PDA

Bekijk Volledige Versie : Verschil tussen houtboren

SjoerdL
08-08-17, 19:05
Beste forumleden,

ik ben in de markt voor een booromslag met houtboren, maar kan iemand mij het verschil uitleggen tussen onderstaande boren? Het lijkt alsof de linkse boren de "traditionele" boren zijn die tegenwoordig niet meer gemaakt worden. De rechtse boren zijn op verschillende plekken nieuw te koop, is dit dan de vervanger van de linker boor? Wat is daadwerkelijk het verschil in gebruik, is er een die beter/fijner werkt? Ik hoor het graag, alvast bedankt!
6709867099

BeRo
09-08-17, 11:41
Hoi Sjoerd,

De linkerboor is bedoeld om in een traditionele booromslag te worden gebruikt, zo eentje met twee bekken, met in elke bek een V-groef. Daarmee boor je met de hand. Het punt is, dat deze booromslag pas na veel oefening goed stil te houden is. daardoor is het lastiger om precies gaten te boren. Wel kun je meer kracht zetten. Ik gebruik de booromslag wel voor het aandraaien van houtdraaibouten. En dan moet je goed oppassen, dat je een 6 mm houtdraaibout niet kapot draait.

De rechter boor heeft een zeskantige kop, en is daardoor geschikt voor de boormachine. Ik heb er geen ervaring mee.

Met hartelijke groeten,
Bert Rosbach.

BossyRangs
09-08-17, 12:09
Dag Sjoerd,
links een avegaar voor booromslag, rechts een slangenboor voor boormachine, zoals Bert al zei. Ik denk dat het grote verschil is dat de avegaar enkel goed boort bij lage snelheid, en de slangenboor bij hoge snelheid.

Ernest Dubois
09-08-17, 13:02
Dag Sjoerd,
links een avegaar voor booromslag, rechts een slangenboor voor boormachine, zoals Bert al zei. Ik denk dat het grote verschil is dat de avegaar enkel goed boort bij lage snelheid, en de slangenboor bij hoge snelheid.

Die heten eigenlijk allebei slangenboore en ik weet niet hoe je zou het verschil moeten aanduiden, in ieder geval van de rechter model heb ik een paar van maar vind hun actie veel te agressief en moeilijk te handhaven. Gevaarlijk ook want met die punt en in een boormachine op hoog toerental - waar ze voor bedoelde voor zijn - willen ze het zacht hout pakken en het harder winterhout vermijden waarvan het moeilijk stuurbaar is en je barst door de ander kant met zo veel kracht met uitbarsten als gevolg. Voor een grote deel een kwestie van een gevoel van krijgen maar in plaats van liggen ze meestal in de la ongebruikt bij mij.
De eerste, traditioneel, slangenboor met voorsnijders gaat wel in de booromslag en die zijn veel beter te controleren. Het is de gewoonst zaak ter wereld om twee punten tegenover elkaar op een blok hout af te schrijven, boren van bovenaf in een keer en precies uitkomen aan de ander kant waar het de bedoeling was. Probeer dat eens met de andere in een boormachine zonder geleiding.
Maar eerste zien eens een fatsoenlijk booromslag te vinden, een moeilijk klus is het in mijn ervaring. Ik zou zeker geen geld geven aan een Stanley of die France model die bij Dick te koop staat.
Deze model heb ik vorig week in ontvangst kunnen nemen67114.

SjoerdL
09-08-17, 13:13
Bedankt voor de reacties! De avegaar is de enige boor die goed in een booromslag gebruikt kan worden? Nieuw zijn deze volgens mij lastig te krijgen ˇf ze zijn erg duur, goed zoeken op marktplaats is dus het advies?

Dan zijn er ook nog deze boren (onderstaande foto), die zijn volgens mij ook voor in een booromslag? Enig idee wanneer je beter deze kunt gebruiken dan een avegaar, of andersom?
67115

Erg mooie boor Ernest! Is dat ook een booromslag of heeft die een andere benaming? En gebruik je daarvoor dezelfde boren als een "metalen" booromslag?

