PDA

Bekijk Volledige Versie : Invalzaag

kotwerkbank
10-08-17, 14:05
Beste leden

Na veel gelezen te hebben over invalzagen zijn er voor mij persoonlijk nog twee opties namelijk Festool of Mafell.
Is Mafell nu echt zo veel beter dan Festool? Graag info over persoonlijke ervaring voor ik me n van deze machines aanschaf. Waarvoor dank!!

SimondelaCourt
10-08-17, 14:10
Volgens mij is het verschil klein. Beide zijn uitgebreid gereviewed, worden als goed ervaren en veel verkocht. Ik ben erg blij met mijn TS-55, zie geen tot weinig nadelen. De mafell lijkt me ook mooi, maar ik zie geen reden om er voor mij zelf meer geld aan uit te geven. Gereedschappro heeft er een goede vergelijking van: http://www.gereedschappro.nl/nieuws/de-grote-gereedschappro-invalzagen-test/50

kotwerkbank
10-08-17, 14:13
@SimondelaCourt
Bedankt, ik ga de vergelijking in de link die je opgeeft eens goed lezen!!

anthony
10-08-17, 16:31
Alleen vraag ik me wel af of de tests die gereedschappro wel onafhankelijk zijn zoals ze beweren het is namelijk een mafell dealer en geen festool dealer ik zou er dan wel voor zorgen dat het merk dat ik voer als beste uit de tests zou komen

mathieu
10-08-17, 17:48
Alleen vraag ik me wel af of de tests die gereedschappro wel onafhankelijk zijn zoals ze beweren het is namelijk een mafell dealer en geen festool dealer ik zou er dan wel voor zorgen dat het merk dat ik voer als beste uit de tests zou komen

De test is destijds onafhankelijk verlopen, maar Gereedschappro is inderdaad geen fan van grijs/groene machines,
wat uiteraard ook niet hoeft.

LeonvB
10-08-17, 17:52
Ikzelf heb voor de goedkopere blauwe uitvoering van Bosch gekozen. Nog steeds geen spijt van.

kotwerkbank
10-08-17, 17:59
Vandaar mijn vraag omdat het allemaal wat verwarrend is. Natuurlijk is het wel zo dat DE machine niet bestaat.......anders zou er maar 1 merk het goede zijn.

SimondelaCourt
10-08-17, 18:22
Maar zo groot is het verschil natuurlijk ook niet. Het zijn allemaal goede machines. Het verschil is meer het bijbehorende accessoire systeem, of je dat hebt of niet, persoonlijke voorkeur in de vorm van de machine en nog meer details. Maar zagen, en ook wel goed, kunnen ze allemaal

jpandriesse
10-08-17, 19:01
Ik heb de Makita sinds 2010 en ben daar uiterst tevreden over!

(behalve dan dat ik het vermoeden heb dat er wat speling op de zaagas aan het ontstaan is, maar goed de nodige (k)m's zijn dan al gezaagd).

SereN
10-08-17, 19:06
Het verschil is meer het bijbehorende accessoire systeem

Da's een belangrijke... maar moeilijk in te schatten als je er nog niet in zit. Festool is echt wel een 'systeem', dat promoten ze ook. Meerdere machines op dezelfde geleiderails, elke machine dezelfde plug-it snoer (ongelooflijk handig!), T-Loc systainers in het algemeen, systainers passen op afzuigers, Kapex120 net zo hoog als systainer 1, T-slot lijmklemmen in rails en op MFT werkbladen, ... Je creert extra voordelen hoe meer artikelen je van hen hebt/combineert. Dat hebben ze goed bekeken natuurlijk...

tuoh
10-08-17, 19:53
Je moet je ook eens afvragen hoeveel maal je dat spul gaat gebruiken op jaarbasis, en voor welke toepassing. Beide, Festool en Mafell zijn zonder meer heel goed, alhoewel ik Mafell hoger aansla dan Festool.
Voor enkele malen gebruik per maand zou ik zo een uitgave niet doen, dan is een Dewalt, een Makita, hitachi, etc.. al ruim voldoende, die kunnen bijna identiek hetzelfde al de eerder genoemde merken maar hebben een beduidend vriendelijker prijskaartje. Heb je nog budget over voor een tweede machine zoals een bovenfrees.

