Verschil tussen houtboren

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Beste forumleden,

ik ben in de markt voor een booromslag met houtboren, maar kan iemand mij het verschil uitleggen tussen onderstaande boren? Het lijkt alsof de linkse boren de "traditionele" boren zijn die tegenwoordig niet meer gemaakt worden. De rechtse boren zijn op verschillende plekken nieuw te koop, is dit dan de vervanger van de linker boor? Wat is daadwerkelijk het verschil in gebruik, is er een die beter/fijner werkt? Ik hoor het graag, alvast bedankt!
$_35.jpgsht_9526_wo_c.jpg
 
Laatst bewerkt:

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Hoi Sjoerd,

De linkerboor is bedoeld om in een traditionele booromslag te worden gebruikt, zo eentje met twee bekken, met in elke bek een V-groef. Daarmee boor je met de hand. Het punt is, dat deze booromslag pas na veel oefening goed stil te houden is. daardoor is het lastiger om precies gaten te boren. Wel kun je meer kracht zetten. Ik gebruik de booromslag wel voor het aandraaien van houtdraaibouten. En dan moet je goed oppassen, dat je een 6 mm houtdraaibout niet kapot draait.

De rechter boor heeft een zeskantige kop, en is daardoor geschikt voor de boormachine. Ik heb er geen ervaring mee.

Met hartelijke groeten,
Bert Rosbach.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Dag Sjoerd,
links een avegaar voor booromslag, rechts een slangenboor voor boormachine, zoals Bert al zei. Ik denk dat het grote verschil is dat de avegaar enkel goed boort bij lage snelheid, en de slangenboor bij hoge snelheid.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Dag Sjoerd,
links een avegaar voor booromslag, rechts een slangenboor voor boormachine, zoals Bert al zei. Ik denk dat het grote verschil is dat de avegaar enkel goed boort bij lage snelheid, en de slangenboor bij hoge snelheid.

Die heten eigenlijk allebei slangenboore en ik weet niet hoe je zou het verschil moeten aanduiden, in ieder geval van de rechter model heb ik een paar van maar vind hun actie veel te agressief en moeilijk te handhaven. Gevaarlijk ook want met die punt en in een boormachine op hoog toerental - waar ze voor bedoelde voor zijn - willen ze het zacht hout pakken en het harder winterhout vermijden waarvan het moeilijk stuurbaar is en je barst door de ander kant met zo veel kracht met uitbarsten als gevolg. Voor een grote deel een kwestie van een gevoel van krijgen maar in plaats van liggen ze meestal in de la ongebruikt bij mij.
De eerste, traditioneel, slangenboor met voorsnijders gaat wel in de booromslag en die zijn veel beter te controleren. Het is de gewoonst zaak ter wereld om twee punten tegenover elkaar op een blok hout af te schrijven, boren van bovenaf in een keer en precies uitkomen aan de ander kant waar het de bedoeling was. Probeer dat eens met de andere in een boormachine zonder geleiding.
Maar eerste zien eens een fatsoenlijk booromslag te vinden, een moeilijk klus is het in mijn ervaring. Ik zou zeker geen geld geven aan een Stanley of die France model die bij Dick te koop staat.
Deze model heb ik vorig week in ontvangst kunnen nemenP8050825.jpg.
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Bedankt voor de reacties! De avegaar is de enige boor die goed in een booromslag gebruikt kan worden? Nieuw zijn deze volgens mij lastig te krijgen óf ze zijn erg duur, goed zoeken op marktplaats is dus het advies?

Dan zijn er ook nog deze boren (onderstaande foto), die zijn volgens mij ook voor in een booromslag? Enig idee wanneer je beter deze kunt gebruiken dan een avegaar, of andersom?
Naamloos-1.jpg

Erg mooie boor Ernest! Is dat ook een booromslag of heeft die een andere benaming? En gebruik je daarvoor dezelfde boren als een "metalen" booromslag?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Bedankt voor de reacties! De avegaar is de enige boor die goed in een booromslag gebruikt kan worden? Nieuw zijn deze volgens mij lastig te krijgen óf ze zijn erg duur, goed zoeken op marktplaats is dus het advies?

Dan zijn er ook nog deze boren (onderstaande foto), die zijn volgens mij ook voor in een booromslag? Enig idee wanneer je beter deze kunt gebruiken dan een avegaar, of andersom?
Bekijk bijlage 67115

Erg mooie boor Ernest! Is dat ook een booromslag of heeft die een andere benaming? En gebruik je daarvoor dezelfde boren als een "metalen" booromslag?

