Een transformatie.

tuoh

Oud hout
Na de vele weken noodgedwongen inactiviteit in het atelier, deze week opnieuw gestart met een eerste projectje. Twee nieuwe tafels voor binnenshuis die moeten matchen met een stel stoelen uit teak.
Bouwmateriaal voor de tafels is vuren voor de poten, de rest is Populier. Niet direct een voor de hand ligende houtkeuze:p maar een gepast kleurtje gaat daar wel een mouw aan passen.
Beide houtsoorten heb ik voldoende op stock en zijn droog genoeg (13%) om mee aan de slag te gaan.

De verbindingen zijn uitgevoerd met de Domino, maar hiervoor heb ik de grenzen van de machine wat verlegd. Door de machine op maximum oscilleren te zetten kreeg ik de wijdste boring, heb hiervoor de gepaste dominos vervaardigd en klaar was kees. Bij een frees van 10mm kreeg ik zo pennen van 32mm breed inplaats van de standaard 22mm;) Dat geeft een heel ander beeld aan de verbinding. De nieuwe dominos heb ik vervaardigd uit, jawel, populier:D
Bouwtijd van de twee tafels, van ruwe planken tot afwerkte tafels, inclusief kleuren bedraagt wel geteld 12u, mooie eindtijd voor zo een klusje.
Dit weekend nog twee lagen olie erop en de dingen kunnen geplaatst worden.

Het uitgangsmateriaal.
IMG_0583.jpg

De bredere en iets langere pennen.
IMG_0599.jpg

Zo ziet dat er uit aan een regel.
IMG_0579.jpg

Verlijmen in twee fases verloopt heel wat vlotter dan het ding in één opstanding te proberen verlijmen, veel minder geklooi en minder klemmateriaal nodig.
IMG_0582.jpg

De tweede en laatste verlijmfase, met een (tijdelijke) diagonale schoor ertussen om de boel haaks te laten drogen.
IMG_0586.jpg

En nummer twee in de klemmen.
IMG_0585.jpg

Onderstellen drogen, tijd om de tafelbladen te schuren.
IMG_0588.jpg

Ook wat bladwervels gezaagd, deze maal uit een restje paddoek.
IMG_0587.jpg

Assembleren.
IMG_0596.jpg

Maagdelijk blank:p
IMG_0594.jpg

En met een kleurtje erop.
IMG_0600.jpg
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Prachtig touh, maar dat zijn we van jou wel gewend.;)
Listig om zo grotere domino verbindingen te maken, simpel maar je moet er maar opkomen.:eek:
Mvg, :).
 

tuoh

Oud hout
Thanks heren.

Om de juiste kleurbeits te pakken te krijgen heeft me meer tijd gekost dan om die dingen te bouwen. Maar uiteindelijk via een groothandel in parket is het gelukt, het is een lastig te krijgen kleur omdat er geen vraag meer naar is, iedereen wil tegenwoordig "alle tinten grijs" hebben:p
De kleurbeits is van Novita, beits nr.6 goudbruin.

De "schaduwvoeg is niet gerealiseerd met de bladwervels maar door een terugliggende lat op het frame, zo kreeg ik een voeg van 6 x6mm.

Machines kunnen doorgaans meer dan eerst gedacht, de mogelijkheid zit erop dus hebben we er maar gebruik van gemaakt:D
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb nog een vraagje betreffende de constructie. Ik ben zelf met een tafel in beuk bezig van 170 x 90 cm. Is het dan ook beter om een extra versteviging aan te brengen in het midden tussen de regels zoals jij gedaan hebt bij de langste tafel? En zo ja, hoe bevestigen? Ik heb een Domino tot mijn beschikking.
 

tuoh

Oud hout
Zou ik wel doen, bij alles langer dan 1,30m steek ik er zo een middenregel in. Kan perfect met de domino, de derde foto in mijn eerste bericht laat die bewuste middenregel zien, incl. de grotere domino's.
Bij langere regels geeft de bijkomende regel meer stijfheid aan het geheel en de lange regels hoeven niet zo dik meer te zijn.

De langste tafel van de twee meet 420mm op 1600mm trouwens, de andere is bescheidener van afmetingen, 650mm op 1000mm.

Ps: die grotere domino's kon ik ook langer maken dan de originele omdat ik er facetkanten aan gezaagd heb inplaats van de zijkanten halfrond te frezen. Het teveel aan lijm in het gat kan nu weg in de resterende openingen tussen facet en gatrand. De lengte van de domino's moet maar een paar mm (2mm) korter zijn dan de totale diepte van de gaten op deze manier.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dan heb ik nog een tweede vraag. Ik zie geen verstevigingen in de hoeken. Is dat in principe niet nodig. Met andere woorden, zal een goed bevestigd tafelblad voldoende stijfheid en weerstand tegen torderen bieden aan het onderstel?
 

tuoh

Oud hout
Hoekverstevigingen zijn inderdaad niet nodig, omdat je in de lengterichting van de houtvezels de bladwervels strak kan laten aansluiten tegen de regels kan zowel blad als onderstel geen kant op. Bij (brede) tafelbladen ga ik de middelste wervel op de kopse kant van het blad voorzien van een likje lijm, daar waar de wervel in de regel grijpt. Zo kan het blad in de breedte ongehinderd (blijven) werken maar blijft het wel altijd mooi in het midden op het onderstel.
Aan de lange zijden waar het blad wel kan werken moeten de wervels wat speling hebben ten opzichte van de regels, zo kan het ongehinderd zwellen of krimpen zonder het onderstel uit verband te drukken.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Prachtig resultaat André!
Heb je nog een detail foto van de terugliggende voeg?
Puur uit interesse, om een duidelijk beeld te krijgen... Komt vast nog wel een keer van pas :)
 

tuoh

Oud hout
Bedankt heren.

Het hel proces van bouwen is in feite in gang gezet door de vondst van 4 Teak stoelen in de houtcontainer op het plaatselijke recyclagepark. Was daar met een aanhangwagen tuinafval en zag die dingen liggen. Ze zagen zo groen als gras, en op twee exemplaren groeide zelfs mos! Heb snel de vier stuks "gered" en in de auto gegooid:D

Had nu wel twee stoelen en twee zetels maar nog geen tafel, daarom dus de transformatie van populier naar Teak.
De vier stuks heb ik zo goed als nieuw gekregen na drie smeerbeurten met oxaalzuur, daarna alles afgespoeld met water en laten drogen.
Met het schraapstaal erover was de volgende stap. Vandaag als laatste stap alles in de verbeterde tungolie gezet en vanaf morgen beginnen ze aan een tweede leven:D
Jammer genoeg ben ik vergeten foto's maken van de "groene" Teak, was weeral te snel van start gegaan:p


Ps: die populieren tafels kan ik zo verkopen voor Teak, de kleur is perfect van toon:p


IMG_0609.jpg

En een snelle schets van de schaduwvoeg.
IMG_0615.jpg
 
P

Pel

Guest
Mooi tafels André, ik zou zweren dat het teakhouten tafels zijn de kleur is exact hetzelfde als de stoelen, heel mooi.

Groet Pel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.