kotwerkbank
10-08-17, 20:52
Da's een belangrijke... maar moeilijk in te schatten als je er nog niet in zit. Festool is echt wel een 'systeem', dat promoten ze ook. Meerdere machines op dezelfde geleiderails, elke machine dezelfde plug-it snoer (ongelooflijk handig!), T-Loc systainers in het algemeen, systainers passen op afzuigers, Kapex120 net zo hoog als systainer 1, T-slot lijmklemmen in rails en op MFT werkbladen, ... Je creert extra voordelen hoe meer artikelen je van hen hebt/combineert. Dat hebben ze goed bekeken natuurlijk...
Wat bedoel je hiermee feitelijk?

hstraat
10-08-17, 20:59
Ik zelf heb de Festool TS55EBQ en Makita SP6000K. De Makita wou ik eerst verkopen maar twijfel nu enorm omdat de Festool in de zaagtafel zit. Wat ik wel weet is dat de Makita een prima zaag is en ook prima over Festool geleiderials kan glijden en een fractie van een makita kost. Een Festool heeft een mes erbij de Makita niet en dit heeft mij nog nooit gehinderd eigenlijk. Als je het af en toe gebruikt zou je naar mijn mening net zo goed een makita of dewalt aan kunnen schaffen. Verdiep je gewoon eens in de materialen die erbij te krijgen zijn als geleiderails en dergelijke. Grappige is dat de Klemmen van Festool en Makita identiek zijn echter die van Makita slechts de helft kosten ;) (zo maar een kosten reducerende tip).

kotwerkbank
11-08-17, 05:28
Is een op een Mafell ook zo'n fijnafstelling voorhanden om speling op de rail weg te nemen?

handig18
11-08-17, 06:45
Is een op een Mafell ook zo'n fijnafstelling voorhanden om speling op de rail weg te nemen?

Ja.

SereN
11-08-17, 08:04
Wat bedoel je hiermee feitelijk?

Dat je, in de mate van het mogelijke, nu ook al rekening houdt met welke machines/gereedschap je in de toekomst nog gaat aanschaffen. Alle merken, en vooral Festool dan, zorgen ervoor dat hun verschillende machines goed op elkaar afgestemd zijn en je verschillende accessoires met meerdere van hun machines kan gebruiken.

Wanneer je nu bv. voor de Mafell invalzaag kiest, en later een Festool bovenfrees koopt die je ook op een geleiderail wil gebruiken, dan je dus 2 types geleiderail moeten aanschaffen (Mafell en Festool). Had je een Festool invalzaag gekocht, dan had je maar 1 type geleiderail nodig.

Op dat vlak is het ook interessant te noteren dat Makite dezelfde rails als Festool gebruikt, en Bosch dezelfde als Mafell.

Idem wanneer je nu de Bosch koopt (niet in systainer), en later een Festool afzuiger, dan kan je die dus niet op elkaar vastklikken.

Maar vooral de plug-it verwijderbare snoer bij Festool is wel zeer makkelijk: Je houdt de netsnoer + afzuigslang gewoon aan je afzuiger gekoppeld, en wisselt zo zeer snel van machine.

Het zijn allemaal details natuurlijk, maar het komt er bij, en als je er nu al rekening mee kan houden...

mathieu
11-08-17, 10:12
Ik ben het eens met SereN wat betreft het plug-it systeem van Festool. Als er iets handiger en beter is aan Festool is het toch wel de stekker. Zeker als je verschillende machines gebruikt. Geen gedoe met snoeren die rondslingeren of niet netjes opgerold raken. En snoer simpel met enkele spanbandjes bevestigd aan de stofzuigerslang en je wisselt met gemak tussen de verschillende machines. Zet je de ene machine aan de kant, dan is er geen vervelend snoer dat plaats inneemt of in de weg ligt. De kans dat het snoer breekt door te kort plooien bij het opbergen is er ook niet. Raakt het snoer toch beschadigd, dan neem je een ander, want het zit standaard bij iedere machine.
En als je bij n merk, zeker voor verspanende machines blijft, hoef je ook niet te klooien met stofzuigerslangen die niet op de machine passen.

