Happende Schaaf...

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Ik had onlangs een schaafje op de kop getikt en een beetje opgeknapt, en weggelegd.
Deze week al mijn beitels en schaafbeitels geslepen, zo ook van deze schaaf...
Nu heb ik hem onder een hoek van 25 graden geslepen en hij is nu vlijmscherp, maar bij afstelling in de schaaf hapt die alleen maar??
Wie kan mij iets over het Merk en de schaaf vertellen, en wat ik verkeerd doe?

DSC01214.jpgDSC01215.jpgDSC01222.jpgDSC01218.jpgDSC01221.jpg
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Ik denk dat Wolfgang je zo kan vertellen wat voor een schaaf dit is (Kunz??), maar staat er dan helemaal niets op de beitel of dekbeitel? Als je er een paar foto's van maakt zou je via Google, zoeken op afbeeldingen, met als bijschrift de Duitse benaming van "Houtschaaf" kunnen kijken wat dat oplevert. Als ik de foto's zo bekijk geloof ik dat je laterale en diepte instelling door middel van de twee draaiwieltjes die in de beitel vallen. Ik heb geen ervaring met dit soort schaven alhoewel ik natuurlijk wel het principe ken van modellen spookschaven die hetzelfde werken. Niet echt de fijnste manier vind ik persoonlijk qua instelling maar als je beitel enigszins concaaf is geslepen wel te doen. Ik weet natuurlijk niet hoeveel ervaring je met schaven hebt maar een schaaf is heel makkelijk en snel te diep ingesteld en belangrijk is dat je met de grain mee schaaft. Hier laat ik het even bij maar volg dit draadje met grote belangstelling. Het is tenslotte ook voor mij nieuw, dit soort schaaf. want ik heb nog nooit met dit soort instelling gewerkt. Lijkt op de RB van Stanley als ik het zo zie, dus genoeg mensen op dit forum die er veel zinnigere dingen over kunnen zeggen dan ik.

Groet, Zaagselsnuiver
 
P

Pel

Guest
De kikker staat veel rechter zo te zien, misschien een roffelschaaf?

Groet Pel.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Te diep afgesteld, daar denk ik ook het eerst aan. Hoewel de krullen niet dik zijn. Misschien de slijphoek veranderen van 25 gr naar 30 gr.
Tegendraads schaven? sluit de keerbeitel wel zuiver aan op de beitel. Staat deze wel goed? Zet hem eens op 4 mm van de vouw af. Kijken of hij dan nog hapt. Als het dan voorbij is, dan zit het probleem daar.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Te diep afgesteld, daar denk ik ook het eerst aan. Hoewel de krullen niet dik zijn. Misschien de slijphoek veranderen van 25 gr naar 30 gr.
Tegendraads schaven? sluit de keerbeitel wel zuiver aan op de beitel. Staat deze wel goed? Zet hem eens op 4 mm van de vouw af. Kijken of hij dan nog hapt. Als het dan voorbij is, dan zit het probleem daar.

Welke keerbeitel?
Ik kan er geen ontdekken.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik vermoed dat je de vouw van het schaafmes naar boven hebt staan, deze moet naar onder gericht zijn en deze schaafjes hebben id geen keer beitel.
Dus schaaf mesje even omdraaien en klaar is kees.


groetnis, Roeland
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Daar dacht ik ook aan, dat de beitel omgedraaid moet worden. Vlakke kant naar boven dus. Deze schaaf ziet er nu wel geen topkwaliteit uit, maar met een scherpe beitel en vlakke zool kom je al een heel eind.
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Ga het morgen proberen...
Inderdaad is de afstelling van de Beitel niet de fijnste omdat de sleufjes in de beitel iets aan de grote kant zijn t.o.v de stelmoertjes.
Ik stel de beitel dan ook met het oog en op gevoel, en heb van practisch niks tot veel onder de zool alles wel geprobeert...
Of hij neemt niks af, of hij hapt... maar ga morgen even de beitel draaien!
De zool is wel vlak!
Ik laat het horen!
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Yes... Ik heb de beitel vanavond omgedraaid en de hoeken iets rond gewed...
Resultaat: Een super schaafje!
Op een grenen lat wat ge-experimenteerd met de afstelling, en mooie resultaten behaald.
zal er nog even wat foto's bij doen...:)

DSC01238.jpgDSC01240.jpgDSC01243.jpgDSC01245.jpgDSC01247.jpg
Heerlijke lekkere krullen... Bedankt Mannen.
Zou alleen nog graag willen weten welk merk dit is... Kan op de beitel niets vinden??
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Blij dat het opgelost is. Sommige van de krullen zien er nog wat dik uit, maar je merkt zelf wel snel aan je arm wanneer het TE dik is ;) Zoals ik al zei, de schaaf is niks bijzonders, dus wellicht daarom dat er geen merk te vinden is. Het gelijkt op een schaaf van het merk Witte:
images.jpg

Verder zou het ook nog een Kunz kunnen zijn, maar dan hun wit product.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.