Ernest Dubois
09-08-17, 14:54
Bedankt voor de reacties! De avegaar is de enige boor die goed in een booromslag gebruikt kan worden? Nieuw zijn deze volgens mij lastig te krijgen ˇf ze zijn erg duur, goed zoeken op marktplaats is dus het advies?

Dan zijn er ook nog deze boren (onderstaande foto), die zijn volgens mij ook voor in een booromslag? Enig idee wanneer je beter deze kunt gebruiken dan een avegaar, of andersom?
67115

Erg mooie boor Ernest! Is dat ook een booromslag of heeft die een andere benaming? En gebruik je daarvoor dezelfde boren als een "metalen" booromslag?

Wat je last laat zien is de houtspiraalboor en is te kort om in de booromslag te gebruiken. Hij past in een kort booromslag waar je hem vast kan zetten met een vleugelmoer 67116.Er zijn een heleboel verschillende type boren met de slangenboor ook in verschillende uitvoeringen, enkele en dubbel spiraal bijvoorbeeld. Een ding dat je moet met boren weten is er is een bepaalde verhouding tussen prijs en kwaliteit dus hoe hoger de prijs hoe beter de boor. De ouwe van mij heet een houten booromslag met kuikens. Het is een heel andere vasthouw systeem. Heel apart. Voor de duidelijkheid een avegaar is een lange boor met een vast handvat bovenop, ook een fijn boor methode. Hij past nergens in is op zichzelf te bedienen.

BossyRangs
09-08-17, 14:59
Voor de duidelijkheid een avegaar is een lange boor met een vast handvat bovenop, ook een fijn boor methode. Hij past nergens in is op zichzelf te bedienen.

Avegaar en slangenboor zijn synoniemen. Een avegaar kan dus wel degelijk in een booromslag gebruikt worden, dus wat jij zegt klopt niet helemaal. Het is wel juist dat de hele grote avegaren met handvat op zichzelf gebruikt worden om gaten te boren in de bodem.

Piet Groeneweg
09-08-17, 15:13
Avegaar en slangenboor zijn synoniemen. Een avegaar kan dus wel degelijk in een booromslag gebruikt worden, dus wat jij zegt klopt niet helemaal. Het is wel juist dat de hele grote avegaren met handvat op zichzelf gebruikt worden om gaten te boren in de bodem.

Ik heb altijd geleerd dat beiden slangeboren zijn en het volgende plaatje een avegaar is.
67117

BossyRangs
09-08-17, 15:28
Dat is ook een avegaar, maar de term wordt dus blijkbaar niet uitsluitend daarvoor gebruikt:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Avegaar
Maar goed, we dwalen een beetje af :)

Ernest Dubois
09-08-17, 15:52
Wikipedia? Kom op nou Bossy.

Ik ben wel ge´nteresseerde, ben open om mijn horizonnen te verbreden als er redenen daarvoor zijn.

BossyRangs
09-08-17, 16:02
Ok, ok, wikipedia is niet de beste bron. Ik zoek nog eens verder :)

BossyRangs
09-08-17, 16:21
Ernest, je had gelijk. Avegaren zijn inderdaad los te gebruiken:
67118
Komt uit het boek "Gereedschappen en werktuigen voor de houtbewerking". Misschien had ik tijdje geleden ook al de Wikipediapagina gezien, en was ik daardoor verkeerd ge´nformeerd. Tijd om ze aan te passen dus.

Ernest Dubois
09-08-17, 16:54
Ernest, je had gelijk. Avegaren zijn inderdaad los te gebruiken:
67118
Komt uit het boek "Gereedschappen en werktuigen voor de houtbewerking". Misschien had ik tijdje geleden ook al de Wikipediapagina gezien, en was ik daardoor verkeerd ge´nformeerd. Tijd om ze aan te passen dus.

