PDA

Bekijk Volledige Versie : Fijnsparren

HansB
15-08-17, 17:01
Beste forumbewoners,

Wij hebben onlangs een bouwkavel gekocht waar een aantal fijnsparren op staan (ik meen 13, heb ze ooit geteld)
Er zitten flinke stammen bij en ze zijn kaarsrecht. Nou heb ik ze niet allemaal opgemeten maar ik schat dat de grootste zo'n 40-50cm diameter hebben.
Nu is het zo dat (bijna) alle bomen weg moeten en er o.a. fruitbomen voor in de plaats komen.
De fijnspar levert bij mijn weten uitstekend (constructie)hout.

Ik ben benieuwd of er iemand is op het forum is die interesse heeft in de bomen?
En dan bedoel ik niet iemand die er grif geld voor geeft maar die het leuk vindt om ze te rooien en verzagen.
Het is voor ons van belang dat de stomp en grote wortels ook wordt gerooid zodat we er tuin aan kunnen leggen.
Ik verwacht dus dat er wel een kraan bij nodig is.

De bomen staan tussen Arnhem en Ede en zouden deze winter weg kunnen.
Er is ruimte om ze te laten vallen (als je een beetje kunt mikken tenminste...)

Piet Groeneweg
15-08-17, 17:50
De fijnspar levert het bekende "Vurenhout"

Ernest Dubois
15-08-17, 18:11
De fijnspar levert het bekende "Vurenhout"

Huummm heel interessant. Ik ben bereid om mee te hulpen voor een aandeel hout maar het is te grote een klus en ook een redelijk afstand, (maar ik heb logeer mogelijkheden daar in dat buurt) voor mij in mijn eentje.

Robert Hardwoodie
15-08-17, 18:53
Hoi Hans, lijkt me best leuk en leerzaam om met Ernest wat bomen om te hakken in ruil voor wat planken.:p

Ik heb wel geen skills of gereedschap voor zulke grote knapen, ik splijt wel eens plankjes uit kleine stammetjes maar dan houd het ook wel op.

Van de andere kant figuren die wel de tools en skills (woodmizer,vrachtwagen graafmachien etc.) hebben zijn 13 bomen misschien wat weinig als er ook nog stronken moeten verdwijnen? Ik heb daar geen kijk op, maar in dat opzicht ben ik misschien wel een bruikbare kracht:D?

woody
16-08-17, 16:15
Hallo,

Hoewel ik geen belang heb bij het hout (anders dan kachelhout maar dat lijkt me zonde) beschik ik wel over de kennis en het materiaal om de de kap te verzorgen (zowel klimmend als vanaf de grond) indien nodig wil ik jullie er graag mee helpen!

gr woody

p.s.
ik heb alleen geen stobbe frees, maar de stobbe's in combinatie met het takhout zie ik wel de gelegenheid voor een winter BBQ op open vuur :p (stobbes wegbranden)

bert1991
17-08-17, 10:26
Hallo,

Hoewel ik geen belang heb bij het hout (anders dan kachelhout maar dat lijkt me zonde) beschik ik wel over de kennis en het materiaal om de de kap te verzorgen (zowel klimmend als vanaf de grond) indien nodig wil ik jullie er graag mee helpen!

gr woody

p.s.
ik heb alleen geen stobbe frees, maar de stobbe's in combinatie met het takhout zie ik wel de gelegenheid voor een winter BBQ op open vuur :p (stobbes wegbranden)

Vuurtje stoken mag niet meer he :p bbq wel :)

rmenkveld
17-08-17, 12:14
Huummm heel interessant. Ik ben bereid om mee te hulpen voor een aandeel hout maar het is te grote een klus en ook een redelijk afstand, (maar ik heb logeer mogelijkheden daar in dat buurt) voor mij in mijn eentje.

leuk en leerzaam om met Ernest wat bomen om te hakken in ruil voor wat planken.

Als Ernest DuBois zijn kennis en ervaring gaat delen, dan ben ik zeker aanwezig om te helpen (en te leren :)).
Maar net zoals Robert, geen gereedschap of hulpmiddelen hiervoor in bezit.