hoe Eiken planken 3,5mtr lang vlakken?

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik ga een tafel maken van eikenhout. De tafel word 3 bij 1,20mtr en ongeveer 8 cm dik. Ik heb nu ruw eiken planken gehaald van 52mm ongeschaafd.
Ik moet de delen dus vlakken en daarna door de vandiktebank. Ik heb een inca vlak vandiktebank staan. Niet de grootste dus voor deze delen. Het is op krachtstroom, dus wel sterk genoeg.
Alleen zijn de aan- en afvoertafel niet zo lang om daar delen van 3,5 meter goed op te vlakken. Ik kan de aan- en afvoertafel verlengen om een goede basis te krijgen, of met rolbokken werken om het hout goed te ondersteunen.

Of... ik ga één kant vlak maken met de bovenfrees. Op beiden kanten een rechte plank, met daarop een geleider waar de bovenfrees in komt, en zo het hout vlak maken, en daarna de andere kant door de vandikte.

Wat is wijsheid? En wat zijn jullie ervaringen en ideeen met zoiets?

Hopelijk ben ik duidelijk genoeg, en anders hoor ik het wel.!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik vind het liever zelf uit, of met hulp van hier natuurlijk. Het is inderdaad makkelijk om het weg te brengen, en het geschaafd weer terug te krijgen. Maar ik ben meer van het zelf doen. Ik heb er de tijd wel voor.
Een plank verpesten doe ik liever niet, vandaar mijn vraag hier.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Hier nog even een foto van het hout, en de vandiktebank om een idee te krijgen.

20170816_231225.jpg

20170816_231255.jpg
 
Laatst bewerkt:

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Met een bovenfrees is dit prima te doen! Wel zorgen dat de eiken plank over de volle lengte wordt ondersteund en dat de ondergrond waar de twee langsgeleidings-balken op liggen ook vlak is. Het vlakken van scheluw planken is lastiger, maar met de juiste ondersteuning en niet al teveel materiaal tegelijk afnemen moet dat ook prima gaan. Succes!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Vraag gewoon of er iemand een voldoende grote vlakbank ter beschikking heeft en waar je langs mag gaan om de planken te vlakken. De Inca is een mooie, kleine machine, maar niet gemaakt om planken van die afmetingen en gewicht te verwerken. Zelfs de vlaktafel van mijn Hammer C31 (140 cm) is eigenlijk krap voor deze lengte, hoewel een kleine bolling op die lengte niet zoveel uitmaakt. Die breng je wel in het gareel bij het lijmen.
Bovenfrees zou ik helemaal niet aan beginnen. Dat wordt gewoon aanmodderen en heel veel frustratie.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Hoe krom zijn de planken? Als het niet veel is, is die vlakbank van je best te gebruiken. Desnoods de ergste kromming met de hand eruit schaven.

Ga je de planken in deze breedte houden of in smallere stroken zagen?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Eerste probleem is het beperkte gewicht van de machine. Je moet de machine behoorlijk verankeren, anders duw je de machine samen met het hout weg.
Rolbokken lijken misschien handig, in werkelijkheid zijn ze dat niet. Aan de aanvoerzijde valt dat nog mee, maar aan de afvoerzijde kom je in de problemen als de plank iets doorhangt. De plank duwt dan tegen de bok, maar gaat er met moeite op. De rolbokken moeten dus ook zwaar genoeg zijn, of stevig bevestigd worden. Bovendien loop je telkens als de plank van de rol afloopt aan de aanvoerzijde, of op de rol komt aan de afvoerzijde, het risico dat de plank beweegt op de tafel (iets omhoog of omlaag komt).
En dan krijg je een hobbel of een holte.
 

drever

Actieve deelnemer
2 apr 2016
35
1
beste Jelmer ,
Als ik de foto van je vlakbank bekijk , schat ik de schaafbreedte max. 300 mm en de lengte van ieder tafelblad ong. 600 mm .
Ook schat ik de breedte van de eiken balken minstens het 4-voud van hun dikte .
Dat zijn best zware jongens om te vlakken zeker als je ze ongedeeld laat en de schaafklus een eenmans-job is .
Ondersteuning zowel aan aanvoer- als aan afvoerzijde lijkt me zeker nodig dmv een rollensysteem zodat je
alle aandacht en kracht op het vlakken kunt richten .
Als ik de klus op mijn combinee zou moeten uitvoeren ( 300mm breed en 2 bladen 900 mm lang ) zou ik
de balken al zeker opdelen in de breedte - te meer omdat sommige ervan zeker niet vlak gaan blijven na verloop van tijd -
en zo het gewicht beter handelbaar wordt .
Houd ook rekening met de nodige ruimte in je werkplek in verhouding tot de lengte van deze balken : 2 x 3.5m plus machine
Ben benieuwd naar het vervolg van je project .
grt van drever
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Wat simondela zegt.