Maar ik moet zeggen waar ik een beetje ben begonnen te twijfelen is als denk aan het Engels versie, "auger". In die taal lijkt het een veel breder betekenis te hebben. Heeft niks te maken met de bron van de draai kracht. Maar ja alle mijn Nederlands talig bronnen wijzen op een scheiding tussen de ene en de andere gebruik.

BossyRangs
09-08-17, 17:05
Ja, zou goed kunnen dat het enkel in het Engels een bredere betekenis heeft. Auger vertaalt inderdaad naar avegaar.

Piet Groeneweg
09-08-17, 17:09
Dan voor de liefhebbers hier wat scans over boren :)
67119
67120
67121
67122
67123
67124
67125
67126

Ernest Dubois
09-08-17, 17:44
Dan voor de liefhebbers hier wat scans over boren :)
67119
67120
Dit helpt mij een beetje voor het klein uitleg over het slijpen van de lepelboor. Er bestat niet veel over deze handig boren opgeschreven. Bedankt Groeneweg. Is dat plaatje een aanzicht op de holle of bolle kant?

Piet Groeneweg
09-08-17, 17:49
Dit helpt mij een beetje voor het klein uitleg over het slijpen van de lepelboor. Er bestat niet veel over deze handig boren opgeschreven. Bedankt Groeneweg. Is dat plaatje een aanzicht op de holle of bolle kant?

Dat zal de holle kant zijn. Maar ik zal eens een oude lepelboor opzoeken morgen en kijken hoe die geslepen is.

Uit de bouwkundige encyclopedie van Elsevier (1955)
"Het bijscherpen van de lepelboor moet altijd aan de binnenzijde van de vouw geschieden."

Ernest Dubois
09-08-17, 18:09
Ja, zo ben ik van uit gegaan dat het de holle kant is maar de tekening was voor mij een beetje verwarrende. Ik heb wel een heleboel oude lepelboren maar die zijn erg verroest en een slijp techniek kan ik er niet van uit maken. Alle aanbevelingen zijn welkom op dat gebied67129

LeonvB
09-08-17, 18:15
Beide boren zijn gemaakt voor lage snelheden. De rechter uitvoering is inderdaad voor een machine, maar dat is dus niet de normale boormachine. Een veel gemaakte fout: voor de timmerman was er destijds een aparte boormachine, die op een veel lager toerental draaide als nu gebruikelijk is. Ik herinner me nog goed een AEG van 500W, met een maximum van 250 toeren. Schroeven en boren ging prima met dergelijke machines, ook bij grote diameters. De dichtstbijzijnde machine is tegenwoordig iets als deze: https://www.bosch-professional.com/nl/nl/gbm-13-hre-7235-ocs-p/

tuoh
09-08-17, 20:09
De tekening van de lepelboor laat de bolle zijde van boor zien, dat horizontale streepje geeft de "vouw" weer. Het aanscherpen is vergelijkbaar met een spindeldraaiguts, het is namelijk de vouw die afgewet word.

Bij de moderne spiraalboren, te zien in post 1, de rechtse afbeelding, zit er veel kaf onder het koren, maar de spiraalboren van onderandere Bosch en Kamag zijn absoluut top, die werken perfect in een gewone boormachine, vragen weinig machinevermogen en trekken zich zelf in het hout, daar moet je als gebruiker geen kracht op zetten. Het grote voordeel van deze Duitse boren is de over de hele lengte geslepen rand aan de spiraal, dat staat garant voor weinig wrijving in het boorgat. Je boort hier tot op de mm mee in dwars hout, kops boren lukt met deze boren niet, daar zijn andere types voor.
Gebruik deze boren al veel jaren, mijn eerste boren heb ik meegebracht uit Duitsland omdat ze hier ten lande niet te krijgen waren.

