Welke dremel kopen?

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Ik ben bezig met het vormgeven van kleinere stukken (hard)hout. Met gutsen hakken is geen optie, te kwetsbaar. Raspen duurt te lang.
Bovendien wil ik holle en bolle vlakken glad afwerken.
Een dremel zou uitkomst bieden denk ik (verschillende vormen om te schuren e.d.).

Vragen zijn:
- hoeveel vermogen nodig;
- met / zonder snoer;
- flexibele slang erbij?
- accessoire-set of losse schuurhulpstukjes kopen of bestaat er een set speciaal voor dit soort houtbewerking?
- later altijd uit te breiden?

Wie heeft ervaring met zo'n apparaat en kan mij wat tips geven?
 

Koekie1982

Actieve deelnemer
25 aug 2014
79
1
Hoi Tjeerd, helaas kan ik je niet verder helpen, maar ik ben toevallig net ook aan het kijken, ga deze met interesse volgen.
 

Onasam

Nieuw lid
19 feb 2015
1
0
Ik gebruik een dremel 3000 voor het echte kleinere sculptuurwerk en detailwerk. Na enige oefening erg handig.
Met snoer. Een flexibele freesslang kun je dan zeker niet missen. Assessoire setjes zijn er velen en in alle prijsklassen. Geleidelijk opbouwen en uitbreiden is verstandig. Denk vooral ook aan een goede afzuiging bij het slijpen en freezen met een mondkapje.
Succes.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Zowel dremel als ook proxxon:
Het kunnen handige hulpjes zijn,,

Maar voor beide: niet langer gebruiken dan 15 à 20minuten (achter mekaar natuurlijk)
Ze willen best (te) warm worden en sneuvelen.

Helaas (met ervaring)
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
sowieso Proxxon, loopt stiller en geschikt voor continue gebruik. Is ook met accu te krijgen dacht ik, ik zou gewoon een snoer pakken. Alle accessoires van proxxon als die van dremel als ook merkloze zijn compatible.

Alhoewel het schuren van deels gesloten holle vormen altijd tamelijk shit is, ook met een multitool, zou hier een kirjes schuursysteem kunnen helpen? Ik heb een paar van die opblaasschuurbollen, en ze werken toch wel goed
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb een dremel met accu gehad. De accu werd te snel minder en duurde lang om op te laden. De dremel met snoer die ik nu heb bevalt uitstekend. Ik heb er een boorkopje in, zodat je geen spantangen hoeft te wisselen.

De flexibele schacht gebruik ik nooit. Geeft volgens mij ook teveel vermogen-verlies.
 

gids66

Actieve deelnemer
Zelf heb ik ook een Dremel 3000.
Mits een beetje uitkijken vind je regelmatig sets in aanbieding her en der.
Voor mijn part ook steeds met snoer - batterijen hebben de onhebbelijke gewoonte om op het slechtst mogelijke moment leeg te zijn.
Vooral bij holle stukken zou ik er zeker een flexibele slang bijnemen.

Als je hem echt heel veel gaat gebruiken kan je misschien wel kijken naar een hangmotor (Movix, Flexxi, Mastercarver, ...) maar dan heb je natuurlijk ook een ander kostenplaatje.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Maar voor beide: niet langer gebruiken dan 15 à 20minuten (achter mekaar natuurlijk)
Ze willen best (te) warm worden en sneuvelen.

Helaas (met ervaring)

Indertijd gebruikte ik ook een Dremel voor beeldhouwen in steen en hardhout en daar werkte ik indertijd rustig de hele middag mee en ja; die werd flink heet.
Zeker als ik in marmer werkte.
Maar misschien wordt dremel in China gemaakt tegenwoordig waardoor de kwaliteit minder is?
Neem de wat zwaardere dremel als je met hardhout werkt want dan heb je vermogen nodig.
Als je die met weinig vermogen koopt kan je net zo goed een chinees kopen met slang erbij, dat scheelt je de helft.
30 jaar geleden had je nog geen chinezen.
Of koop die van de lidl bijv want die heeft ook 160 w en da's 15 w minder dan de 4200 die boven de honderd euro kost.
Flexibele slang heb je ook nodig want heel lang geleden toen ze nog geen flexibele slang hadden toen moest ik altijd wat vaker een pauze nemen want het hele machientje tussen je vingers merk je na wat langere tijd.
Ik raad je met snoer aan, dan kan je lekker doorgaan.
De bits koop die van goedkope merken want van Dremel zijn ze aan de prijs.
Als anderen ervaring hebben dat Proxxon de hele dag aan kunnen staan neem die dan als je uren achter elkaar werkt.
En ja, zo'n hangmotor is nog beter als je echt profi wilt werken.
 
Laatst bewerkt:

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik heb zelf een dremel, had eerst een ferm gekocht maar dat was niks. Speling er op, raar geluidje er in en allemaal chinees aanvoelend, dus terug gebracht. De dremel bevalt goed, hoewel ik hem niet echt vaak gebruik. Ik denk zelf dat proxon nog beter is alleen wel wat duurder volgens mij. Maar hangt er een beetje af hoeveel geld je er voor over hebt, maar denk dat je bij bijde merken wel goed zit.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Toch nog even:
Voor al de kleine machientjes: probeer ze maar eens een tijd vast te houden zonder de koellucht openingen met je handen niet af te dekken.
Ik heb geen overmaatse handen maar mij lukt het niet of nauwelijks.
Een flexibele as is voor het langere werk zeker een must.

En voor het serieuzere werk:
ga dan idd voor een hangmotor,
ze worden wel eens 2de hands aangeboden.

Succes met je keuze.

Peter
 

peterkleinmeubel

Actieve deelnemer
17 aug 2016
26
0
Gebruik zowel een dremel als een houtrotfrees van rupes De laatste is echt voor grof werk ensnelle halen snel thuis maar is wel een zware machine
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Heren bedankt voor de info.
Ik las onder andere dat je met zo'n ding moet leren werken.
Toch maar even gekozen voor raspen, gutsen en schuurpapier. wellicht later aanschaf van een multi tool.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik las onder andere dat je met zo'n ding moet leren werken.
Toch maar even gekozen voor raspen, gutsen en schuurpapier. wellicht later aanschaf van een multi tool.

Eerst beginnen met goed handgereedschap is altijd prima, zeker om ervaring op te doen.
Maar als het je met de rasp en guts lukt dan kan je ook prima met een electrisch apparaat aan de gang want het werkt wel heel lekker, succes!
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Niet op accu kopen.
dat is zo leeg en heeft helemaal geen kracht T.o.v. bedrade machines.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.