mans
11-08-17, 16:46
Voor enkele malen gebruik per maand zou ik zo een uitgave niet doen, dan is een Dewalt, een Makita, hitachi, etc.. al ruim voldoende, die kunnen bijna identiek hetzelfde al de eerder genoemde merken maar hebben een beduidend vriendelijker prijskaartje.over voor een tweede.
Jongens niet lachen maar ik heb deze, hij valt me niet tegen, gaat toch vlot door 55mm eiken.
https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Invalzaag-met-geleiderails/p100218858

hstraat
11-08-17, 18:13
Jongens niet lachen maar ik heb deze, hij valt me niet tegen, gaat toch vlot door 55mm eiken.
Waarom zouden we daarom moeten lachen, als het apparaat zijn werk doet en jij er tevreden mee bent is het toch een win win situatie.

designer-john
11-08-17, 20:58
De Mafell past ook op de Festool rail, en de Festool stofzuiger aansluiting past ook.

jpandriesse
12-08-17, 09:28

Voor de prijs van een Festool heb je een stuk of 6-7 van deze, dus als deze jouw bevalt een uitstekende keuze! Enige wat ik er op voorhand op aan kan merken is dat als je veelal grotere stukken / plaatmateriaal zaagt, de geleiderails zo zn beperkingen heeft. Maar ach, voor die prijs, hou je mooi wat budget over voor wat langere railsen.

The Boktor
12-08-17, 14:17

Heb geen ervaring met dit merk, maar als Mans er tevreden mee is is het gewoon een goede tip! Ook voor op locatie waar je soms wat minder aandacht hebt voor je dure spulletjes..

Voor dat geld kan je er zelfs 2 kopen als je meer rails wilt hebben. Of zijn die ook los verkrijgbaar?

Weet je toevallig welke merken er op deze rails passen?

mathieu
12-08-17, 16:49
Heb geen ervaring met dit merk, maar als Mans er tevreden mee is is het gewoon een goede tip! Ook voor op locatie waar je soms wat minder aandacht hebt voor je dure spulletjes..

Voor dat geld kan je er zelfs 2 kopen als je meer rails wilt hebben. Of zijn die ook los verkrijgbaar?

Weet je toevallig welke merken er op deze rails passen?
Om occasioneel een stukje te zagen zal deze zaag inderdaad voldoen. Maar wat als je op een keer 10 meter eik van 55mm gaat schulpen? Komt dat goed of eindigt dat met rooksignalen? Om nu plots een zaag van een merk met een bedenkelijke reputatie naast een A-merk te zetten zonder een behoorlijk review vind ik nogal kort door de bocht.
Wie voelt zich geroepen om deze zaag aan de tand te voelen?

The Boktor
12-08-17, 16:54
Om occasioneel een stukje te zagen zal deze zaag inderdaad voldoen. Maar wat als je op een keer 10 meter eik van 55mm gaat schulpen? Komt dat goed of eindigt dat met rooksignalen? Om nu plots een zaag van een merk met een bedenkelijke reputatie naast een A-merk te zetten zonder een behoorlijk review vind ik nogal kort door de bocht.
Wie voelt zich geroepen om deze zaag aan de tand te voelen?

Alle waar uiteraard naar z'n waarde...
Met een goed zaagblad vanaf het begin zal ook veel schelen.

mathieu
12-08-17, 17:26
Alle waar uiteraard naar z'n waarde...
Met een goed zaagblad vanaf het begin zal ook veel schelen.

Uiteraard, een Mafell of Festool met bot of ongeschikt blad presteert ook niet (hoewel hier ooit iemand vond dat je ook moet kunnen schulpen met een zaagblad voor plaat).
Maar het gaat over veel meer dan dat. Speling en tolerantie op onderdelen en instellingen, motorvermogen, geluid...
Ik heb ooit een (gekregen) Perel boormachine gehad. Zou 750 Watt moeten zijn. Maar bij eerste serieuze belasting met een klokzaag was de machine er aan. Was voor weg te gooien na enkele gaten. Daarna verder gewerkt met een 30 jaar oude Metabo die al veel gebruikt (en misbruikt) is. Die gaf geen kik en doet het nu 10 jaar later nog altijd.