Wat je last laat zien is de houtspiraalboor en is te kort om in de booromslag te gebruiken. Hij past in een kort booromslag waar je hem vast kan zetten met een vleugelmoer P8020814.jpg.Er zijn een heleboel verschillende type boren met de slangenboor ook in verschillende uitvoeringen, enkele en dubbel spiraal bijvoorbeeld. Een ding dat je moet met boren weten is er is een bepaalde verhouding tussen prijs en kwaliteit dus hoe hoger de prijs hoe beter de boor. De ouwe van mij heet een houten booromslag met kuikens. Het is een heel andere vasthouw systeem. Heel apart. Voor de duidelijkheid een avegaar is een lange boor met een vast handvat bovenop, ook een fijn boor methode. Hij past nergens in is op zichzelf te bedienen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Voor de duidelijkheid een avegaar is een lange boor met een vast handvat bovenop, ook een fijn boor methode. Hij past nergens in is op zichzelf te bedienen.

Avegaar en slangenboor zijn synoniemen. Een avegaar kan dus wel degelijk in een booromslag gebruikt worden, dus wat jij zegt klopt niet helemaal. Het is wel juist dat de hele grote avegaren met handvat op zichzelf gebruikt worden om gaten te boren in de bodem.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Avegaar en slangenboor zijn synoniemen. Een avegaar kan dus wel degelijk in een booromslag gebruikt worden, dus wat jij zegt klopt niet helemaal. Het is wel juist dat de hele grote avegaren met handvat op zichzelf gebruikt worden om gaten te boren in de bodem.

Ik heb altijd geleerd dat beiden slangeboren zijn en het volgende plaatje een avegaar is.
avegaar.jpg
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ernest, je had gelijk. Avegaren zijn inderdaad los te gebruiken:
Naamloos.jpg
Komt uit het boek "Gereedschappen en werktuigen voor de houtbewerking". Misschien had ik tijdje geleden ook al de Wikipediapagina gezien, en was ik daardoor verkeerd geïnformeerd. Tijd om ze aan te passen dus.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ernest, je had gelijk. Avegaren zijn inderdaad los te gebruiken:
Bekijk bijlage 67118
Komt uit het boek "Gereedschappen en werktuigen voor de houtbewerking". Misschien had ik tijdje geleden ook al de Wikipediapagina gezien, en was ik daardoor verkeerd geïnformeerd. Tijd om ze aan te passen dus.

Maar ik moet zeggen waar ik een beetje ben begonnen te twijfelen is als denk aan het Engels versie, "auger". In die taal lijkt het een veel breder betekenis te hebben. Heeft niks te maken met de bron van de draai kracht. Maar ja alle mijn Nederlands talig bronnen wijzen op een scheiding tussen de ene en de andere gebruik.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Dit helpt mij een beetje voor het klein uitleg over het slijpen van de lepelboor. Er bestat niet veel over deze handig boren opgeschreven. Bedankt Groeneweg. Is dat plaatje een aanzicht op de holle of bolle kant?

Dat zal de holle kant zijn. Maar ik zal eens een oude lepelboor opzoeken morgen en kijken hoe die geslepen is.

Uit de bouwkundige encyclopedie van Elsevier (1955)
"Het bijscherpen van de lepelboor moet altijd aan de binnenzijde van de vouw geschieden."
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ja, zo ben ik van uit gegaan dat het de holle kant is maar de tekening was voor mij een beetje verwarrende. Ik heb wel een heleboel oude lepelboren maar die zijn erg verroest en een slijp techniek kan ik er niet van uit maken. Alle aanbevelingen zijn welkom op dat gebiedP8050829.jpg
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Beide boren zijn gemaakt voor lage snelheden. De rechter uitvoering is inderdaad voor een machine, maar dat is dus niet de normale boormachine. Een veel gemaakte fout: voor de timmerman was er destijds een aparte boormachine, die op een veel lager toerental draaide als nu gebruikelijk is. Ik herinner me nog goed een AEG van 500W, met een maximum van 250 toeren. Schroeven en boren ging prima met dergelijke machines, ook bij grote diameters. De dichtstbijzijnde machine is tegenwoordig iets als deze: https://www.bosch-professional.com/nl/nl/gbm-13-hre-7235-ocs-p/
 

tuoh

Oud hout
De tekening van de lepelboor laat de bolle zijde van boor zien, dat horizontale streepje geeft de "vouw" weer. Het aanscherpen is vergelijkbaar met een spindeldraaiguts, het is namelijk de vouw die afgewet word.

Bij de moderne spiraalboren, te zien in post 1, de rechtse afbeelding, zit er veel kaf onder het koren, maar de spiraalboren van onderandere Bosch en Kamag zijn absoluut top, die werken perfect in een gewone boormachine, vragen weinig machinevermogen en trekken zich zelf in het hout, daar moet je als gebruiker geen kracht op zetten. Het grote voordeel van deze Duitse boren is de over de hele lengte geslepen rand aan de spiraal, dat staat garant voor weinig wrijving in het boorgat. Je boort hier tot op de mm mee in dwars hout, kops boren lukt met deze boren niet, daar zijn andere types voor.
Gebruik deze boren al veel jaren, mijn eerste boren heb ik meegebracht uit Duitsland omdat ze hier ten lande niet te krijgen waren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.