend voordeel is dat er een langgatboor en bijkomende afzuiging bij zit.​


  • Kity 635
Vraagprijs : 100,- €​
Ik verwacht nog een antwoord van de verkoper of hij al dan niet over de schaafgeleider beschikt.​
Indien niet, is deze gemakkelijk te vinden?​


  • Inca ???
Vraagprijs : 350,- €​
Voordeel is dat deze machine op 3 fasen werkt.
Ziet er ook in redelijke staat uit.
Op een paar posts merk ik dat de voorkeur gaat voor deze zwitserse pricisie.


Moesten jullie zelf voor deze keuze staan, wat zou het worden?
Alvast bedankt om me een duwtje in de juiste richting te sturen.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
Ik heb zelf de Kity vlak- vandikte bankje. + afzuig.
Nadeel vind ik de invoer van de van dikte. deze zit erg ver onder de afvoertafel van de vlakbank. dit is met insteken vaak lastig met langere delen. daarbij is het "happen" behoorlijk aanwezig en hoeveel je het ook probeert te ondersteunen.
ik bereken nu extra overlengte zodat ik het later kan afkorten

één van de doorvoerrollen staat nu vast, maar met een beetje goede wil is dat vast te verhelpen. ik heb er geen zin in om er energie in te steken.
ik gebruik hem te weinig voor de ruimte die beide apparaten innemen.
Doe een goed bod en je mag hem van me overnemen. de afzuiger erbij uiteraard, incl. geleider.


Als je ook pen en gatverbindingen wilt gaan maken zou ik voor de scheppach gaan.

over de andere kan ik weinig vertellen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik heb de inca. Ook op krachtstroom. Deze bevalt me al jaren prima. Voordeel is dat de doorvoerrollen geen rubber oid erop hebben zitten welke na x aantal jaren vervangen moet worden.

Krachtig genoeg op krachtstroom. Met 25 cm breed eiken haal ik zonder veel moeite 2 mm af.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Als de extra opties van de Scheppach niet noodzakelijk u zijn dan zou ik persoonlijk voor de Inca gaan. De Kity heb je behoorlijk wat werk aan en lijkt ook onderdelen te missen (welke niet allemaal makkelijk verkrijgbaar zijn, ik heb er zelf 1 opgeknapt welke ook onderdelen mistte). De Scheppach ziet er goed uit en lijkt me gebruiksklaar maar de tafels van de Inca vind ik steviger ogen. Plus het merk wordt alom geroemd.
 
Laatst bewerkt:

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Gezien dit topic over vlak vandiktebanken gaat pik ik even in. Ik overweeg namelijk ook al een tijdje er eentje te gaan zoeken.

Toevallig kwam ik vandaag deze combiné tegen op 2dehands, van Paolini (nooit van gehoord?).
https://www.2dehands.be/doe-het-zel...achines/combinémachine-paoloni-363230589.html

Lijkt me een degelijke oudere machine (uit 1996 kennelijk), maar anderzijds kàn het bijna niets zijn voor die prijs? Of toch?
Voor dat bedrag wil ik'm namelijk met plezier ophalen!

edit: nvm, kennelijk was de prijs "fout ingegeven" en moest dat €1700 zijn.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Toch wel, Paolini is een beetje een onbekend hier, maar ze bouwen wel kwaliteit. Het grote voordeel van (hobby)machines gebouwd door "echte" fabrikanten van houtbewerkingsmachines is de robuustheid ervan. Meestal zijn de diverse onderdelen flink overbemeten omdat ze zonder al te veel aanpaswerk stukken van hun pro reeks inbouwen in die dingen. De spullen liggen toch voor het grijpen in het magazijn.
Je ziet zo aan de machine in de link dat het allemaal veel robuuster gebouwd is dan bij een Robland bijvoorbeeld.

Nu gaat dit verhaal niet op bij elke fabrikant, Sicar brengt ook al jaar en dag combiné's op de markt, maar daar is van een betere bouwkwaliteit geen sprake. Het blijft dus altijd uitkijken.

Heb thuis zo een dertig jaar gewerkt met een Griggio combiné, dat ding stopte voor niks, oerdegelijk en zwaar van constructie, brede stukken hardhout van dikte schaven met een afname van 5mm per pas, geen probleem voor het ding. Het vlak en vandikte gedeelte was beter dan bij mijn huidige Felder, dat wil toch wat zeggen.
 

JerD

Actieve deelnemer
27 nov 2012
109
0
Ruddervoorde
Ik denk dat ik voor de Inca ga kiezen.
Weet er iemand welk model dit juist is? Eigenaar weet het zelf niet.
Dan ga ik verder op zoek naar een afzuiging. Zou dit lukken voor 150,-€ ?
Heb wel reeds een stofzuiger Festool ctm 36.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Goeie keuze. Volgens mij is dit een inca 343.190 model.

Qua afzuiger kan je voor 150 euro een leuke 2e hands afzuiger halen. Je hebt wel minimaal een slangdiameter van 100mm nodig. De festool kan je hier dusniet voor gebruiken. Op het forum staat ook heel veel info over afzuigers geschreven. Misschien leuk om eens door te lezen.

Ik heb voor mijn inca een afzuighulpstuk gemaakt om de slang op aan te sluiten als ik de vandikte gebruik. Ik kan, als je wil, hier wel een foto van maken als ik donderdag weer thuis ben.

Edit. Nog een foto op mijn telefoon gevonden

20170210_205249.jpg
 

Bijlagen

  • 20170210_205256.jpg
    20170210_205256.jpg
    57,2 KB · Weergaven: 196
Laatst bewerkt:

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Ik denk dat ik voor de Inca ga kiezen.
Weet er iemand welk model dit juist is? Eigenaar weet het zelf niet.
Dan ga ik verder op zoek naar een afzuiging. Zou dit lukken voor 150,-€ ?
Heb wel reeds een stofzuiger Festool ctm 36.

Fijn dat je een keuze hebt kunnen maken, dan kan ik zonder schroom je topic wat meer kapen :eek:
Ik heb namelijk deze op het oog: https://www.2dehands.be/doe-het-zel...n/schaafmachines/scheppach-hm1-352014319.html, alleen heb ik geen idee van wat de waarde is van 2 HM1's (een 220V en een 380V) + langgatboor + freestafel met langsgeleider...

De verkoper vraagt er €550 voor, alles samen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.