L.N.
13-08-17, 07:12
Kijk ook eens hier na en bedenkt dan of je een goedkope invalzaag wilt:

https://youtube.com/_8sagpnlF1Q

https://youtube.com/kTAtdwThiko

https://youtu.be/6KORJlM2XVc

Volgens wordt deze invalzaag in Nederland verkocht als Batavia en als Powerplus invalzaag.

tuoh
13-08-17, 09:28
Even snel door de filmpjes gewandeld, het valt mij op dat die "goedkope" machine ( 1/5 van de prijs van een Festool) een mooi resultaat neerzet. Ok, geen machine om dagelijks in handen te hebben, maar voor 90% van de hobbyisten is deze machine al meer dan geschikt. Is trouwens ook de conclusie van tester.

Ik zou dat goedkoop ding eens willen zien zagen met een identiek zaagblad als de Festool:p Goe kans dat het zaagbeeld dan krak hetzelfde is.
Om als occasionele gebruiker 5x meer uit te geven aan een machine die iets stiller is en iets beter het stof opvangt, of waar het snoer losgekoppeld kan worden??????

Het zou pas erg zijn als de tester GEEN verschillen had geconstateerd:D

Spaander
13-08-17, 09:53
Helemaal met je eens touh,
zei ik, die zelf wel een Festool heeft maar dat komt alleen maar omdat ik een gereedschap tic heb.;)
Mvg, :).

chevy66
13-08-17, 11:15
Volgens mij is het zaagblad belangrijker dan de machine. Een Festool heeft ook niet genoeg vermogen om een beetje vlot massief hout te schulpen. Daar komt na 10 meter eiken ook rook uit, als je niet zo veel geduld hebt. Een normaal snoer is een pre. Een reparatiestekker van Festool is haast even duur als een goedkope zaagmachine. Goedkope machines moet je eigenlijk upgraden met een setje fatsoenlijke lagers en een behoorlijk zaagblad. Ik begrijp dat dat niet voor iedereen is weggelegd. De nieuwe zaagbladen van Festool zien er ook uit of ze bij de zelfde fabriek worden gemaakt als die van de aldi. De grote hardmetalen tanden van vroeger hebben ook het veld moeten ruimen. Als ik nu een nieuwe zaagmachine zou moeten kopen , zouden het er twee van een goedkoop merk worden, die wel op de Festool rail passen. Vaak heb je 3 jaar garantie. Gaat hij in rook op pak je de andere en breng je de kapotte terug voor garantie.

handig18
13-08-17, 11:51
Helemaal met je eens touh,
zei ik, die zelf wel een Festool heeft maar dat komt alleen maar omdat ik een gereedschap tic heb.;)

+1:p

tuoh
13-08-17, 13:50
T is je vergeven hoor Spaander, dat is namelijk een valabele reden om toch topmateriaal aan te schaffen;);)

Zolang men maar niet van het idee uitgaat dat een stuk gereedschap wat 5x duurder is ook 5x beter werkt, of sterker nog, de afgeleverde werkstukken ineens 5x beter zijn!
Heb al legio zaagsneden gezien met een Festool waar de zaagsnede zwart gebrand was:rolleyes: Dat is niet de fout van de machine maar van diegene die het ding in handen heeft.
Goedkoop of duur, het is de gebruiker die het eindresultaat bepaald NIET het merk van de machine.

jpandriesse
13-08-17, 14:43
Even snel door de filmpjes gewandeld, het valt mij op dat die "goedkope" machine ( 1/5 van de prijs van een Festool) een mooi resultaat neerzet. Ok, geen machine om dagelijks in handen te hebben, maar voor 90% van de hobbyisten is deze machine al meer dan geschikt. Is trouwens ook de conclusie van tester.

Ik zou dat goedkoop ding eens willen zien zagen met een identiek zaagblad als de Festool:p Goe kans dat het zaagbeeld dan krak hetzelfde is.
Om als occasionele gebruiker 5x meer uit te geven aan een machine die iets stiller is en iets beter het stof opvangt, of waar het snoer losgekoppeld kan worden??????