LeonvB
09-08-17, 21:36
Ik denk dat je Famag bedoeld. Zelf gebruik ik daar de HSS-G serie van: erg fijne boren. Maar die zijn wel geschikt voor veel hogere toerentallen, in tegenstelling tot het afgebeelde type. Die lijken meer op een Star-M product (max. 400 rpm).

mathieu
09-08-17, 21:46
Een spiraalboor met een punt met schroefdraad kan behoorlijk agressief zijn bij lage toerentallen. Dan doet de schroefdraad zijn werk, zonder gek te draaien, en trekt de boor als een razende in het hout. De boor schiet dan door het hout heen en als je een beperkte boordiepte wil is het opletten geblazen of het gat is veel te diep.

Ernest Dubois
09-08-17, 23:37
Is ook mijn ervaring Mathieu, zeker in naaldhout.

Ernest Dubois
09-08-17, 23:57
De tekening van de lepelboor laat de bolle zijde van boor zien, dat horizontale streepje geeft de "vouw" weer. Het aanscherpen is vergelijkbaar met een spindeldraaiguts, het is namelijk de vouw die afgewet word.

De eerste tekening van de lepelboor is duidelijk een afbeelding van de holle kant, als de tekeningen consistent zijn is de tweede vergroting 90░ gedraaid en ook van de holle kant. Ik zou het verassende vind als het zo is dat de buiten kant van het einde van de lepel geslepen wordt. Ook laat mij lepelboren geen indicatie zien dat de bolle kant is geslepen 67153

Piet Groeneweg
10-08-17, 06:24
De eerste tekening van de lepelboor is duidelijk een afbeelding van de holle kant, als de tekeningen consistent zijn is de tweede vergroting 90░ gedraaid en ook van de holle kant. Ik zou het verassende vind als het zo is dat de buiten kant van het einde van de lepel geslepen wordt. Ook laat mij lepelboren geen indicatie zien dat de bolle kant is geslepen 67153

Als je naar de bovenste lepelboor kijkt, die met die pijlvorm zeg maar, daar leg je dan een wetsteen bovenop en slijp je zo als het ware de hele lepel. Dat is wat er ook in de bouwkundige encyclopedie gezegd wordt.

Ernest Dubois
10-08-17, 10:13
Dat geloof ik ook want die moet over de heel lengte hout kunnen snijden in tegenstelling tot de lepelboor die alleen bij het einde hout snijd. Maar het is leuk om de bevestiging van meerder bronnen te hebben, bedankt.

Ernest Dubois
11-08-17, 16:15
Dat geloof ik ook want die moet over de heel lengte hout kunnen snijden in tegenstelling tot de lepelboor die alleen bij het einde hout snijd. Maar het is leuk om de bevestiging van meerder bronnen te hebben, bedankt.

En voordat het zelf een avegaar wordt genoemd was het een effer een mooi word wat zelf niet door de spellingcontrole op de computer meer is herkent. Jammer voor al die verloren kennis over de cultuur wat is gebeurt terwijl mensen bezig waren met het opzoeken van de nieuwst ontwikkelde combi, digitaal gestuurd vlak/vandikte machine .

Wim56
12-08-17, 15:04
Maar eerste zien eens een fatsoenlijk booromslag te vinden, een moeilijk klus is het in mijn ervaring. Ik zou zeker geen geld geven aan een Stanley of die France model die bij Dick te koop staat.
Deze model heb ik vorig week in ontvangst kunnen nemen67114.

Flott (Duits) was vroeger het merk booromslagen Ernest. Wel die met de rode handvaten nemen. Later kwam men ook met plastic handvatten. Heb er zelf ook ÚÚn. Gebruik hem weinig.

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/gereedschap-handgereedschap/m1183097807-flott-4-bekken-booromslag-yankey-pompschroevendraaier.html?c=8c285449651fa109c354bb abe740c1b&previousPage=lr&pos=13

een 4-beks houdt de boor beter vast dan een 2-beks booromslag.