Ik weet niet wat de specs zijn van je vlakvandikte, maar hij oogt mij igg te klein.
Als je een prof. hobbyist bent; en de tijd hebt; en je wil dit perse zelf doen. Dan is dit het moment om de handschaven te pakken.

Grof vlakken met de electrische handschaaf/scrub, kijken/selecteren welke stukken je wil gebruiken, dan op lengte afkorten en verder met een grote handschaaf.
Klinkt oldskool en dat is het ook, maar het werkt wel en sneller dan je denkt.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ik zou het proberen, maar daarvoor is een doordacht stappenplan vereist. De vlakbank goed verankeren. (Mischien met stoeptegels in de kist?) en een behoorlijk degelijke uitvoer tafel maken. en nooit teveel willen afnemen ineen keer. Bij deze lengtes zou ik het met 2 man aanpakken. En de tip van hierboven met de hand schaaf eerst de balk verkennen, dwz alle dalen en bergen verkennen en afnemen.
Waar is je aanslag ?
Ik heb met het kleinere "zusje" Inca, vuren balken van 15 x 5 x 250 gevlakt, in mn eentje, maar eiken is 3 x zo zwaar! Dat waren balken voor bouw doeleinden dus dat kwam niet erg precies.
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Bedankt voor alle antwoorden. Ik heb vanmiddag even wat uitgeprobeerd, en het gaat verbazingwekkend goed.

Met neme: een vlakbank, 2 ladderdelen, wat rechte lange planken, een waxinelichtje en wat inspiratie.
Kort uitgelegd, ik heb de aan- en afvoertafel verlengd met een ladderdeel en daarop wat recht hout gelegd om het te schaven hout te ondersteunen. Alles goed uitlijnen met de tafel, en goed vastzetten. Daarna alles invetten met een waxinelichtje en een testritje maken.
En zowaar, ik kan zonder veel moeite het hout over de schaaf halen en het word nog vlak ook.

Ik ben al met al een uur bezig geweest om de hele constructie op te zetten, maar het werkt wel!

20170817_171023.jpg

20170817_171211.jpg

20170817_171123.jpg
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Inventieve oplossing en veel beter dan een rolbok!
En als de zijkanten niet helemaal recht geraken, kan een handschaaf uitkomst bieden om de laatste stukjes in het gareel te brengen.
 
P

Pel

Guest
Ideale inventieve oplossing Jelmer, als de nood aan de man is komen de oplossingen vanzelf.

Groet Pel.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Inventieve oplossing en veel beter dan een rolbok!
En als de zijkanten niet helemaal recht geraken, kan een handschaaf uitkomst bieden om de laatste stukjes in het gareel te brengen.

Ik heb er rolbokken bij gehad, maar die bevielen bij voorbaat al niet. Inderdaad niet echt stabiel. Dus dat verviel meteen. De ladderdelen werken perfect. Ik heb nu de helft van de balken geschaafd in een uurtje tijd.
Ik moest wel de messen vervangen omdat de messen die erin zaten bot begonnen te worden. De messen die ik er nu in heb gezet moesten ook nog worden geslepen omdat ik daar een spijkertje mee had geraakt. Wel scherp, maar een kleine beschadiging.
Maar goed, het is nu bouwvak, en de slijper (EOGS in surhuisterveen) is volgens mij ook met een (welverdiende) vakantie. Hopelijk houden deze messen het nog even vol. Anders heb ik 2 paar botte messen.

Zaterdag maar weer verder met de rest, en dan kan ik hetzelfde kunstje uithalen met het vandikte gedeelte.

Op of aanmerkingen zijn nog steeds van harte welkom!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.