Oude Inca vlakbank (343.132) vs Hammer 26?

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
Ik heb net een oude Inca overgenomen voor 150 euro en ik ben er echt erg tevreden over!
Voor zo'n klein ding vlakt hij zelfs zware hardhouten balken goed. Eenvoudig, goed ontwerp en het werkt gewoon.
Heb wel zelf een betere zijaanslag gemaakt. Er zat een krom stukje hout op. Kan me niet voorstellen dat dit origineel was.

Ik moet wel zeggen dat ik geen eerdere ervaring heb met vlakbanken, dus ik ben gewoon tevreden maar kan niet echt vergelijken.

Ben daarom benieuwd naar ervaringen van mensen die bijvoorbeeld ook ooit met een - iets duurdere - Hammer A 26 hebben gewerkt.
Hoe groot is dat verschil en waar merk je het met name aan? (En ja, het prijsverschil was mij al opgevallen...:))

Groeten
Willem
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Hoe langer het blad is, des te makkelijker schaaf je langer hout recht.
Meer schaafmessen geeft een hogere snijsnelheid en een beter resultaat.
Stofafzuiging zal ook wel beter geregeld zijn?
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Hoi Willem, ik was een scheppach hm1 gewend, die heb ik verkocht omdat ik een tijd geen ruimte had voor een vlakbank.
een poosje terug heb ik een gebruikte A3 26 overgenomen met silent power as.
Dat is echt van alle kanten een heel groot verschil, zoals Ronald al zij is de lengte van de in en uitvoertafel een voordeel.
het geluid van de hammer is echt fantastisch, tijdens het schaven zit je ruim onder de 80 dB zodat je tijdens het schaven gewoon met elkaar kunt praten.
het resultaat van de silent power as is ook heel goed, geen nabewerking meer nodig.
Ik ben erg blij dat ik deze machine gekocht heb, maar ze worden niet veel gebruikt aangeboden dus goed zoeken als je er 1 wilt.

gr. John
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.