3D printers wie heeft er 1

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo forummers,

Heb vorig jaar al een keer gekeken naar 3d printers en recent weer. Komt ook omdat ik wel wat vind om samen met mijn 11 jarige zoon mee te experimenteren.
Er zijn vast wel forummers die er al eentje hebben en zou graag wat van jullie ervaringen leren. Wij hebben ons oog laten vallen op een original Prusa i3 in kit form, maar nog niks besteld.

jaap
 

liglinisterglenn

Actieve deelnemer
30 dec 2015
111
26
Ik heb er niet 1, maar 2

1tje is een low budget kit printer, gebaseerd op de i3
- Heel leuk en interessant om in elkaar te steken
- Je leert hier heel veel bij over het hoe en wat van 3D printen
- Je moet absoluut je tijd nemen om het goed af te regelen

1tje is een high end straight out of the box printer
- Je merkt het verschil in kwaliteit van prints enorm
- Heel leuk om direct te kunnen beginnen met printen


-> Qua kit printers, is de Prusa i3 echt wel een topper, maar koop dan de originele en geen chinese kopie.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Interessant topic, deze ga ik zeker volgen :D

Kijk zelf ook geregeld naar 3D printer, dus ooit zal er zeker eentje komen.

Wat voor merk/type is die high end printer liglinisterglenn?


@Jaap: ik ben erg benieuwd naar je eerste bevindingen zodra je 'm hebt! Leuk om dit met je zoontje samen te bouwen/testen/ermee klooien :cool:
Welke software ga je gebruiken?

Grtz,

Atmoz
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Nu een aantal weken ook een 3D printer en eigenlijk ook 2 printers, kan soms raar lopen :)

De printers die ik heb zijn een Zonestar P802QSU nieuw via Ali en een Anet A8 overgenomen van iemandm, beide Chinezen en zijn Prusa clonen. De Zonestar heeft een metalen frame en de Anet is van plexiglas.

Mijn insteek was voor niet te veel geld een printer kopen om te kijken als het wel iets is wat ik kan gebruiken en dan uiteindelijk een andere printer te kunnen bouwen.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Ik heb het geluk dat me broer er 1 heeft. Was een 3D printer uit China en die heeft al diverse updates uitgevoerd om hem stabieler te krijgen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dank voor alle reacties, ben benieuwd wat jullie er mee printen. Naast een leuk project met m'n zoon, zou ik ook wel willen kijken wat het toevoegt de liefde voor hout. Je kunt een filament kopen met hout er in, het schijnt ook te ruiken naar hout als je het print, maar ik ben ook benieuwd naar andere zaken. Ik zie mensen hun eigen pocket hole jig a la Kreg printen, allerlei dingetjes voor Festool etc. Kan me voorstellen dat je iets doet met knopjes voor laden etc.

Interessant wordt het met hout filament


jaap
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
IMG_7139.jpgIMG_7149.jpg

Dit hebben we al geprint, volgens mij gaan wij binnen kort wat maken met hout filament
 

RML

Nieuw lid
7 nov 2015
7
0
Tussen de 11 steden
Wij hebben op het werk een ultimaker staan, zit in een hogere prijsklasse maar werkt super. Filamenten makkelijk verwisselen, makkelijk in gebruik, mooi apparaat!
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Ik heb deze:

http://www.tripodmaker.com/tripodmaker-black-edition/

Belgische makelij! :)

Ben hier wel tevreden van, prints zijn van hoge kwaliteit!

Gaaf apparaat!
Ook handig dat je flink wat hoogte beschikbaar hebt :)
Wat ik niet kan zien is hoe de beweging gebeurt. Is dat met tandriem of met trapeziumdraad?


Wij hebben op het werk een ultimaker staan, zit in een hogere prijsklasse maar werkt super. Filamenten makkelijk verwisselen, makkelijk in gebruik, mooi apparaat!

Ik heb een paar maanden geleden ook naar de Ultimakers zitten kijken. Maar omdat ik zelf nog 0,0 ervaring met 3D printen heb, en omdat het maar voor de hobby is vond ik de prijs toch iets te hoog.
Een goedkope prul uit China wil ik ook weer niet, dus zit nog steeds te dubben... Maargoed, ik heb 'm dan ook niet direct "nodig" en dus tijd zat :D

Naar aanleiding van dit topic ben ik gisteren weer een beetje opzoek gegaan en op een gegeven moment kwam ik dit filmpje tegen:


Ook interessant, alleen ben ik bang dat het een enorme troep gaat geven. En ook als beginner-machine lijkt dit me niet echt geschikt.

Ik ben benieuwd of er nog meer mensen hier een 3D printer hebben en wat hun ervagingen dan zijn.
Welke machine is bijvoorbeeld perfect als beginner?

Grtz,

Atmoz
 

houttuoh

Actieve deelnemer
11 dec 2015
69
0
Stedendriehoek
Zelf doen is altijd leuk(er), maar vooralsnog liep ik tegen hetzelfde dilemma aan als anderen: geen zin in gepruts met lage kwaliteit en geen budget over voor hoge kwaliteit.

Ik heb dit "opgelost" door bij een commerciële 3d-printshop een aantal hulpstukjes voor in de werkplaats te laten printen. Online (oa Thingiverse) is er van alles kant en klaar of zelf customizable te vinden, en de shop in kwestie beschikte over kennis en kunde om dit op de juiste manier (en: in exact de juiste maat) te produceren. Vooralsnog bevalt dat prima.

Zelf doen en zelf ontwerpen is nog leuker, maar is wel een vak apart.
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Ik heb zelf een 2 tal jaar een Zortrax staan, in het begin was het "closed source" met enkel eigen filament en dus vaste preset instellingen, maar sinds een paar maand hebben ze een software en firmware upgrade gedaan waardoor het mogelijk is om nu ook te printen met andere materialen.
 

liglinisterglenn

Actieve deelnemer
30 dec 2015
111
26
Gaaf apparaat!
Ook handig dat je flink wat hoogte beschikbaar hebt :)
Wat ik niet kan zien is hoe de beweging gebeurt. Is dat met tandriem of met trapeziumdraad?

Dat gebeurt met tandriem. Deze is propertjes weggewerkt in de aluminium profielen.

Ja het bouwvolume van deze printer is geniaal goed. Ik kan er sommige helmen die ik print in één keer mee printen.


Het printen ligt momenteel stil door de bouw van men Atelier, maar eens deze af is, ga ik er terug mee beginnen en een aparte printruimte maken!
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Dat gebeurt met tandriem. Deze is propertjes weggewerkt in de aluminium profielen.

Ja het bouwvolume van deze printer is geniaal goed. Ik kan er sommige helmen die ik print in één keer mee printen.


Het printen ligt momenteel stil door de bouw van men Atelier, maar eens deze af is, ga ik er terug mee beginnen en een aparte printruimte maken!

Thanks voor je reactie.
Gaaf! Klinkt goed.

Heb je toevallig wat foto's van je creaties? Ik ben zeer benieuwd eigenlijk :)

Succes met de bouw + inrichting van je atelier.

Gr,

Atmoz
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.