+1

Pel
13-08-17, 15:14
T is je vergeven hoor Spaander, dat is namelijk een valabele reden om toch topmateriaal aan te schaffen;);)

Zolang men maar niet van het idee uitgaat dat een stuk gereedschap wat 5x duurder is ook 5x beter werkt, of sterker nog, de afgeleverde werkstukken ineens 5x beter zijn!
Heb al legio zaagsneden gezien met een Festool waar de zaagsnede zwart gebrand was:rolleyes: Dat is niet de fout van de machine maar van diegene die het ding in handen heeft.
Goedkoop of duur, het is de gebruiker die het eindresultaat bepaald NIET het merk van de machine.

+ 1
Groet Pel.

Bert Vanderveen
13-08-17, 15:24
De nieuwe zaagbladen van Festool zien er ook uit of ze bij de zelfde fabriek worden gemaakt als die van de aldi. De grote hardmetalen tanden van vroeger hebben ook het veld moeten ruimen.

De zaagbladen van Festool worden door Freud gemaakt. Of Freud ze ook voor de Aldi maakt betwijfel ik. Wel is het zo dat de geometrie van zagen zo onderhand wel vaststaat, dwz men weet wat werkt en past dat toe. Echte innovaties op dit gebied zijn er nauwelijks & worden dan door marketing flink opgeblazen.

mans
13-08-17, 17:11
Om als occasionele gebruiker 5x meer uit te geven aan een machine die iets stiller is en iets beter het stof opvangt
stof valt ook hard mee, maar ik moet wel bekennen dat er een festool ctl26 achter hangt.:D

hstraat
13-08-17, 18:22
Goedkoop wil niet zeggen dat het slecht is. In mijn schuur liggen ook goedkope zaken die absoluut niet onderdoen voor dure varianten. Het electrisch gereedschape is trouwens allemaal festool of makita. (dat is die rare tic).

chevy66
13-08-17, 18:35
Als je nog een oud Festool zaagblad hebt en een nieuwe, moet je ze maar eens naast elkaar leggen. De oude bladen hadden mooie grote vele malen herslijpbare tanden. Zeg maar Leitz tanden. De nieuwe zaagbladen hebben veel kleinere hardmetalen tanden. Zeg maar aldi of goedkope serie van ecotools. Ik heb niet gezegd dat ze niet goed zagen.

iedereen en niemand
13-08-17, 19:02
Als je nog een oud Festool zaagblad hebt en een nieuwe, moet je ze maar eens naast elkaar leggen. De oude bladen hadden mooie grote vele malen herslijpbare tanden. Zeg maar Leitz tanden. De nieuwe zaagbladen hebben veel kleinere hardmetalen tanden. Zeg maar aldi of goedkope serie van ecotools. Ik heb niet gezegd dat ze niet goed zagen.

Maar zijn de bladen daardoor ook niet goedkoper geworden de laatste tijd? Weet nog wel dat een 48 t hout blad vroeger gewoon bijna €100 was. En de laatste tijd kan je ze met wat zoekwerk al voor €40 tuis hebben.

mathieu
14-08-17, 12:22
Mij gaat het niet zozeer of een dure machine een beter resultaat geeft dan een goedkope. Een bot of verkeerd zaagblad (of gelijk welk snijdend gereedschap) gaat een resultaat naargelang geven.Een beetje meer of minder stof dat rondslingert maakt me ook niets, daar moet een houtbewerker tegen kunnen. Ik ben het ook mee eens dat een goede, dure machine niet noodzakelijk een beter resultaat geeft. Het is inderdaad de gebruiker die voor een belangrijk deel het eindresultaat bepaalt.
Maar het gaat over de algemene kwaliteit van de machine. Kleine ergernissen die je ophouden zoals instellingen die verlopen, onderdelen die haperen, knopjes die loskomen of afbreken...
Voor mij hoeft gereedschap niet van een bepaalt merk te zijn, maar ik wil wel er op kunnen vertrouwen. Een machine waar ik niet het volle vertrouwen in heb, komt de werkplaats niet in.

mathieu
21-08-17, 18:16
Welke machine is het uiteindelijk geworden? Het zou leuk zijn als je deze topic afsluit met een motivering van je keuze.

kotwerkbank
21-08-17, 19:18
Welke machine is het uiteindelijk geworden? Het zou leuk zijn als je deze topic afsluit met een motivering van je keuze.