Jos Cuypers
13-08-17, 18:28
Beste forumleden,

ik ben in de markt voor een booromslag met houtboren, maar kan iemand mij het verschil uitleggen tussen onderstaande boren? Het lijkt alsof de linkse boren de "traditionele" boren zijn die tegenwoordig niet meer gemaakt worden. De rechtse boren zijn op verschillende plekken nieuw te koop, is dit dan de vervanger van de linker boor? Wat is daadwerkelijk het verschil in gebruik, is er een die beter/fijner werkt? Ik hoor het graag, alvast bedankt!
6709867099
Een hint : als je een slangenboor neemt om te gebruiken op een schroefmachine, best eentje gebruiken met voorsnijders omdat deze een strakker gat geven.
Jos
67267

Pine
16-11-17, 18:37
Dat zal de holle kant zijn. Maar ik zal eens een oude lepelboor opzoeken morgen en kijken hoe die geslepen is.

Uit de bouwkundige encyclopedie van Elsevier (1955)
"Het bijscherpen van de lepelboor moet altijd aan de binnenzijde van de vouw geschieden."

ik ben tegen een nieuwe lepelboor aangelopen die anders van vorm zijn dan die van Ernest
doordat hij nieuw is kan je duidelijk zien hoe je hem kan slijpen
703207032170322

Bijtel
20-11-17, 13:06
De getoonde slangenboren voor op een boormachine heb ik ook. In 16mm om deuvelgaten te boren. Zowel in naaldhout als eiken bevallen me deze slecht. Het lukt niet met een accutol, die zijn er niet krachtig genoeg voor. In de bedrade boormachine werkt, maar de machine vind dit niet leuk. Je moet deze met twee handen zeer stevig vasthouden (tegen je romp gedrukt), omdat de machine anders gaat draaien. Dit geeft op de polsen ook een flinke belasting. Als de boor op diepte is, moet deze er achteruit weer uitgehaald worden. De boorpunt zit zo vast dat deze er niet uit getrokken kan worden. Na een flink aantal gaten is de machine zeer heet, en gaat stinken. Dus zwaar overbelast.

Moet wel zeggen dat de kwaliteit van mijn boor niet erg hoog is (van Ali). De boor is wel makkelijk te slijpen.

Ik heb ook eentje van Baptist. Deze bevalt een stuk beter.
https://www.baptist.nl/houtbewerkers/boren/houtspiraalboren/famag-houtspiraalboor-hss-g-16-mm

tuoh
20-11-17, 15:14
Het zou nu ondertussen toch al duidelijk mogen zijn dat je altijd de kwaliteit krijgt waar je voor betaald bij die gasten.
Al die namaak Chinese rommel ziet er misschien uit als een "echte" maar is het hoegenaamd niet. Betaal dan wat meer voor Europese spullen, dat spaart een boel frustraties.

Een goede kwaliteit slangenboor (Famag of zo) gaat als een mes door de boter, zowel in hardhout als naaldhout. Het is dus niet het type boor dat kl.. is, maar de afkomst van dat ding.

Bijtel
20-11-17, 15:20
Uiteraard scheelt de kwaliteit. Het blijft dat er binnen een omwenteling heel veel hout verspaand moet worden. Dat kan eigenlijk niet anders dan met grof geweld. Dat sommigen antwoorden dat dit op hoge snelheid moet snap ik dan ook niet. Ik zou iemand dat wel eens (veilig) willen doen.

tuoh
20-11-17, 15:29
Die dingen worden ook niet op hoge snelheid gebruikt, een 300tr/min is al ruim voldoende. Zelf gebruik ik deze boren meestal in een Festool accuboormachine van 12V. Gaat probleemloos door oud eiken (scheepshout) Max diameter hier is 20mm. De groter maten boor ik met een Bosch accuboorhamer (enkel draaien) met een batterijpakket van 36V. Niet duwen op de machine, eerder wat tegenhouden, zo bijt ie niet te veel ineens, de boor zoekt zelf haar weg wel.

HeanigAn
20-11-17, 22:57
Hallo,
De "moderne"slangenboren" gaan prima in de booromslag met een passende adapter Dan kun je in handkracht flinke nette gaten boren
Wie heeft me zien lopen met die oude boor in Zutphen? Het ding doet het weer.
Groet
Gerrit