Tapasplankje (boomschors)

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hallo allemaal,

Een hele poos geleden ben ik met "Tom op eigen houtje" op pad geweest om een perenboom om te zagen.
Eenmaal thuis, ben ik verder gegaan met zagen om de stammen voor te bereiden voor de draaibank. Hierdoor is er best wel wat afval wat normaal in de openhaard gaat.
Maar deze keer heb ik een paar stukken afval met schors laten drogen.

Eigenlijk houd ik mij voornamelijk bezig met houtdraaien.
Maar op YouTube is een gast Dema's Woodshop https://www.youtube.com/user/MrDemcka
Hij heeft een sushi plankje gemaakt wat ik zo mooi vond dat ik dit ook wil proberen met een stuk perenhout.
Dus dit heb ik gedaan :cool:

Er zitten hier en daar schoonheidsfoutjes, maar ik heb de foto's zodanig gemaakt dat ze bijna niet zichtbaar zijn :eek:

20170821_183252.jpg

20170821_183319.jpg

20170821_183209.jpg

20170821_183229.jpg
 
P

Pel

Guest
mooi plankje Peter, de schors zit er zo te zien behoorlijk vast op, heb je er vernis op gestreken? Ik zou het plankje hoger gemaakt hebben zodat de pootjes meer in het zicht kwamen.

Groet Pel.
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Dankje Pel.

De hoogte van de pootjes is de grootste schoonheid fout.
Het blad van de afkortzaag op mijn werk is 40cm dus heb ik de buigmal voor de pootjes de zelfde radius gemaakt.
Achteraf zou ik dit anders hebben gedaan zodat het plankje toch een 5 cm van de tafel af zou komen.
De schors zit er echt vast op terwijl de boom vol in bloei stond toen we hem hebben omgezaagd.
De schors heb ik 2x met epoxy giethars ingesmeerd en het blanke hout en aantal maal met chestnut foodsave finish ingesmeerd.
 
P

Pel

Guest
Als je de pootjes er niet in gelijmd hebt, zou je het kunnen oplossen door dezelfde radius in tegen gestelde richting er in te zetten? Zo lang als de groef is en daar het pootje weer tegen aan te zetten.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.