Invalzaag

kotwerkbank

Actieve deelnemer
19 jul 2015
56
0
België
Beste leden

Na veel gelezen te hebben over invalzagen zijn er voor mij persoonlijk nog twee opties namelijk Festool of Mafell.
Is Mafell nu echt zo veel beter dan Festool? Graag info over persoonlijke ervaring voor ik me één van deze machines aanschaf. Waarvoor dank!!
 

anthony

Actieve deelnemer
16 dec 2013
28
0
Alleen vraag ik me wel af of de tests die gereedschappro wel onafhankelijk zijn zoals ze beweren het is namelijk een mafell dealer en geen festool dealer ik zou er dan wel voor zorgen dat het merk dat ik voer als beste uit de tests zou komen
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Alleen vraag ik me wel af of de tests die gereedschappro wel onafhankelijk zijn zoals ze beweren het is namelijk een mafell dealer en geen festool dealer ik zou er dan wel voor zorgen dat het merk dat ik voer als beste uit de tests zou komen

De test is destijds onafhankelijk verlopen, maar Gereedschappro is inderdaad geen fan van grijs/groene machines,
wat uiteraard ook niet hoeft.
 
Laatst bewerkt:

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ikzelf heb voor de goedkopere blauwe uitvoering van Bosch gekozen. Nog steeds geen spijt van.
 

kotwerkbank

Actieve deelnemer
19 jul 2015
56
0
België
Vandaar mijn vraag omdat het allemaal wat verwarrend is. Natuurlijk is het wel zo dat DE machine niet bestaat.......anders zou er maar 1 merk het goede zijn.
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Maar zo groot is het verschil natuurlijk ook niet. Het zijn allemaal goede machines. Het verschil is meer het bijbehorende accessoire systeem, of je dat hebt of niet, persoonlijke voorkeur in de vorm van de machine en nog meer details. Maar zagen, en ook wel goed, kunnen ze allemaal
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb de Makita sinds 2010 en ben daar uiterst tevreden over!

(behalve dan dat ik het vermoeden heb dat er wat speling op de zaagas aan het ontstaan is, maar goed de nodige (k)m's zijn dan al gezaagd).
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Het verschil is meer het bijbehorende accessoire systeem

Da's een belangrijke... maar moeilijk in te schatten als je er nog niet in zit. Festool is echt wel een 'systeem', dat promoten ze ook. Meerdere machines op dezelfde geleiderails, elke machine dezelfde plug-it snoer (ongelooflijk handig!), T-Loc systainers in het algemeen, systainers passen op afzuigers, Kapex120 net zo hoog als systainer 1, T-slot lijmklemmen in rails en op MFT werkbladen, ... Je creëert extra voordelen hoe meer artikelen je van hen hebt/combineert. Dat hebben ze goed bekeken natuurlijk...
 

tuoh

Oud hout
Je moet je ook eens afvragen hoeveel maal je dat spul gaat gebruiken op jaarbasis, en voor welke toepassing. Beide, Festool en Mafell zijn zonder meer heel goed, alhoewel ik Mafell hoger aansla dan Festool.
Voor enkele malen gebruik per maand zou ik zo een uitgave niet doen, dan is een Dewalt, een Makita, hitachi, etc.. al ruim voldoende, die kunnen bijna identiek hetzelfde al de eerder genoemde merken maar hebben een beduidend vriendelijker prijskaartje. Heb je nog budget over voor een tweede machine zoals een bovenfrees.
 

kotwerkbank

Actieve deelnemer
19 jul 2015
56
0
België
Da's een belangrijke... maar moeilijk in te schatten als je er nog niet in zit. Festool is echt wel een 'systeem', dat promoten ze ook. Meerdere machines op dezelfde geleiderails, elke machine dezelfde plug-it snoer (ongelooflijk handig!), T-Loc systainers in het algemeen, systainers passen op afzuigers, Kapex120 net zo hoog als systainer 1, T-slot lijmklemmen in rails en op MFT werkbladen, ... Je creëert extra voordelen hoe meer artikelen je van hen hebt/combineert. Dat hebben ze goed bekeken natuurlijk...
Wat bedoel je hiermee feitelijk?
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik zelf heb de Festool TS55EBQ en Makita SP6000K. De Makita wou ik eerst verkopen maar twijfel nu enorm omdat de Festool in de zaagtafel zit. Wat ik wel weet is dat de Makita een prima zaag is en ook prima over Festool geleiderials kan glijden en een fractie van een makita kost. Een Festool heeft een mes erbij de Makita niet en dit heeft mij nog nooit gehinderd eigenlijk. Als je het af en toe gebruikt zou je naar mijn mening net zo goed een makita of dewalt aan kunnen schaffen. Verdiep je gewoon eens in de materialen die erbij te krijgen zijn als geleiderails en dergelijke. Grappige is dat de Klemmen van Festool en Makita identiek zijn echter die van Makita slechts de helft kosten ;) (zo maar een kosten reducerende tip).
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Wat bedoel je hiermee feitelijk?

Dat je, in de mate van het mogelijke, nu ook al rekening houdt met welke machines/gereedschap je in de toekomst nog gaat aanschaffen. Alle merken, en vooral Festool dan, zorgen ervoor dat hun verschillende machines goed op elkaar afgestemd zijn en je verschillende accessoires met meerdere van hun machines kan gebruiken.

Wanneer je nu bv. voor de Mafell invalzaag kiest, en later een Festool bovenfrees koopt die je ook op een geleiderail wil gebruiken, dan je dus 2 types geleiderail moeten aanschaffen (Mafell en Festool). Had je een Festool invalzaag gekocht, dan had je maar 1 type geleiderail nodig.

Op dat vlak is het ook interessant te noteren dat Makite dezelfde rails als Festool gebruikt, en Bosch dezelfde als Mafell.

Idem wanneer je nu de Bosch koopt (niet in systainer), en later een Festool afzuiger, dan kan je die dus niet op elkaar vastklikken.

Maar vooral de plug-it verwijderbare snoer bij Festool is wel zeer makkelijk: Je houdt de netsnoer + afzuigslang gewoon aan je afzuiger gekoppeld, en wisselt zo zeer snel van machine.

Het zijn allemaal details natuurlijk, maar het komt er bij, en als je er nu al rekening mee kan houden...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik ben het eens met SereN wat betreft het plug-it systeem van Festool. Als er iets handiger en beter is aan Festool is het toch wel de stekker. Zeker als je verschillende machines gebruikt. Geen gedoe met snoeren die rondslingeren of niet netjes opgerold raken. Eén snoer simpel met enkele spanbandjes bevestigd aan de stofzuigerslang en je wisselt met gemak tussen de verschillende machines. Zet je de ene machine aan de kant, dan is er geen vervelend snoer dat plaats inneemt of in de weg ligt. De kans dat het snoer breekt door te kort plooien bij het opbergen is er ook niet. Raakt het snoer toch beschadigd, dan neem je een ander, want het zit standaard bij iedere machine.
En als je bij één merk, zeker voor verspanende machines blijft, hoef je ook niet te klooien met stofzuigerslangen die niet op de machine passen.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
De Mafell past ook op de Festool rail, en de Festool stofzuiger aansluiting past ook.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.