Gisteren ontvangen en het is een Makita sp 6000. Enkele stukken mee gezaagd om te proberen en het valt zeer goed mee!! Nu weet ik niet of ik een nieuwe topic moet starten om te vragen welke stofzuiger daarvoor goed zou zijn? Ik dacht een Makita Vc2512l of een Makita 1250 w Vc3011L?

Spaander
21-08-17, 19:43
Gisteren ontvangen en het is een Makita sp 6000. Enkele stukken mee gezaagd om te proberen en het valt zeer goed mee!! Nu weet ik niet of ik een nieuwe topic moet starten om te vragen welke stofzuiger daarvoor goed zou zijn? Ik dacht een Makita Vc2512l of een Makita 1250 w Vc3011L?
Volgens mij zijn deze gelijk, behalve de inhoud van de (stof)ketel en het gewicht.
Toffe machine, die hetzelfde filter heeft als de VC3012 L/M.

kotwerkbank
21-08-17, 20:00
Volgens mij zijn deze gelijk, behalve de inhoud van de (stof)ketel en het gewicht.
Toffe machine, die hetzelfde filter heeft als de VC3012 L/M.

Bedankt voor je reactie!!! Bedoel je dat de Vc2512l en de Vc3011L toffe machines zijn of de VC3012L/M. Bij mij is het puur hobby om nu en dan iets te maken en de werkplaats nu en dan eens te stofzuigen om niet altijd maar weer te moeten vegen. En eerlijk gezegd is de VC3012 L/M weer wat duurder.....

Wim Kluck
21-08-17, 21:04
Ik las hierboven een stukje van chevy die dacht dat bij de festool de rook eruit kot als je eiken gaat schulpen. Ik heb met mijn festool ts 55 een stuk of 4 tafelbladen van eiken herzaagd in latjes van 2 cm dik. Ging prima. Ik heb wel het panthr blad erop. Ook moet je de zaag het werk laten doen.

kotwerkbank
21-08-17, 21:43
Zijn hier mensen die een stofzuiger hebben van Makita van het type Vc2512l of de Vc3011L?? En wat zijn hun ervaringen??

hstraat
21-08-17, 21:50
Ik heb via MP een Festool CTM 26 AC gekocht en die slang gaat ook prima op de makita. Je moet dan wel de 36mm slang hebben. Had ook naar Makita zuigers gekeken maar tweedehands met M klasse zijn er niet veel ook qua Festool niet.

Spaander
22-08-17, 07:35
Bedankt voor je reactie!!! Bedoel je dat de Vc2512l en de Vc3011L toffe machines zijn of de VC3012L/M. Bij mij is het puur hobby om nu en dan iets te maken en de werkplaats nu en dan eens te stofzuigen om niet altijd maar weer te moeten vegen. En eerlijk gezegd is de VC3012 L/M weer wat duurder.....
Ik schreef al dat zijn 'toffe machines' ik ben ook een doe-het-zelver/hobbyist en gebruik de Makita VC2512L die rond de 160,00 kost.
Dit is voor het gebruik van kleine elektrische gereedschappen (dus niet voor een vlakvandiktebank of paneelzaag of iets van die grote) een prima afzuiger.
Ik gebruik er wel een cycloon tussen om de aankoop van de stofzakken te beperken. De fleece stofzak die erin zit blijft nu nagenoeg leeg en mooi schoon.
Het filter P-70219is is gelijk als dat van de M klasse Makita stofzuiger en er zit er een Push en Clean filterreinigingssysteem op.
Het extra stopcontact voor het auto startsysteem bij inschakelen van aangesloten machines is handig en prettig.

chevy66
22-08-17, 12:04
Hr kluck ik heb ook een origineel Festool panther zaagblad erbij gekocht. Het schiet in massief hout echt niet op. Zo'n panther blad geeft alleen een veel grovere zaagsnede . De tanden bewegen zijdelings, waardoor je allemaal cirkelvormige groeven in je werkstuk krijgt. Je hebt veel geduld nodig om een hardhouten deur smaller te zagen. Ik geloof best dat je er dik hout mee kan schulpen, maar dan moet je wel je vakantiedagen opnemen. Ik hou er van ,dat het werk een beetje opschiet, dus als deze de geest geeft, komt er iets wat meer motorvermogen heeft.

