schaal object in kleur.

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Voor een komende expositie dit schaal object gemaakt.
Ceder hout - geborsteld - koper gepatineerd - geel gebeitst - diameter 24 cm - hoogte 7 cm.
Toch het reces als voetje laten zitten voor een betere "lift".
Hieronder enkele (detail)foto`s.
Vr.gr. Jan Pranger.

P8140006.jpg

P8140007.jpg

P8140008.jpg

P8140009.jpg

P8140010.jpg

P8140011.jpg
 
P

Pel

Guest
Prachtige schaal Jan, een heel mooi kunstwerk, goed om het voetje te laten zitten zo krijgt de schaal een zwevend effect, eigenlijk een vliegende schaal. Ook de kleur combinatie vind ik geslaagd, geel met een koperen patina.

Groet Pel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Weer een prachtstuk, Jan
Even een futiel detail: ik denk dat ik zou prefereren om de schuin lopende onderkant van de schaal rechtsreeks tegen de pen te laten lopen. Dus zonder dat platte schijfje rond de pen;
Toegegeven , het zou niet veel veranderen aan dit heel mooie schaal.

groeten

Ornament
 
P

Pel

Guest
@Ornament, daar ben ik het niet mee eens, doordat de schuinte niet tot het voetje loopt krijgt de schaal een zwevend effect. Maak je het helemaal schuin tot tegen het voetje, dan komt het voetje eerder in het zicht, en is dat zwevend effect weg, is mijn bescheiden mening.

Groet Pel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Pel, zolang het voetje blijft, is er een zwevend effect. Ik denk dat het iets aan puurheid zou winnen , al is het dan ook maar een heel klein verschil .
Ideaal zou zijn om het stuk in handen te hebben. We moeten het doen met foto's, en dat is niet ideaal. Vergissingen zijn daardoor zeker niet uit te sluiten. Ik bedoel dat ik denk dat het iets zou winnen , maar zeker is het niet.

Hoe dan ook, het is een prachtstuk

groeten

Ornament
 
Laatst bewerkt:

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Ja dat voetje blijft een keuze. Eigenlijk moet je het inspangedeelte ook netjes afwerken/wegwerken. Zeker Duitsers (schalen) zien daar streng op toe.
Het voetje eraf en een klein verzet aan de voet zou ook het gewenste effect kunnen geven. In die zin ga ik met Ornament mee. Met voetje leek het mij wat "lichter" in de zin zoals Pel dat beschrijft. Volgende keer maar weer anders.
Koperpatineren.
Ik heb eerst twee grondlagen aangebracht. De tweede nadat de eerste bijna droog was , maar nog wel plakte. Daarna de oxiderende laag (ook 2x). Ook hier mag de grondlaag niet geheel droog zijn. Hoe droger hoe minder effect. Daar kun je dus met spelen is mijn ervaring. Na droging stopt de oxidatie.
vr.gr. Jan Pranger.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.