Robland smeulende lucht freesmachine

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
Goedenavond mede houtbewerkers,

Vanavond was ik bezig met de leukste hobby die er is, tot het moment dat ik een pen wilde frezen met de stationaire frees op mijn robland x31. Ik was +\-5 min bezig en toen begon er een smeulende plastic/rubberlucht te ontstaan (leek mij alleszins smeltende bekabeling). De frees zit niet vast oid.

Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn, voor ik de hele robland uit elkaar moet halen?

Vriendelijke groeten,

Bas Wesselink
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Ik heb op mijn combi machine ooit een aanloopcondensator door gebrand gehad. Rook precies zoals jij beschrijft.
 

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
ik heb niet het idee dat het een v snaar is, aangezien er geen sprake is van een piepend/slippend geluid ( wat bij onze zitmaaier wel het geval is soms haha, ik weet niet of dat ook nu zo zou moeten zijn). wat betreft die aanloopcondensator, functioneerde de machine toen nog wel? aangezien mijn machine exact zo loopt als eerder, alleen ontstaat er nu een sterke lucht bij.

groeten, Bas
 

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
Ik heb het kastje losgemaakt, zelfs daar is niets warm (geworden). Niks doorgebrands oid. Morgen zal ik de draad maar eens volgen!
 

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
206
70
Groningen
www.kiwood.nl
Vandaag is er wat witte rook uit mijn metaal freesbank geproduceerd.
Dit kwam doordat 1 van de 400V motoren op 2 fasen heeft gelopen.
Het probleem bij mij was dat 1 contact in een relais was afgebroken.
Als daar ook een relais in zit zou je die ook kunnen meenemen in je check.

(als hij op 2 fasen loopt kunnen ze heel slecht tegen, dan is het snel einde verhaal voor de motor. Dus zou zeker goed uitzoeken waar het probleem zit.)
Deze geur is wel anders dan die van bekabeling, als het daar echt naar ruikt ergens anders zoeken.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
932
Leeuwarden
Dat probleem heb ik ook met de frees op mijn Robland LX31 gehad. Het is de automatische rem op de freesmotor waarvan de spoel die de rem van de motor moet houden defect is. Geeft de brandgeur van een slippende koppeling:eek: Schijnt volgens de monteur die ik er indertijd bij heb gehaald vaker voor te komen omdat er een te hoge stroom aan de spoel wordt gegeven. Reparatie was mij toen te duur en ik heb de rem er af laten halen. Gevolg was dat de frees lang moet uitspinnen voordat hij stil staat. Voor mijn hobbymachine geen probleem vond ik. Professioneel zal dat een andere kwestie zijn.

Fons
 

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
Ik heb vandaag de kabels bekeken en daar ligt het probleem niet. Het zal dus inderdaad de rem betreffen. Heeft iemand tips wat betreft een onderhoudsbedrijf? Ik heb de machine tweedehands in belgie gekocht. Ik ben woonachtig in gelderland( ruurlo), dus het liefst daar ergens in de buurt. Den hartog Kwam ik online tegen?

Groeten, Bas
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
ken je niemand die als elektromonteur werkzaam is?geen huis installateur maar onderhouds/storingsmonteur in een bedrijf.Op 2 fases draaien kan ook maar dan zou er een thermische beveiliging aan moeten spreken voor de motor doorbrand.De rem is het meest waarschijnlijke.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als de motor op 2 fases loopt dan bromt hij behoorlijk en daarna is het einde oefening. Als er geen zichtbare schade aan de bekabeling en de frees nog gewoon aanloopt dan loopt hij op 3 fases.
Motorrem zit er hier niet op, te oud, dus ook geen ervaring mee.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
932
Leeuwarden
Het is volgens mij ook wel zelf te doen, of met iemand er bij met kijk op elektromotoren. De monteur die ik er bij haalde heeft met mijn hulp de hele machine gekanteld (aan de zaagzijde omhoog tillen en op het invoerblad van de vlakbank laten steunen) daardoor kun je aan de onderkant van de freesmotor komen. Alhoewel wat lastig, is dan het remdeel te benaderen dat onder op de motor zit. Dan het deel met de remschijf er afhalen en de motor weer dicht maken. Ik weet het niet meer in detail of er een afzonderlijk deksel opzit, maar er waren een paar delen moeilijk te benaderen met gereedschap als ik het me goed herinner. De motor hoefde gelukkig niet in zijn geheel gedemonteerd te worden. Enige nadeel was dat ik later merkte dat het invoer van de vlakbank uit lijn was geraakt, dat heb ik zelf met behulp van het Robland forum weer kunnen oplossen. Mocht je daar mee zitten kan ik je dan wel wat tips geven.

Succes! Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.