SjoerdvR
22-08-17, 14:55
Ik heb ook de VC2512L, een hele prima zuiger voor al mijn werkzaamheden. Paneelzaag, vandiktebank etc hebben een aparte industriele afzuiger.

Ik schreef al dat zijn 'toffe machines' ik ben ook een doe-het-zelver/hobbyist en gebruik de Makita VC2512L die rond de € 160,00 kost.
Dit is voor het gebruik van kleine elektrische gereedschappen (dus niet voor een vlakvandiktebank of paneelzaag of iets van die grote) een prima afzuiger.
Ik gebruik er wel een cycloon tussen om de aankoop van de stofzakken te beperken. De fleece stofzak die erin zit blijft nu nagenoeg leeg en mooi schoon.
Het filter P-70219is is gelijk als dat van de M klasse Makita stofzuiger en er zit er een Push en Clean filterreinigingssysteem op.
Het extra stopcontact voor het auto startsysteem bij inschakelen van aangesloten machines is handig en prettig.

Welk Cycloon heb jij erop zitten en hoe hou je dit compact? Iets waar ik wel waarde aan hect, het compact houden van het geheel. Groeten

Spaander
22-08-17, 18:56
@ SjoerdvR,
Ik wil dit topic niet kapen maar omdat de TS zelf vragen over de Makita VC2512L heeft gesteld het volgende:
Op dit moment gebruikt ik een nog (nep) cycloon dat is een asemmer van de Aldi waarin ook een filter zit.
Het werkt prima maar het filter zit redelijk gauw vol en moet dan geleegd worden, al het zaagsel blijft wel achter in de asemmer.
Deze asemmer staat nu op een verrijdbaar onderstel met de stofzuiger.
Ik heb nu een cycloon via ebay (ook uit hong kong) aangeschaft om te kijken hoe dat werkt,
en heb al een metalen vat van 30 ltr maar moet het nog in elkaar zetten en ga er nog eens over denken om het zo klein mogelijk te houden.
Het wordt in ieder geval mobiel en zo iets als dit, 67623 (afbeelding is van het net)

Rene71
22-08-17, 19:19
Ik las hierboven een stukje van chevy die dacht dat bij de festool de rook eruit kot als je eiken gaat schulpen. Ik heb met mijn festool ts 55 een stuk of 4 tafelbladen van eiken herzaagd in latjes van 2 cm dik. Ging prima. Ik heb wel het panthr blad erop. Ook moet je de zaag het werk laten doen.

Pas kwam er rook uit mijn nieuwe TS55:cool:

Op een woensdag zaagavond, viel me op dat er een flinke vonkenregen rondom het anker (koolborstels) van mijn apparaat kwam. Bij uitschakelen gevolgd door een rookpluimpje. Snachts een mail naar Festool gestuurd en de volgende ochtend om 8.00 werd ik gebeld! Vanwege onderbezetting kon ik niet direct, maar pas de volgende dag langskomen. In Waddinxveen werd mijn machine in 20 minuten onder het genot van een bak koffie gratis voorzien van nieuwe borstels en elektronica! De elektronische rem kwam reeds in bij gas geven, gewoon een defect en had niets met het gebruik te maken. Wel vroeg de monteur met welk blad ik normaal zaag, het standaard 48 tands blad. Dat is goed voor plaatmatteriaal, maar voor dikke materialen wordt een blad met minder tanden aangeraden. Het apparaat blijft dan beter in de toeren en heeft meer reserve.

Zomaar een tip.

Over het probleem wat ik heb gehad, lees je nooit wat, dus ga ik er van uit dat het exemplarisch is geweest.